Woensdag 7 december 2022

Speel bewust

Consumentenbond trekt stekker uit reclamecode

Consumentenbond reclamecode

De gokbranche heeft geen afspraken kunnen maken over de reclames die binnenkort over gokken te zien zullen zijn. De Consumentenbond trekt de stekker uit een eventuele reclamecode. Daarmee moet worden voorkomen dat er teveel reclames over gokken komen.

In het voorstel van de reclamecode staat onder meer dat er maximaal drie gokreclames per blok mogen komen. Hier was al kritiek op, omdat dit alleen zou gelden voor online casino’s.

Consumentenbond over de reclamecode

Volgens de Consumentenbond biedt de reclamecode te weinig bescherming tegenover kwetsbare groepen. Zo zegt Gerard Spierenburg in het Radio 1 Journaal dat de code “veel te slap is”.

“Er staat bijvoorbeeld veel te weinig in over het gebruik van rolmodellen richting kwetsbare groepen zoals jongvolwassen en mensen met een beperking.”

Gerard Spierenburg van de Consumentenbond

De Consumentenbond heeft met een aantal dingen rondom de voorgestelde reclamecode moeite. Eén daarvan is het gebruik van een rolmodel. Het bereik van zo iemand mag volgens het voorstel voor niet meer dan 30% uit jongeren en jongvolwassenen bestaan. De Consumentenbond vindt dat te hoog. Ook staan ze niet achter de afspraak dat gokbedrijven stortingen tot €250 mogen verdubbelen.

De samenwerking tussen hen en de Stichting Reclame Code is door de eerstgenoemde afgebroken. Daarmee willen de Consumentenbond voorkomen dat de reclamecode wordt aangenomen. Stichting Reclame Code wil sowieso nog even wachten. Van de tien bedrijven die een vergunning voor 1 oktober krijgen hebben er slechts vijf beslist over deze code. Dat vinden ze te weinig, zo meldt de NOS.

Wetgeving reclames gokken

De Kansspelautoriteit stelde eerder al strenge regels op rondom het maken van reclames. Zo mogen deze niet tussen 6:00 uur en 21:00 uur op televisie en radio komen en überhaupt niet tijdens sportwedstrijden. Ook is reclame op platforms waar jongeren veel op zitten (YouTube, Instagram, TikTok) verboden.

Ook op het gebied van het gebruik van een rolmodel gelden er strenge regels. Zo mag deze onder meer geen beroepssporter zijn (wel een ex-beroepssporter) en mogen ze geen substantieel bereik onder jongeren en jongvolwassenen hebben. Dit ligt tussen de 25% en 30%. Iets wat ook in de reclamecode staat, waar de Consumentenbond het niet mee eens is.

Test

Laat een reactie achter