In 2005 konden de klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank voor het eerst afrekenen met iDEAL. En dat bij een taartenbakker! Inmiddels is iDEAL uitgegroeid tot het populairste online betaalmiddel van Nederland, met een marktaandeel van 70 procent. Op deze pagina leer je meer over de geschiedenis van iDEAL.
iDEAL is een belangrijke stortingsmethode voor de Nederlandse speler en het is dan ook de belangrijkste betaalmethode voor de Nederlandse aanbieders. Een online casino met een vergunning in Nederland zal dan ook direct voor iDEAL als betaalmethode gaan. Met 70 procent van alle online betalingen die uitgevoerd worden met behulp van iDEAL, is er natuurlijk geen ontkomen aan. Maar waar ligt de oorsprong van iDEAL en hoe ziet de geschiedenis van iDEAL er precies uit?
Currence zet iDEAL op
De geschiedenis van iDEAL gaat terug tot het jaar 2005 waarin het Currence was die de eerste universele online betaalmethode voor de Nederlanders ontwikkelde en introduceerde.
IDEAL werd in 2005 geïntroduceerd als eerste universeel geaccepteerde online betaalmethode met lage transactiekosten. Hoewel er al online betaalmethodes waren zoals Rabo Direct Betalen, de ABN Amro eWallet en Switchpoint van KPN, was er op dat moment een gebrek aan universele online betaalmethode.
Om de onzekerheid en verwarring van de online consument weg te nemen, drong in 2002 belangenvereniging Thuiswinkel.org aan op standaardisatie. Dit leidde tot een initiatief van een aantal grote banken waaronder ABN Amro, ING Bank, en de Rabobank. Zij sloegen de handen ineen om een betaalmethode te ontwikkelen voor het verrichten van online transacties waar weinig kosten aan verbonden waren.
Met iDEAL, werd dus een universeel betaalsysteem geïntroduceerd welke:
- aansloot bij de reeds bestaande systemen die de Nederlandse banken al hanteerden voor internetbankieren
- een online betaalmethode bood waarmee consumenten via hun eigen bank kunnen betalen
- een gegarandeerde online overboeking betekende van de IBAN van een koper naar het IBAN van de begunstigde
In 2006 droegen de banken het merk iDEAL in zijn geheel over aan Currence, inmiddels merkeigenaar van iDEAL, iDIN, incassomachtigen, en Acceptgiro. Een belangrijk moment in de iDEAL geschiedenis.
En mag iDEAL vandaag de dag de belangrijkste methode zijn voor online betalingen, aan de start van de iDEAL tijdlijn waren online betalingen nog verre van gangbaar. Het duurde dan ook even voor Nederlanders om kennis te maken met de universele betaalmethode.
Geschiedenis iDEAL
4 oktober 2005
Introductie iDEAL
De eerste iDEAL-betaling bij gefeliciTAART.nl. Een heerlijke slagroomtaart. Dat smaakte naar meer!
13 december 2011
Introductie iDEAL mobiel
ING heeft iDeal Mobiel gepresenteerd, een geoptimaliseerde variant van de betaalmethode voor smartphones en tablets.
27 april 2016
iDEAL schrijft geschiedenis met één miljard betalingen
De Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland registreerden op Koningsdag de miljardste betaling met iDEAL, bij pizzabakker New York Pizza.
1 juni 2016
Introductie iDEAL QR
Currence introduceert na een succesvolle pilot de iDEAL QR waarmee winkels een QR-code kunnen genereren die gebruikers direct naar een pagina leidt waar ze een betaling kunnen doen.
Knab implementeert als eerste de iDEAL QR in bankapp
Knab heeft daarmee de primeur van het toepassen van de iDEAL QR-code binnen de eigen mobiele app van een bank.
22 maart 2018
Rabobank eerste grootbank die iDEAL QR implementeert
Ook de Rabobank implementeert de QR Code van iDEAL in de bank app en is daarmee de eerste grootbank die deze manier van betalen introduceert.
