Zaterdag 19 juni 2021

Een keurmerk voor online casino affiliates?

Steven Vrolijk: “Geen land is zo streng als Nederland straks gaat zijn”

Binnen de wet Kansspelen op afstand zijn online casino’s verantwoordelijk voor alle partijen waarmee ze samenwerken. Hun licentie kan in gevaar komen als iemand waarmee ze samenwerken de regels overtreedt. Dit kan er voor zorgen dat de aanbieders huiverig worden om met affiliates te gaan werken. Tijd voor een keurmerk om de goede affiliates te onderscheiden van de slechte!

Op 1 april 2021 werd het portaal voor vergunningen op grond van de Wet Kansspelen op afstand (Koa) geopend. Aanbieders hebben daarbij uiteenlopende stukken moeten aanleveren om aan te tonen dat zij geschikt zijn om een online casino voor de gereguleerde Nederlandse markt te mogen openen.

Een belangrijk onderdeel van de Wet Koa is het reclamebeleid, conform paragraaf 17 van de Beleidsregels vergunningverlening Koa (en in lijn daarmee andere stukken regelgeving en beleidsregels). Terwijl affiliates altijd een belangrijke acquisitietool zijn geweest voor aanbieders, komt deze tak van sport niet aan bod in het reclamebeleid.

Als je dan een artikel op CasinoNieuws.nl leest over nepreclames door ongure affiliates en malafide affiliates die via YouTube zich richten op jongeren, dan zet dat toch aan tot nadenken. Dit soort voorbeelden zorgen ervoor dat aanbieders voorzichtig zijn in het aangaan van samenwerkingen met affiliates en de bonafide affiliates zijn daarvan de dupe.

Wordt het daarom niet tijd voor een affiliate-keurmerk?

Bijdragen aan de kanalistatiedoelstelling en de voorzichtigheid met affiliates

Paragraaf 2 van de Beleidsregels verantwoord spelen zien toe op wervings- en reclameactiviteiten door aanbieders. Artikel 2.2. is hierbij interessant, deze luidt als volgt:

Artikel 2.2 Zorgvuldig en evenwichtig

Onder het op zorgvuldige en evenwichtige wijze vorm geven aan wervings- en reclameactiviteiten als bedoeld in artikel 4a van de wet verstaat de raad van bestuur in ieder geval dat de wervings- en reclameactiviteiten van een vergunninghouder:

  • a. passen binnen de kanalisatiedoelstelling van de wet door consumenten te leiden naar het legale aanbod van kansspelen en weg te houden bij het illegale aanbod van kansspelen;
  • b. terughoudend zijn wat betreft vorm, doelgroep, inhoud, strekking, aantal en soort kanalen waarop de wervings- en reclameactiviteiten worden vertoond of aangeboden; en
  • c. zich niet uitstrekken tot branchevreemde nevenactiviteiten.

Sub a is hierbij dikgedrukt. Van de aanbieder wordt dus verwacht dat er met wervings- en reclameactiviteiten wordt bijgedragen aan kanalisatie. Veel affiliates die zich richten op de Nederlandse consument verwijzen echter (ook) door naar illegaal aanbod. Of erger nog: affiliates die misleidende en onware uitingen plaatsen (zoals de eerdergenoemde nepreclames.)

Aanbieders zelf moeten werken volgens strakke wettelijke eisen als zij actief willen zijn op de Nederlandse markt. Het werken met affiliates kan daarmee een risico zijn voor aanbieders. Immers, de aanbieder (het online casino) is ook verantwoordelijk voor iedereen die handelt in diens naam, zoals de affiliates.

Er bestaat momenteel onvoldoende controle op de werkwijze van deze externe partners en daarom zijn aanbieders erg voorzichtig. Natuurlijk kunnen affiliates aangesproken worden door de Ksa (en zelfs gesanctioneerd worden), maar een affiliate-website is wat sneller uit de lucht en elders weer opgetuigd dan een volledig online casino.

