Woensdag 27 maart 2024

Speel bewust

Gaming in Holland webinar: Welke impact zal het reclameverbod op de Nederlandse legale online gokmarkt hebben?

webinar gaming holland

Op dinsdag 16 mei 2023 hield Gaming in Holland een webinar over de nieuwe reclameregels voor online gokken. In Nederland geldt er vanaf 1 juli 2023 een verbod op ongerichte gokreclames. Willem van Oort besprak in het webinar samen met Allan Littler en Peter-Paul de Goeij de gevolgen voor de legale gokmarkt.

Willem van Oort, oprichter van Gaming in Holland, leidde deze week een webinar waarin tekst en uitleg over het verbod op ongerichte reclame dat vanaf 1 juli 2023 van kracht zal gaan werd gegeven. Tijdens het webinar kwamen enkele stellingen en vragen langs waarop legale online casino’s, bookmakers en affiliates kunnen stuiten bij de implementatie en handhaving van de nieuwe wetgeving.

Gaming in Holland schakelde tijdens het webinar de hulp in van twee experts: Alan Littler, Gaming lawyer bij Kalff Katz & Franssen, en Peter-Paul de Goeij voorzitter van branchevereniging NOGA.

Littler legde tijdens de sessie uit wat de nieuwe bepalingen precies inhouden. Op 1 juli gaat het verbod op ongerichte gokreclames van online kansspelaanbieders definitief in. De online casino’s moeten vanaf 1 juli aan drie voorwaarden voldoen rondom gokreclames:

  • Spelers die gerichte gokreclames te zien krijgen, moeten zich vrijblijvend uit kunnen schrijven.
  • De online casino’s en de affiliaties moeten er alles aan doen dat de mensen die zich hebben uitgeschreven niet getarget worden. Ook de kwetsbare doelgroepen mogen niet bereikt worden door de gerichte gokreclames. Jongvolwassenen van 18 tot 24 jaar behoren ook tot deze kwetsbare groep. Daarnaast mogen de mensen die zich hebben ingeschreven via Cruks geen gokreclame ontvangen.
  • Tot slot moeten de gokbedrijven gebruik maken van de best beschikbare middelen. Zodat de groep die gokreclames ontvangt voor minimaal 95% uit mensen bestaat van 24 jaar of ouder.

Hierbij is het noodzakelijk dat de reclame van de online gokaanbieders aan al deze drie voorwaarden voldoen. Het is dus niet mogelijk om slechts aan twee van de drie voorwaarden te voldoen.

Sturing is noodzakelijk om niet voor verrassingen te komen te staan

De advocaat gaf aan niet te verwachten dat er nog aanvullende wetgeving zal volgen. Hij hoopt wel dat er sturing wordt gegeven vanuit de overheid wat de best beschikbare middelen zijn om de minimale eis van 95% te halen. En hij hoopt dat dit binnenkort duidelijk wordt, aangezien de nieuwe wetgeving over zes weken in gaat. Zodat de gokexploitanten niet op het laatste moment voor verrassingen komen te staan. Hij vroeg zich echter wel af hoe de toezichthouder dit gaat implementeren en controleren.

Het is voor de online casino’s nog wel mogelijk om reclames te maken op en voor online (affiliate) websites, videoplatforms, digitale radio, en TV on demand. Dit zolang ze aan alle drie de harde eisen voldoen. Ook het adverteren op social media blijft nog mogelijk, maar Littler had geen idee hoe deze criteria toegepast kunnen worden op die media. Als laatste mogen de kansspelaanbieders ook op de eigen digitale omgeving advertenties tonen. Dit mag zolang spelers jonger dan 24 jaar deze reclames niet te zien krijgen wanneer ze het desbetreffende online casino bezoeken.

Op de vraag in hoeverre deze wetgeving in feite een algeheel gokreclameverbod is, gaf De Goeij aan dat hij nog niet precies weet wat het gaat betekenen voor de legale gokindustrie in Nederland. Dit komt omdat er volgens De Goeij nog te veel onduidelijkheid bestaat. Onduidelijkheid over hoe men de regelgeving precies gaat implementeren en handhaven. De branche is echter wel bezorgd en angstig. Ze gaan er alles aan doen zodat er niet nog meer maatregelen vanuit de politiek zullen volgen. Want bij aanvullende maatregelen komt de bescherming en de kanalisatie van spelers in het gedrang, aldus De Goeij.

In het webinar haalde de voorzitter van de NOGA nog eens aan dat minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming eerder al erkende dat er enige vorm van gokreclame moet blijven bestaan. Want dit zorgt voor een hogere slagingskans van de kanalisatie. Eerder liet Weerwind ook al weten niet aan te sturen op een totaalverbod op gokreclames.

De Goeij zou het dan ook jammer vinden dat de pas gereguleerde Nederlandse gokmarkt, die volgens hem in de goede richting aan het gaan is, een terugslag zou krijgen wanneer het spelers gaat verliezen aan de illegale online casino’s.

Affiliates zitten in zelfde schuitje als legale online casino’s

Ook de affiliates kwamen uitgebreid aan bod tijdens het webinar van Gaming in Holland. Het adverteren van gokproducten zal onder de nieuwe wetgeving nog steeds mogelijk zijn bij affiliates. Al zullen hier ook enkele haken en ogen aan zitten.

