Maandag 22 april 2024

Speel bewust

JEP wijst klacht af: Ladbrokes overtreedt geen reclameregels in België

Ladbrokes België

In België heeft de Jury voor ethische praktijken inzake reclame (JEP) Ladbrokes in het gelijk gesteld over een gokreclame. Tegen de desbetreffende reclame was een klacht ingediend, omdat de commercial op minderjarigen gericht zou zijn. Dit bleek echter ongegrond te zijn.

De reclame van Ladbrokes in België, waarover de klacht bij reclamecommissie JEP was ingediend, begint met een voice-over en de tekst “Sports betting”. Vervolgens komt er een man in beeld die in dialect spreekt, met zichtbare ondertiteling:

“Waar ik ga wedden? Bij Ladbrokes, uiteraard! Het is heel eenvoudig, en er zijn tal van agentschappen over heel België. En als ik geen goesting heb om buiten te gaan, wed ik online op de website. Vooruit! Laten we samen een gokje wagen.”

Reclame Ladbrokes

Als vervolg ziet de kijker het logo van Ladbrokes pontificaal verschijnen, met het bijschrift “18+ Gok met mate.” Op het zelfde moment zegt de voice-over: “Ladbrokes.be. En waar speel jij?”

Daarna komt er een andere man in beeld verschenen die ook de naam van de bookmaker uitspreekt. Tot slot verschijnt er een vrouw in de reclame die zegt: “Bij Ladbrokes, ket!”, met als ondertitel Bij Ladbrokes, jongeman.

De klaagster, die overigens spreekt over “kids” in plaats van “ket” is van mening dat het duidelijk is dat de reclame zich op jongeren richt. Volgens de indiener van de klacht wordt door deze laatste zin in de reclame echter een doelgroep aangesproken die nog niet mag gokken, namelijk de minderjarigen. In haar klacht geeft ze aan dat ze niet zeker weet of de reclameregels worden overtreden, maar ze is van mening dat de gokreclame in ieder geval smakeloos is.

De JEP heeft de klacht in behandeling genomen en de reclame van Ladbrokes onder de loep genomen. Allereerst stelt de autoriteit vast dat de vrouw in de reclame het over ket heeft en niet over kids. Ket is hierbij een bekende uitdrukking in het Brusselse dialect, zo laat JEP weten in haar uitspraak.

Doordat de vormgeving van de gokreclame niet van dien aard is om minderjarigen te bereiken, en dat de gebruikte woordenschat niet ongepast is, komt de commissie tot het besluit dat de reclame van Ladbrokes geen reclameregels overtreed. Zo stelt de JEP dat er geen sprake is van een gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in de gokreclame. De klacht wordt dan ook niet toegewezen.

De beslissing is echter nog niet definitief. De indiener van de klacht heeft nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan.

Ladbrokes overtreedt rolmodellenverbod in Engeland

In Engeland ging Ladbrokes wel de fout in, toen het eind 2022 een video met Premier-League voetballers op Twitter publiceerde. De Britse bookmaker overtrad hiermee het rolmodellenverbod, dat net als in Nederland, van kracht is. Het leverde Ladbrokes een waarschuwing op van de Advertising Standards Authority (ASA).

Eerder zocht het gokbedrijf ook al de randjes van het verbod op rolmodellen op, toen het een reclame met Rocky, van de gelijknamige Hollywood-filmreeks, in de hoofdrol opnam.

Lead-foto via: BelgiumLadbrokes

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Meer over

Laat een reactie achter