‘Braafste jongetjes van de klas’ de dupe

De online casinowereld wordt steeds groter. De markt professionaliseert op veel gebieden en dit geldt ook voor de affiliate tak.

Waar affiliates vroeger vaak gezien werden als kleinschalige partijen, groeien affiliates nu nogal eens uit tot serieuze bedrijven met een daadwerkelijke onderhandelingspositie ten opzichte van aanbieders. Ook in Nederland is dit het geval: affiliates met organisch verkeer boven de 100.000 per maand, duizenden backlinks, en een hoge autoriteitsscore zijn geen uitzondering meer.

En waar deze professionalisering merkbaar is in bereik, is deze net zo goed zichtbaar op het gebied van compliance. Partijen als OneTime en MeneerCasino hebben jarenlang toegewerkt naar de officiële opening van de Nederlandse markt en het afgelopen jaar heeft CasinoNieuws zich daar ook vol overgave bijgevoegd. Daarbij hebben zij zich onthouden van verwijzing naar illegaal aanbod terwijl daar toch aardig geld mee te verdienen viel. En daarnaast hebben zij steeds gelet op wettelijke en beleidsmatige eisen in het kader van online kansspelen.

Affiliates die stelselmatig misleidende en ook onware content plaatsen, duperen hiermee partijen die zich wel netjes aan de regels houden. Want wat nu als aanbieders de affiliates volledig gaan uitsluiten omdat dergelijke partijen een slechte naam gecreëerd hebben?

Een keurmerk voor online casino affiliates: een goede oplossing?

De Nederlandse kansspelwetgeving is goed te volgen waar het gaat om de eisen aan wervings- en reclameactiviteiten. Ook voor affiliates; ervoor zorgen dat alle uitingen en doorverwijzingen conform Wet Koa zijn is geen onmogelijke opgave.

Online casino’s kunnen hierin ook een eigen compliance check doen. Maar controleren of een affiliate aan de wettelijke eisen voldoet is een vrij arbeidsintensief voor de aanbieder want ze hebben doorgaans niet met één, maar vaak met heel veel affiliates van doen. In hoeverre weegt dit dan op tegen de opbrengsten uit deze partnerships?

Een keurmerk of brancheorganisatie zou hierin voor zowel aanbieders, affiliates, alsook consumenten prettig zijn:

  • aanbieders worden ontzorgd op het gebied van compliance checks en kunnen zorgeloos gebruik maken van deze acquisitietool als ze uitsluitend zakendoen met affiliates die het keurmerk dragen;
  • affiliates die zich netjes aan de regels houden kunnen gemakkelijker zakendoen met online casino’s omdat ze kunnen verwijzen naar het keurmerk wat ze hebben; en
  • consumenten kunnen op affiliatewebsites eerst kijken of het hier gaat om een partij die zich aan de regels houdt zodat ze de informatie gemakkelijk op waarde kunnen schatten.

In een interview met René Jansen (Voorzitter Ksa) door CasinoNieuws werden affiliates ook besproken. De Ksa zei niet per se bezig te zijn met dit ‘business to business’ aspect van de branche. Dus een keurmerk vanuit de Ksa zal vast niet in de nabije toekomst liggen.

Het zou dan ook goed zijn om te werken naar een soort centrale organisatie waarbij compliance checks worden verricht op affiliates. Aansluiting hierbij zou dan gelden als het ‘keurmerk’ en daarmee bijdragen aan een veiligere markt.

Zelf ben ik voornemens om mij te mengen in dergelijke initiatieven als ook de affiliates hiertoe bereid zijn!


Steven Vrolijk XYls

Steven Vrolijk is managing partner van XY Legal Solutions en zodoende verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur. Vrolijk zorgt onder andere voor het onderhouden van klantrelaties en juridische advisering van zijn klanten. XY Legal Solutions werkt samen met diverse online casino’s en adviseert ze het op het gebied van compliance met de Wet Kansspelen op afstand.


Laat een reactie achter