Dinsdag 26 maart 2024

Speel bewust

Holland Casino en TOTO koplopers gokreclames op TV in de maand oktober

TOTO Holland Casino reclame op televisie gokreclame

In de maand oktober werden de gokreclames op de Nederlandse televisie in totaal bijna 314 miljoen keer bekeken. De reclame van de TOTO met Hans Klok en Kim Feenstra werd het vaakst bekeken, gevolgd door de “Nu wordt het spannend”-reclames van Holland Casino. De online casino’s gaven gezamenlijk miljoenen uit in de eerste maand van de legale gokmarkt, blijkt uit cijfers van Nielsen die CasinoNieuws.nl inzag.

Op 1 oktober ging de Nederlandse kansspelmarkt open. Op 2 oktober lanceerden de eerste Nederlandse legale online casino’s. In de weken die volgden, gingen meer online casino’s live en inmiddels staat de teller op 9 actieve online casino’s. Om het Nederlandse publiek op de hoogte te brengen dat online gokken nu legaal kan, zonden ze massaal gokreclames uit op de Nederlandse televisie.

De twee Nederlandse staatsdeelnemingen, Holland Casino Online en TOTO, hadden met afstand het grootste aandeel in het aantal reclames en gaven ook het meeste uit. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen, hét bedrijf dat zich bezighoudt met kijk- en luisteronderzoek en marketing- en media-informatie levert aan bedrijven. CasinoNieuws.nl kreeg deze cijfers te zien na contact met directe betrokkenen.

Ingezette mediawaarden gokreclames legale Nederlandse online casino’s

Holland Casino heeft volgens de gegevens van Nielsen in de maand oktober het meeste uitgegeven aan gokreclames op televisie. Het bedrijf kocht voor bijna € 3,5 miljoen aan bruto mediawaarde, al kreeg het daar ongetwijfeld een grote korting op.

TOTO, onderdeel van Nederlandse Loterij, neemt plaats twee in wat betreft uitgaven aan reclames op televisie. Het bedrijf kocht voor € 2,8 miljoen aan reclames in, al zijn ook van dit bedrag nog geen kortingen afgehaald die het bedrijf bedong.

Batavia Casino, het Nederlandse merk van het op Malta gevestigde bedrijf Play North Limited, kocht gokreclames in met een cataloguswaarde van net geen € 800.000 voor haar “Ja ja, Batavia!”-campagne, aldus Nielsen.

Online CasinoLanceerdatumCataloguswaarde bestedingen oktober 2021
Holland Casino Online logo PNG via CasinoNieuws.nlHolland Casino Online4 oktober€ 3.440.000
TOTO2 oktober€ 2.820.000
Batavia Casino6 oktober€ 790.000
BetCity.nl logoBetCity.nl2 oktober€ 660.000
Tombola logotombola21 oktober€ 340.000
Fair Play Casino logoFair Play Casino8 oktober€ 310.000
€ 8.360.000
De genoemde bedragen zijn zoals berekend door Nielsen aan de hand van de ratecards van de zenders. Eventuele bedongen kortingen zijn hierin niet verwerkt. De daadwerkelijke uitgaven vallen dus lager uit dan zoals in de bovenstaande tabel weergegeven.

In totaal werd er volgens Nielsen in de maand oktober voor € 153.000.000 uitgegeven aan reclames op de Nederlandse televisie. Het aandeel aan gokreclames is daar met € 8,4 miljoen maar 5% van. Hoewel er veel gesproken wordt over een overdaad aan reclames voor gokbedrijven op televisie en er zelfs nog voor het opengaan van de markt al kamervragen over zijn gesteld, valt het relatief mee als men kijkt naar het percentage ten opzichte van het totaal.

Aantal contactmomenten gokreclames

Holland Casino mag dan het meeste hebben uitgegeven, de meeste ogen wist de TOTO op zich te krijgen. De reclames van TOTO werden in de maand oktober in totaal ruim 147 miljoen keer gezien. Holland Casino haar reclame werd in totaal 88,8 miljoen keer bekeken.

