Dinsdag 16 juli 2024

Speel bewust

AD: Influencers maken reclame voor oplichting via matchfixing-groepen

oplichting matchfixing

Duizenden mensen – vooral jonge mannen – zijn lid van Telegram-groepen waarin uitslagen van wedstrijden worden verkocht. Uit onderzoek van het AD blijkt echter dat het niet gaat om matchfixing, maar om oplichting. Nederlandse influencers promoten de zwendel via Instagram zonder dat zij doorhebben dat het gaat om oplichting.

Verschillende Nederlandse influencers hebben oplichters geholpen om miljoenen mensen, met name jongeren, te bereiken. Via sociale media zijn veel oplichters actief die willen doen geloven dat zij de uitslagen weten van gemanipuleerde wedstrijden. Via deze neppe matchfixing worden vele jongeren slachtoffer van oplichting voor duizenden euro’s.

Deze jongeren worden bereikt, omdat de oplichters influencers betalen om hen te promoten via platformen zoals Instagram. Dat schreef journalist Inge Jansen in het Algemeen Dagblad afgelopen zaterdag. De krant zocht uit hoe deze oplichting in z’n werk gaat en hoeveel geld er wordt verdiend met de fictieve matchfixing.

Influencers

Er is een belangrijke rol in dit verhaal weggelegd voor de influencers. Tegen betaling plaatsen zij berichten op hun sociale media-kanalen waarin groepen worden gepromoot waarin de uitslagen van gemanipuleerde wedstrijden zouden worden gedeeld.

Onder andere de omstreden vlogger Alex Soze, YouTuber Tim van Teunenbroek (Snapking / DieTim), hiphop-artiest Young Ellens, en Ex on the Beach-deelnemers Dusty Taconis en Elias Giannoccaro maken reclame voor de oplichtingspraktijken, zo schrijft de krant. Het bereik van de influencers is groot. Het vijftal heeft samen een bereik van meer dan 900.000 volgers op Instagram.

In de posts die zij plaatsten over de matchfixing groepen beweren zij zelf ook mee te spelen en winst te maken:

“Ik heb vandaag weer matchfixing gespeeld, het was een groot risico, maar we hebben goed winst gemaakt.”

Dusty Taconis

Als het AD contact opneemt met de influencers, dan blijkt dit echter niet het geval te zijn. Zij vertellen dat het niet waar is en dat zij de promoties simpelweg plaatsen omdat zij hiervoor betaald krijgen. Dat het niet om matchfixing maar om oplichting gaat, dat wisten de influencers naar eigen zeggen niet. Een van hen verklaarde dat hij al snel berichten kreeg van volgers die vertelden dat het om oplichting ging. Hierna verwijderde de influencer de geplaatste promotie direct.

Anonieme betaalmethode en berichtendienst

Via de influencers komen geïnteresseerde volgers terecht in een groep binnen de berichtendienst Telegram. Het AD meldt dat enkele van deze Telegram-groepen een half miljoen leden tellen.

Via deze groepen kunnen gokkers voor een paar honderd euro uitslagen kopen van wedstrijden uit obscure competities. De betaling voor deze uitslagen vindt vaak plaats met behulp van cryptovaluta zoals bitcoin. Door het gebruik van deze anonieme betaalmethode en de anonieme berichtendienst is het achterhalen van de identiteit van de oplichters een moeilijke klus.

Geen matchfixing maar oplichting

De krant nam contact op met een van de leden uit zo’n chatgroep, de 25-jarige Jason. Hij werd lid van een groep genaamd NickActiveren nadat hij een promotie zag van Alex Soze. Sinds het zien van de promotie heeft Jason al meerdere uitslagen gekocht in de Telegramgroep. Hij betaalde hiervoor tussen de € 50 en € 500 per uitslag. Meestal zijn de gekochte uitslagen fout, maar soms zijn ze goed. Door de paar goede uitslagen houdt hij vertrouwen in de fixers.

Dat het niet gaat om echt matchfixing en juist om oplichting blijkt als Jason via twee verschillende telefoons een uitslag koopt voor dezelfde wedstrijd. Op het ene account krijgt hij door dat de wedstrijd zal eindigen in 1-0 en op zijn andere telefoon wordt hem verteld dat het 2-0 zal gaan worden.

De meeste leden binnen de groepen zijn jonge mannen die hopen snel rijk te worden. Dat wordt hen dan ook beloofd. In de groepen worden foto’s gedeeld van stapels geld, dure auto’s en luxe verblijven in Dubai. De oplichters delen screenshots van hun goede weddenschappen bij aanbieders zoals Unibet en BetCity, waarbij zij soms wel € 100.000 zeggen te hebben gewonnen.

Als het AD contact opneemt met de bookmakers, dan laten zij weten dat de screenshots niet echt zijn. Het gaat om screenshots die zijn bewerkt waarbij de ingezette en uitbetaalde bedragen zijn bewerkt. Zij verzekeren dan ook dat dit soort inzetten niet zomaar te plaatsen zijn:

“Wij zullen nooit zomaar een inzet van 5000 euro op een wedstrijd accepteren, of zomaar een uitbetaling doen van 85.000 euro.”

Woordvoerder Unibet

Wedpatronen worden gemonitord

Daarnaast laten de aanbieders weten dat wedpatronen te allen tijde worden gemonitord. Dit zorgt ervoor dat het direct opvalt als er opeens grote bedragen worden ingezet op een bepaalde uitslag in een competitie waar doorgaans weinig op wordt gegokt.

BetCity en Unibet zijn aangesloten bij de International Betting Integrity Association (IBIA) waar binnen ongebruikelijke patronen worden gedeeld. De IBIA vertegenwoordigt bookmakers van over de gehele wereld. Als een van deze bookmakers een opvallend wedpatroon constateert, zoals een hoog bedrag op een specifieke uitslag in een (obscure) competitie, dan maakt deze aanbieder melding bij IBIA. De organisatie vraagt vervolgens aan alle andere aangesloten bookmakers om ook de wedpatronen te controleren op deze specifieke wedstrijd. Hierdoor worden opvallende wedpatronen snel geconstateerd en kan er een melding worden gemaakt van mogelijke matchfixing.

In 2022 kwamen er 268 meldingen binnen bij de IBIA. Veruit de meeste meldingen kwamen binnen over tennis- en voetbalwedstrijden (169). Er kwamen twee meldingen binnen over Nederlandse sportwedstrijden.

Lees het volledige artikel op AD.nl (€).

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Laat een reactie achter