1 oktober 2021
iDEAL nu alleen beschikbaar bij legale goksites
Op deze dag ontvangen de eerste tien kansspelbedrijven een vergunning van de Nederlandse Kansspelautoriteit. De eerste Nederlandse goksites gaan online. Vanaf dit moment is het ten strengste verboden om iDEAL aan te bieden aan spelers zonder een vergunning voor de Nederlandse markt.
1 maart 2022
iDEAL verwerkt vijfmiljardste betaling
Sinds de introductie van iDEAL in 2005 was het in maart 2022 dat de vijfmiljardste iDEAL-betaling werd verwerkt door de banken en betaalinstellingen.
Het eerste miljard werd pas na tien jaar bereikt, het laatste miljard in minder dan een jaar.
iDEAL Geschiedenis: omzet neemt langzaam toe
Met de allereerste iDEAL betaling werd online een taart betaald, maar iDEAL was toen nog onbekend. In 2005 was er nauwelijks een iDEAL-omzet. Pas in 2010, was een aanzienlijke omzet zichtbaar en kwam de jaarlijkse omzet voorbij de € 5 miljard.

Naarmate het aantal webshops en organisaties iDEAL als online betaalmethode accepteerden, liep de iDEAL-omzet steeds verder op.
Geleidelijk kwam iDEAL ook beschikbaar voor het betalen van energierekeningen, giften aan goede doelen, opwaarderen van beltegoeden, betalen van gemeentebelastingen, verkeersboetes, en nog veel meer. De doelstelling werd behaald en iDEAL werd de populairste online betaalmethode. Daarmee steeg niet alleen de iDEAL-omzet, maar ook het aantal transacties.
iDEAL transacties nemen toe
De iDEAL omzet is natuurlijk nauw verbonden met de iDEAL transacties. Naarmate het aantal transacties toeneemt, neemt ook de omzet toe. Dat het even duurde voor het Nederlandse vol iDEAL als online betaalmethode accepteerde, of überhaupt overging tot online betalingen, is ook in onderstaande grafiek zichtbaar.
Zo zie je dat in 2006, aan het begin van de geschiedenis van iDEAL, het aantal transacties nog steeds vrij laag is met vier miljoen iDEAL transacties per jaar. In 2007, zijn het echter al 15 miljoen transacties en in 2010, toen de omzet de € 5 miljard aantikte, werden er 69 miljoen online transacties met iDEAL uitgevoerd.

De jaren erna, groeide het aantal iDEAL betalingen alsmaar door. Jaar na jaar, werd een nieuw record gevestigd. In 2020 en 2021 hielp de pandemie waarschijnlijk een handje mee.

Terwijl het wachten is op de cijfers van 2022, is het duidelijk dat 2021 wederom een stijging liet zien en opnieuw een record vestigde. Zo werden maar liefst 1,14 miljard online betalingen met iDEAL uitgevoerd, een stijging van 28% ten opzichte van het jaar 2020.
2013 mobiel iDEAL
In 2013 activeerden de eerste banken iDEAL in hun mobiele apps. Hierdoor konden gebruikers ook via hun mobiel iDEAL betalingen uitvoeren. Uiteindelijk duurde het nog twee jaar voor alle banken iDEAL beschikbaar hadden in hun mobiele bank apps.
In hetzelfde jaar dat iDEAL in alle bank apps beschikbaar kwam, werd iDEAL ook de meest gebruikte betaalmethode op alle mobiele apparaten. Zo werden in 2015 53% van alle betalingen in eCommerce uitgevoerd via de mobiele bank apps. In 2019, werd 78 procent van alle iDEAL betalingen via de bank apps uitgevoerd
iDEAL Geschiedenis: 2016, introductie iDEAL QR code
In 2016 bleek de pilot voor de iDEAL QR succesvol en startte de invoering van de QR code. In 2017 was Knab de eerste bank die live gaat met de iDEAL QR Scan functionaliteit in hun bank app.
