Zaterdag 20 april 2024

Speel bewust

Boete van € 400.000 voor bet365 vanwege versturen e-mails naar jongvolwassenen

Boete 365 Ksa Kansspelautoriteit

De Kansspelautoriteit heeft voor de vierde keer sinds de legalisering van online kansspelen een boete opgelegd aan een vergunninghouder. Net als TOTO en Jack’s kreeg bet365 een boete van € 400.000 opgelegd vanwege het versturen van marketingmails naar jongvolwassenen.

Bookmaker bet365 is de vierde vergunde aanbieder die een boete van de Kansspelautoriteit heeft gekregen. De toezichthouder publiceerde vandaag het sanctiebesluit voor Hillside New Media, het moederbedrijf van bet365. Net als de boete voor Jack’s en de boete voor TOTO werd ook deze boete opgelegd voor het versturen van reclamemails aan jongvolwassen spelers. Bingoal is de andere vergunninghouder die beboet werd door de Kansspelautoriteit. Dat bedrijf kreeg een boete omdat het een aantal dagen geen controle in Cruks uit kon voeren en spelers toch liet gokken op de site.

Volgens de Kansspelautoriteit (Ksa) heeft bet365 in de periode van 26 oktober 2021 tot en met 1 februari 2022 reclame gestuurd aan jongvolwassen spelers die klant waren bij de bookmaker.

Voor het onderzoek naar de overtreding vroeg de Ksa alle e-mails op die bet365 had verstuurd van 1 oktober 2021 tot 1 april 2022 naar 18 actieve en 18 voormalige spelers, allen jonger dan 24 jaar. Daarnaast moest de bookmaker alle in-app berichten en meldingen overhandigen die de jongvolwassen spelers kregen. In de berichten en de e-mails die bet365 verstuurde aan zijn klanten werden onder andere bonussen en andere promoties gedeeld.

bet365 over boete: groep was onderdeel van klantenbestand

Net als Jack’s en TOTO gaf ook bet365 aan niet te weten dat zij geen reclame-uitingen mochten sturen naar klanten die jonger waren dan 24 jaar. Volgens het bedrijf zou in de Nederlandse kansspelwet niet duidelijk naar voren komen dat dit niet was toegestaan. In de ogen van bet365 waren hun e-mails niet aan jongvolwassenen gericht, maar gericht aan hun klantenbestand. Dat er jongvolwassen spelers onderdeel waren van dit klantenbestand was, zo meenden zij, geen overtreding van de wet.

Daarnaast voerde bet365 als argument aan dat hun marketingstrategie door de Kansspelautoriteit is gecontroleerd tijdens het proces voorafgaand aan het vergeven van de vergunning. Tijdens deze controles door de Ksa was nooit opgemerkt dat deze werkwijze niet was toegestaan, aldus bet365.

Deze mening deelde de Kansspelautoriteit niet. Volgens de toezichthouder kwam in het Besluit werving, reclame, en verslavingspreventie kansspelen duidelijk genoeg naar voren dat ‘vergunninghouders in het algemeen hun reclameactiviteiten niet richten op jongvolwassenen’. Daarnaast heeft de Kansspelautoriteit naar eigen zeggen geen goedkeuring gegeven voor de uitingen tijdens de vergunningverlening:

“De Kansspelautoriteit heeft bij de vergunningverlening alleen beoordeeld en moeten beoordelen of de documenten aanleiding vormen tot afwijzing van de aanvraag of aanvullende voorschriften. Met de verleende vergunning is dus geen oordeel gegeven over de juistheid van de gekozen invulling van beleidsdocumenten. De praktijk na vergunningverlening en de uitwerking van de keuzes van Hillside in de praktijk horen bij het toezicht op de naleving van de weten regelgeving na vergunningverlening. In de vergunning is hier zelfs expliciet op gewezen.”

Kansspelautoriteit

Vergeleken met fysieke kansspelaanbieder in Nederland

Tot slot voerde Hillside New Media tijdens de hoorzitting aan dat zij een andere aanbieder van (fysieke) kansspelen in Nederland als voorbeeld hadden genomen. Die aanbieder zou eerder ook wervings- en reclameactiviteiten in de vorm van reclamemails en een loyaliteitsprogramma hebben gericht aan jongvolwassenen. Hierop heeft de Kansspelautoriteit destijds niet gehandhaafd. Volgens bet365 kwam dit omdat het voor het ministerie ook niet duidelijk was dat het om een totaalverbod zou gaan.

Ook dit argument werd van tafel geveegd door de Kansspelautoriteit. Volgens de toezichthouder is de norm, voor wat de reclame gericht op jongeren betreft, duidelijk:

“Als en voor zover andere aanbieders voor de inwerkingtreding van de Wet KOA dezelfde norm hebben overtreden, maakt dat evenmin dat de norm onduidelijk zou zijn.”

Kansspelautoriteit

De Kansspelautoriteit achtte het passend om een boete op te leggen aan bet365. De basisboete voor de overtreding was € 350.000. Net als bij de eerdere beboete vergunninghouders werd ook hier de boete met € 50.000 verhoogd tot € 400.000, omdat de overtreding langere tijd plaatsvond.

Bezwaar bet365 afgewezen

Op 2 januari 2024 publiceerde de Kansspelautoriteit haar besluit op het zwaar dat bet365 had aangetekend. Het gokbedrijf was van mening dat de boete niet opgelegd had mogen worden omdat de wetgeving op dit gebied onduidelijk was. De bookmaker verwees daarbij naar de andere boetes die om dezelfde reden werden opgelegd aan andere vergunninghouders.

Verder stelde bet365 ook dat de Kansspelautoriteit had moeten kiezen voor een lagere sanctie dan een bestuurlijke boete of voor een lagere boete. De boete zou volgens bet365 te hoog zijn voor de begane overtreding.

Net als bij de andere online casino’s die bezwaar maakten tegen de boete, kreeg ook bet365 te horen dat de sanctie bleef staan.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 10 maart 2023. Het artikel is op 2 januari 2023 geüpdatet na de publicatie van het besluit op bezwaar.

Laat een reactie achter