Maandag 27 mei 2024

Speel bewust

Britse politici willen minder gokreclames bij Premier League

Premier League gokreclames

Als het aan enkele parlementsleden in het Verenigd Koninkrijk ligt moeten de Premier League en andere sportcompetities zich actief inzetten om het aantal gokreclames in stadions terug te dringen. Deze maatregel is nodig om kinderen te beschermen tegen de schadelijke invloed van de gokreclames, zo betuigen ze.

Dit seizoen hebben acht Premier League-clubs een goksponsor op de voorkant van het tenue staan. Dit zal vanaf het seizoen 2025-26 niet meer toegestaan zijn, zo kwamen de Premier League clubs gezamenlijk overeen. Vanaf dat seizoen worden goksponsors op de voorkant van het shirt verboden gesteld.

Hoewel de parlementsleden dit verbod toejuichen, is deze maatregel volgens diverse van hen nog niet voldoende. Zij zijn er bang voor dat er nog te veel gokreclame in het stadion voorbij zal komen na ingang van het verbod op goksponsoren op de voorzijde van de shirts. De gokbedrijven kunnen na die het seizoen 2025-26 nog hun gokreclames laten zien door middel van LED-reclameborden in het stadion.

Goksponsoren duizenden keren getoond tijdens wedstrijden

De parlementsleden halen hierbij een onderzoek aan waaruit bleek dat goksponsoren op de voorzijde van het shirt maar voor 7% van de totale zichtbare gokreclame tijdens wedstrijden in de Premier League zorgen. In dit onderzoek kwam tevens naar voren dat er bijna 7.000 reclame-uitingen van gokbedrijven te zien waren tijdens het openingsweekend van de Premier League.

Een ander onderzoek, uitgevoerd door Jamie Torrance van de University of Chester, toonde eerder aan dat er tijdens de wedstrijd tussen West Ham United en Chelsea 3.500 keer een goksponsor zichtbaar was. Gemiddeld kwam er die speeldag iedere zestien seconden een goksponsor in beeld.

Sommige Britse politici willen dan ook dat er een nieuwe gedragscode voor goksponsoring in de sport komt, aldus BBC. Deze moet een bepaling bevatten om het aantal gokreclames te reduceren in stadions. Ook moet er meer ruimte ingeruimd worden voor berichten over verantwoord gokken.

Parlementariër Caroline Dinenage is een van de leden die voor striktere maatregelen is:

“Er moet meer gedaan worden om zowel kinderen als mensen die problemen hebben met gokken te beschermen tegen wat vaak lijkt op een bombardement van reclame bij voetbal- en andere sportevenementen.”

Caroline Dinenage, lid van het parlement

Een woordvoerder van het Department for Culture, Media and Sport (DCMS) laat weten dat er in de white paper al goede maatregelen zijn genomen om de kwetsbare groepen te beschermen:

“Het witboek over gokken schetst een evenwichtig en proportioneel pakket maatregelen, dat meer bescherming biedt aan mensen die het risico lopen schade te ondervinden, terwijl het minimale gevolgen heeft voor de vrijheden van de grote meerderheid van de gokkers.

“Er bestaan al strenge regels om ervoor te zorgen dat gokreclame sociaal verantwoord is en we steunen het werk dat in de sportsector wordt gedaan om nieuwe normen te ontwikkelen door middel van een gedragscode voor de hele sector.”

woordvoerder DCMS

De Britse actiegroep tegen gokken, The Big Step, juicht het voorstel toe, maar pleit voor een algeheel verbod op gokreclame in het voetbal:

“Gokreclame in onze nationale sport is niet meer onder controle te houden, met duizenden reclames voor verslavende producten die elke wedstrijd de hoofden van kinderen besmetten. Achter elke reclame schuilt de realiteit dat gokken verwoestende schade toebrengt aan miljoenen gezinnen in het Verenigd Koninkrijk.

“Hoewel het toe te juichen is dat deze parlementsleden oproepen tot actie, raken hun aanbevelingen helaas kant noch wal. Als ze schadelijk genoeg worden geacht om te worden teruggedrongen, dan moeten alle reclames van elk voetbalveld worden verwijderd. Deze of de volgende regering moet een einde maken aan alle gokreclame en sponsoring in het voetbal.”

The Big Step

Lead-foto via: PRO SHOTS / ProSportsImages.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Laat een reactie achter