Het aantal contacten is een berekening van het aantal commercials maal het aantal kijkers naar de programma’s waar ze werden uitgezonden.

Online CasinoLanceerdatumaantal contacten€ per contact
TOTO2 oktober147.100.000€ 0,019
Holland Casino Online logo PNG via CasinoNieuws.nlHolland Casino Online4 oktober88.700.000€ 0,039
Batavia Casino6 oktober36.300.000€ 0,022
Fair Play Casino logoFair Play Casino8 oktober20.000.000€ 0,016
BetCity.nl logoBetCity.nl2 oktober11.700.000€ 0,056
Tombola logotombola21 oktober10.000.000€ 0,034
totaal 313.800.000gemiddeld € 0,030

Onder de 24 jaar

Hoewel de bedragen en het aantal contacten gigantisch zijn, blijkt uit verdere data dat ieder online casino en de zenders zich meer dan ruimschoots aan de wetten en regels houden als het gaat om het niet benaderen van mensen onder de 24 jaar.

Reclames voor online casino’s mogen in Nederland pas na 21:00 uur worden uitgezonden en moeten zich niet richten op jongvolwassenen in de leeftijdscategorie 18 tot en met 24 jaar. De branche heeft zichzelf ten doel gesteld nooit meer dan 30% van haar bereik onder jongvolwassenen te hebben. Volgens Nielsen slagen de online gokbedrijven daar met vlag en wimpel voor. Het aandeel in de contacten van de groep van mensen onder de 23 jaar, is gemiddeld 6,5%:

Online Casinoaandeel contacten onder de 24
Fair Play Casino logoFair Play Casino4%
TOTO4%
Holland Casino Online logo PNG via CasinoNieuws.nlHolland Casino Online6%
Batavia Casino6%
Tombola logotombola9%
BetCity.nl logoBetCity.nl10%
gemiddeld 6,5%

Sport, Fictie, en Non-Fictie

Vooral tijdens voetbalwedstrijden – en dan met name tijdens de Champions League wedstrijden – zijn er veel reclames voor online casino’s te zien op televisie. Maar volgens de cijfers van Nielsen is het aantal reclames voor kansspelen bij andere programmacategorieën veel groter.

Non-fictie is met afstand de grootste categorie: bijna de helft van alle gokreclame’s zijn bij dit type programma’s te zien. Bij fictie zoals speelfilms zijn ook veel reclames voor gokken te zien, in totaal bijna een kwart van het totaal aan gokreclames. Sport komt op plaats 3 met een aandeel van net boven de 20%. Niet iedere avond is er sport op televisie, waardoor dit percentage per definitie lager ligt.

De 6 gokreclames

De Fair Play-campagne werd al op 8 september gelanceerd. De TOTO lanceerde haar reclame met Kim Feenstra en Hans Klok begin oktober en ook de Koning TOTO reclame met Wesley Sneijder is nog regelmatig te zien. BetCity.nl lanceerde op 18 oktober haar reclame met Andy van der Meijde. De tombola-reclames en Batavia-reclames zijn sinds de lancering van hun online casino op de buis.

bet365 lanceerde op 26 oktober in Nederland maar is niet meegenomen in het overzicht. De campagne ging pas los in november. Bingoal en GGPoker, twee andere legale partijen, hebben geen gokreclames op televisie in Nederland. LiveScore Bet en Jack’s Casino, nog twee vergunde partijen, zijn op het moment van schrijven nog niet actief in Nederland en hebben dus nog geen commercials op televisie.

Hoewel de Nationale Postcode Loterij geen vergunning wist te bemachtigen van de Kansspelautoriteit, heeft het wel Deal Or No Deal gelanceerd waar je voor € 1 per spel aan kan meespelen. Voor de dagelijkse televisieshow en het online spel maakte het bedrijf veelvuldig reclame in oktober. In totaal gaf de Nationale Postcode Loterij ruim € 2 miljoen uit aan televisiereclames in oktober. Het wist daarmee bijna 55 miljoen keer gezien te worden.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter