Woensdag 19 juni 2024

Speel bewust

ASA geeft Buzz Bingo waarschuwing om Halloween reclame

Buzz Bingo ASA

De Britse Advertising Standards Authority (ASA) heeft Buzz Bingo een waarschuwing gegeven voor een advertentie met Halloween-afbeeldingen. De gebruikte afbeeldingen op Facebook zouden een grote aantrekkingskracht op kinderen hebben, iets wat verboden is voor gokreclames.

In oktober 2023 publiceerde Buzz Group Ltd, het moederbedrijf van bingosite Buzz Bingo, een Halloween advertentie op Facebook. Deze reclame zorgde voor een klacht bij de Advertising Standards Authority (ASA), de Britse reclamewaakhond.

In de desbetreffende reclame werd er namelijk gebruik gemaakt van afbeeldingen die een grote aantrekkingskracht op kinderen kunnen hebben. Zo gebruikte Buzz Bingo een animatie van een volle maan boven een scène met de traditionele pompoenhoofden, zoals die tijdens Halloween gebruikt worden.

Daarnaast bevatte de reclame animaties van een kerk met torens waarvan de daken op heksenhoeden leken, vliegende vleermuizen, een spin in een web, een kerkhof met een grafsteen, en een kruis.

De animatie werd begeleid met de tekst ‘MONSTER MONDAYS – £50,000 MUST BE WON EVERY MONDAY IN OCTOBER …

Buzz Bingo liet in haar verweer weten dat de advertentie alleen zichtbaar was voor Facebook-gebruikers van minimaal 18 jaar. Daarnaast had de bingosite deze reclame gericht op de specifieke doelgroep personen van 25 jaar die geïnteresseerd zijn in bingo. Door deze maatregelen vond Buzz Group Ltd dat het genoeg maatregelen had getroffen, zodat de advertentie niet gezien kon worden door minderjarigen, en het hiermee niet de geldende reclamecode zou breken.

Buzz Bingo stopte uit eigen beweging met Halloween reclame

Wel gaf het gokbedrijf toe dat de Halloween animatie een grote aantrekkingskracht op kinderen zou kunnen hebben. Om deze reden heeft Buzz Group Ltd de reclamecampagne zelf stop gezet en hebben ze veranderingen aangebracht in hun interne marketingstrategie en de wijze waarop goedkeuring wordt verleend aan de advertenties.

Ondanks dat Buzz Group Ltd zelf al maatregelen heeft genomen, krijgt het gokbedrijf dat achter Buzz Bingo zit wel een waarschuwing van de ASA. Animaties die een aantrekkingskracht kunnen hebben op kinderen zijn nu eenmaal uit den boze. Ook het gekozen thema – Halloween – en de woordkeuze, zoals monster, kunnen een meer dan gemiddelde aantrekkingskracht op jongeren hebben.

Als de advertentie was voorgekomen op social media platforms waarbij minderjarigen kunnen worden geweerd, was deze reclame geen probleem geweest. Echter dit is bij Facebook niet waterdicht, aangezien de leeftijdsverificatie makkelijk te omzeilen is.

De reclamewaakhond sommeert Buzz Bingo dan ook om in de toekomst niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Laat een reactie achter