Zondag 5 december 2021

Steven Vrolijk: “Geen land is zo streng als Nederland straks gaat zijn”

Steven Vrolijk: “Geen land is zo streng als Nederland straks gaat zijn”

Met de Wet Kansspelen op afstand die volgend jaar in werking treedt, komt er nogal wat af op de partijen die kansspelen willen gaan aanbieden. Er zijn conferenties, webinars, en expert sessions waar de betrokkenen informatie delen met elkaar.

Steven Vrolijk van het bedrijf XY Legal Solutions laat zich regelmatig horen als het gaat om de nieuwe wet. Wij vuurden enkele vragen op hem af via de e-mail, en kregen rap antwoord.

Wat zijn jullie gedachten bij Cruks vanuit de technische kant?

Het Cruks is een sterk instrument in de focus die Nederland wil leggen op verslavingspreventie, in het kader van de Wet Kansspelen op afstand. Wat de technische kant betreft, lijkt het mij in ieder geval prettig dat er al enige tijd de mogelijkheid is aansluiting te testen. 

Hoe komt AVG om de hoek kijken bij dit aspect van de nieuwe wetgeving?

De AVG is in dit kader een interessante invalshoek, waar wij sowieso al veel over nadenken bij XY Legal Solutions.

“De Kansspelautoriteit is straks verantwoordelijk voor het beheer van het register, waarmee de Ksa zogeheten verwerkingsverantwoordelijke is.”

Steven Vrolijk

De Kansspelautoriteit is straks verantwoordelijk voor het beheer van het register, waarmee de Ksa zogeheten verwerkingsverantwoordelijke is. De Ksa zal hiermee ook waarborgen moeten verzorgen in het kader van gegevensbescherming. Wel is het zo dat het hier gaat om zeer gevoelige persoonsgegevens, en misschien zelfs gegevens over de gezondheid. Gediagnosticeerde gokverslaving valt immers onder de categorie ‘bijzondere persoonsgegevens.’

Bij XY Legal Solutions zijn we van mening dat AVG conforme werkwijze niet alleen moet voortkomen uit het risico van sancties vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij ons heerst sterk de opvatting dat dit ook moet voortkomen uit verantwoordelijkheidsgevoel: het willen beschermen van de privacy van de consument. De Ja/Nee werkwijze vind ik daarmee overigens netjes: hiermee wordt precies genoeg informatie weggegeven om het Cruks te laten werken. 

Een nadeel blijft denk ik dat bij ernstige gokverslaving een bij het Cruks aangesloten speler zich weer zal richten op de illegale markt. 

Zijn jullie dingen opgevallen bij de ontwerpregeling en het ontwerpbesluit?

De weg naar regulering van de online kansspelmarkt in Nederland een hobbelige geweest.

Met de Wet Koa wil de regering tegemoetkomen aan de bestaande en toekomstige behoefte aan online kansspelen. Hierbij horen volgens de regering stevige waarborgen met betrekking tot criminaliteit, kansspelverslaving, en gegevensbescherming: een focus op consumentenbescherming. De tekst van Regeling Koa laat wederom duidelijk blijken waar de belangen liggen voor de overheid. We hebben de regeling Koa uitgebreid besproken in een blogpost recentelijk.

Wat is jullie opgevallen bij het concept beleidsregels?

Om een beetje bij de eigen leest te blijven, vind ik het interessant om in te gaan om Wet Koa en marketing/reclame.

“Wel ben ik benieuwd in hoeverre ook rekening wordt gehouden met de tegenwoordig brede mogelijkheden met online marketing.”

Steven Vrolijk

Het is mijns inziens duidelijk dat bepaalde reclame uitingen, gericht op bepaalde doelgroepen, straks niet mogen. Wel ben ik benieuwd in hoeverre ook rekening wordt gehouden met de tegenwoordig brede mogelijkheden met online marketing. Adverteren op bepaalde zoekwoorden, ‘verborgen/misleidende’ call-to-actions, en meer.

Op welke punten kan een aanvrager het beste aantonen op verantwoordelijke wijze aan de slag te gaan met online marketing? Ook dit stukje schuurt uiteraard weer een beetje met de AVG, daar online marketingtools inzicht kunnen geven in persoonsgegevens. 

De check door de Ksa op grond van de Wet Koa gaat zo ver, dat er ook partijen zullen afhaken. Dit lijkt mij ook het uiteindelijke doel: aanbieders voegen in de gereguleerde Nederlandse markt die graag openheid van zaken geven. Aanbieders die kunnen laten zien de zaken goed op orde te hebben. Wel snap ik dat er wat frustratie heerst; want het is nogal wat. Geen land is zo streng als Nederland straks gaat zijn. Het is zo dat er zelfs partijen afhaken omdat het teveel gedoe is.

Er zijn strenge eisen aan verslavingspreventie en de systemen die dit in kaart moeten brengen. Zien jullie daar struikelblokken voor de industrie? 

Dit is wel een interessante. Verslavingspreventie is inderdaad een groot onderdeel van de gereguleerde markt.

Aanbieders dienen straks online spelgedrag te analyseren, en eventueel op te treden op basis van die gegevens. Voor het analyseren van deze gegevens mag volgens de op dit moment bekende beleidsstukken ‘een professional’ worden ingehuurd. Een derde partij dus. Maar wat krijgt deze professional dan allemaal precies te zien? En stel dat deze professional inzage krijgt in persoonsgegevens die verzameld zijn door de betreffende aanbieder, hoe wordt de AVG wetgeving hierin dan nageleefd?  

Zijn er specifieke zaken waar adverteerders binnen de nieuwe wet rekening mee moeten houden? Zaken die affiliate-marketeers goed in hun oren moeten knopen als ze aan de slag willen op de gereguleerde markt volgend jaar? 

“Ik denk dat discussies over de evenredigheid van dat strafbankje kunnen gaan voorkomen.”

Steven Vrolijk

Zodra de Beleidsregels voor verantwoord spelen bekend zijn – waarschijnlijk halverwege januari – geeft XY hier een webinar over in samenwerking met het Centrum voor Verantwoord Spelen.

Juist omdat regelgeving nog niet definitief is, kan ik niet precies zeggen waar affiliates en marketingafdelingen rekening mee moeten houden. Wij hebben uiteraard ook gebruik gemaakt van de consultatiemogelijkheid bij de Ksa voor de betreffende beleidsregels.

Op dit moment zou ik als affiliate en adverteerder zorgen voor organische vindbaarheid, met artikelen die sowieso niet gezien kunnen worden als promotie van aanbieders. 

Zien jullie voorwaarden voor de vergunning zoals nu al naar buiten gebracht, die kunnen gaan leiden tot procedures? .

Dat zou zomaar kunnen. Het strafbankje zal, wellicht op gevallen van ernstige eerdere overtredingen na, niet definitief zijn. Toch loopt een eerder gesanctioneerde aanbieder hier flinke omzet door mis. Ik denk dat discussies over de evenredigheid van dat strafbankje kunnen gaan voorkomen.    

Laat een reactie achter