2018 was het jaar waarin de QR Code van iDEAL ruim beschikbaar was bij webwinkels, bedrijven en instellingen en het bereik 100% werd voor de consument. Dit betekende dus dat alle banken de iDEAL QR Scan aan hun apps hadden toegevoegd.
Bedrijven en instellingen, waaronder goede doelen, zetten steeds vaker in op het gebruik van iDEAL QR-codes. Het scannen van iDEAL QR-codes leidde in 2021 tot bijna 6 miljoen betalingen, een stijging van ruim 50% ten opzichte van het jaar ervoor.
2016: De opkomst van C2C transacties
C2C betalingen werden steeds populairder waarbij Tikkie de eerste C2C aanbieder was in Nederland. In 2016 lanceerde ook iDEAL de C2C transacties waardoor het mogelijk werd om een iDEAL-betaling tussen twee consumenten te faciliteren.
Als C2C aanbieder, konden iDEAL gebruikers in 2016 voor het eerst een C2C transactie uitvoeren. Daarbij wordt de iDEAL-betaling overgemaakt op de IBAN van de C2C-aanbieder. De C2C-aanbieder boekt het geld dan binnen de overeengekomen termijn naar de IBAN van de begunstigde consument.
De voordelen van een C2C transactie met iDEAL zijn:
- makkelijk en snel betalen via je bank app of internetbankieromgeving
- realtime betaalbevestiging én een vlugge overboeking naar de IBAN van de begunstigde
- geschikt voor direct betalen of voor betalen achteraf, mogelijk via een iDEAL betaallink of een iDEAL QR betaalverzoek in een e-mail, SMS of WhatsApp bericht
iDEAL Geschiedenis: Het nieuwe iDEAL
In 2022 werd de betaalmethode iDEAL ingrijpend vernieuwd waarbij merkeigenaar Currence fors investeerde om de onderliggende techniek te moderniseren. Ook nieuwe diensten deden hun intrede om waarde toe te voegen aan iDEAL.
Het nieuwe iDEAL had ook invloed op stortingen in een iDEAL casino. Het nieuwe iDEAL zou het allemaal nog makkelijker moeten gaan.
Zo belooft iDEAL op korte termijn:
- een sneller betaalproces en meer gemak
- bestellen en betalen in 1 stap
- het voor ondernemers eenvoudiger maken iDEAL aan te bieden
- de bankkeuze te vervangen door een iDEAL-betaalpagina
En op lange termijn:
- nieuwe betaalopties zoals terugkerend of later betalen
De nieuwe centrale technische infrastructuur, de iDEAL Hub en de nieuwe iDEAL-betaalpagina maken deze uitbreidingen mogelijk. Het nieuwe iDEAL werd vanaf de tweede helft van 2022 steeds meer zichtbaar worden.
Voor ondernemers wordt het ook steeds eenvoudiger om iDEAL aan te bieden, omdat de bankkeuze wordt overgenomen door de iDEAL-betaalpagina. Ook zorgt de aanpassing er voor dat er sneller ingespeeld kan worden op veranderingen in betaalgedrag en nieuwe wensen uit de markt.
iDEAL geschiedenis – veelgestelde vragen
iDEAL werd in 2005 door Currence geïntroduceerd. Op 4 oktober 2005, werd de eerste online betaling uitgevoerd met iDEAL. De betalingsmethode bestaat dus al zo’n 18 jaar.
Het was in 2016, als reactie op de populariteit van Tikkie, dat ook iDEAL gebruikers de mogelijkheid kregen direct een bedrag over te boeken van de ene iDEAL gebruiker naar de andere.
In december 2014 is iDEAL voor het eerst het sterkste financiële merk in Nederland. In 2015 wordt iDEAL de belangrijkste online betaalmethode waarbij 53 procent van alle online betalingen dit jaar met iDEAL werden uitgevoerd.