Zondag 24 oktober 2021

CvdM en Ksa werken nauwer samen bij kansspelreclames

CvdM Ksa

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) en de Kansspelautoriteit (Ksa) gaan meer met elkaar samenwerken op het gebied van reclames rondom kansspelen. Het doel hiervan is om onder meer kwetsbare groepen beter te beschermen. Sinds 1 april van dit jaar zijn er al strengere eisen rondom reclames over gokken.

De CvdM en de Ksa slaan om meerdere manieren inniger de handen ineen. Ten eerste geven ze het sneller aan elkaar door wanneer er klachten over reclames over kansspelen. Het belangrijkste doel hierin is om te zorgen dat kwetsbare groepen (vooral jongeren en jongvolwassenen) zo goed mogelijk worden beschermd. Ook moet media-aanbod rondom dit onderwerp zo veilig mogelijk blijven.

Samenwerking Cvdm en Ksa

Verder zullen het Cvdm en de Ksa meer kennis en informatie met elkaar delen. Zo willen beide partijen een beter inzicht in de huidige en aankomende reclames over kansspelen hebben. In een bericht van de Ksa en CvdM is te lezen dat deze samenwerking minimaal een jaar gaat duren. Daarna gaan ze evalueren om te kijken of het verstandig en handig is om verder te gaan met de samenwerking.

Strengere regels reclames

Sinds de Wet Kansspelen op Afstand op 1 april van dit jaar is ingegaan, zijn er al strengere regels voor casino en aanbieders van kansspelen. Het belangrijkste is dat er strengere tijdsloten zijn voor radio en televisie om hun producten en diensten te promoten. Tussen 6 uur en 21 uur mag dit niet.

Daarnaast zijn er nog meer nieuwe regels over reclames rondom gokken. Dit heeft vooral te maken met het beschermen van de kwetsbare jongeren. Zo mogen ze geen rolmodellen inzetten die onder jongeren een groot bereik hebben. Is dit wel zo, dan kunnen de CvdM en de Ksa ingrijpen.

Ook is het niet toegestaan om actieve beroepssporters en teams van beroepssporters in te zetten. Dit is waarom Wesley Sneijder wel in reclames van TOTO zichtbaar is, maar Denzel Dumfries en Davy Klaassen niet in spotjes van de Staatsloterij mochten.

Tot slot moeten bedrijven ook uitkijken op welke platformen ze reclame maken. Het is namelijk de bedoeling dat ze het bereiken van jongeren waar het kan vermijden.

‘Maximum aan reclames’

Dat aanbieders van kansspelen dit erg serieus nemen, blijkt uit het nieuws dat brancheorganisatie VNLOK een maximum van 3 reclames voor online casino’s per reclameblok wil. Op die manier willen zij voorkomen dat je tv-kijkers overspoelt met reclames om te gaan gokken. De CvdM en Ksa hebben hier tot dusver nog geen richtlijnen voor.

Dit voorstel kan vooralsnog niet alleen op positieve reacties rekenen. Zo vindt de STER het voorstel overbodig en de NOGA vindt het kwalijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen online- en fysieke casino. Volgens hen zien de kijkers hier geen verschil in.

Laat een reactie achter