Littler verwacht dat vanaf 1 juli een of twee grote spelers deze markt zullen gaan domineren. Het is namelijk evident dat de maatregelen hoge kosten met zich mee zullen brengen. Alhoewel sommige kosten doorgevoerd kunnen worden naar de online casino’s en klanten, zal er een investering gedaan moeten worden om alle aanpassingen mogelijk te maken. Dit zal niet voor iedere affiliate mogelijk zijn.

Dit zorgt voor een bijkomend onderliggend probleem voor de legale gokbranche. Hierdoor zullen de online casino’s die een vergunningsaanvraag hebben gedaan, maar nog niet in het bezit hebben, namelijk en nadeel ondervinden. Zij kunnen immers bij minder verschillende affiliaties aankloppen, nadat ze ook geen ongerichte gokreclames meer mogen produceren.

De Goeij gaf aan dat affiliates in hetzelfde schuitje zitten als de online casino’s. Dit omdat zij ook nog geen benul hebben van de situatie na 1 juli. Volgens hem doen de affiliates er wel alles aan om aan de regels te voldoen. Hij doelde hierbij op een aantal affiliates die ook als doel hebben om de klant te begeleiden naar het legale aanbod en zich aan de wetgeving willen houden. Het belang van deze legale affiliates zou ook worden erkend door het ministerie zelf, zo was te horen in het webinar.

De Goeij hoopt dat de nieuwe regels de administratieve lasten voor exploitanten met een vergunning niet te veel verzwaren. Dit omdat er op dit moment al sprake is van een vrij zware last. Maar deze zware last komt nu eenmaal bij het hebben van een kansspelvergunning in Nederland, aldus de NOGA-voorzitter. Wanneer de online casino’s een hele database moeten aanleggen dan zal dit de administratieve taken nog verder belasten. Maar hoe dit daadwerkelijk gaat zijn hangt samen met de manier waarop de Kansspelautoriteit (Ksa) de regels gaat implementeren.

Verbod op gokreclames speelt illegaal aanbod in de kaart

De legale gokbranche was altijd al tegen een verbod op ongerichte gokreclames, zo liet De Goeij weten. Hij droeg hierbij het voorbeeld van Letland aan. In dat land is het verbod op gokreclames inmiddels teruggedraaid. Dit komt omdat het illegale aanbod juist profijt heeft gehad van deze ban. Hetzelfde geldt voor de situatie in de Italiaanse gokmarkt. De Nederlandse gokbranche is bezorgd dat eenzelfde scenario zich hier gaat afspelen. Dat de legale online casino’s spelers gaan verliezen aan het illegale gokcircuit. Maar de realiteit is dat de politiek zich heeft uitgesproken voor een dergelijk verbod. De Goeij hoopt dat dit niet er voor gaat zorgen dat de kanalisatie een dalende trend in gaat zetten.

Er werd ook ingegaan op de nieuwe regelgeving waarmee gokbedrijven te maken krijgen die zowel landgebonden als online casino’s exploiteren. Op de vraag hoe de exploitanten een duidelijk onderscheid tussen de twee verschillende bedrijfstakken kunnen maken laat Littler weten dat het antwoord hierop simpel is. Het is volgens hem verstandig dat ze wachten op de richtlijnen.

Naar hoe het er nu uit ziet mag een gokbedrijf niet dezelfde logo’s en branding gebruiken voor zowel het landgebonden als het online aanbod. Er moet dus een duidelijke scheiding tussen de twee takken zichtbaar zijn voor de spelers. Dit kan betekenen dat een gokbedrijf twee verschillende logo’s of huisstijlkleuren moet voeren voor de twee gokproducten. Als voorbode hierop bracht Jack’s al een subtiele verandering aan, daar waar het online casino voortaan de naam van Jacks.nl draagt, inclusief nieuw logo.

Het webinar van Gaming in Holland sloot men af met een Q&A. Hierin konden de deelnemers nog enkele vragen stellen aan de twee experts. Zo kwam er een antwoord op wat mensen onder 24 jaar nog wel kunnen zien qua gokcontent.

Daarnaast gaf De Goeij tijdens de Q&A aan dat operators geen harde garantie kunnen bieden dat de gokreclames nooit door de kwetsbare doelgroepen bereiken. Hij gaf hierbij het voorbeeld van een minderjarig persoon die op de telefoon van zijn vader per ongeluk een gokreclame kan zien.

Het volledige webinar van Gaming in Holland is op YouTube terug te zien:

Gaming in Holland conferentie in Amsterdam

Op 8 juni 2023 houdt de Gaming in Holland een conferentie in Amsterdam. Op deze conferentie zal er uitgebreider in worden gegaan op het aankomende verbod op ongerichte gokreclames. Tijdens de conferentie zullen René Jansen (Voorzitter Kansspelautoriteit), Fedor Meerts (Ministerie van Justitie), en Pontus Lindwall (CEO van Betsson AB) een toespraak houden.

Lead-foto via Gaming in Holland.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter