Vrijdag 15 maart 2024

Speel bewust
Home Wetgeving kansspelen Geen grote reset: online casino’s hoeven bestaande Nederlandse accounts niet te sluiten

Geen grote reset: online casino’s hoeven bestaande Nederlandse accounts niet te sluiten

Online casino's hoeven Nederlandse accounts niet te sluiten

Als je als Nederlander nu al een account hebt bij een (illegaal) online casino of pokersite, en die verkrijgt een vergunning van de Kansspelautoriteit, dan hoef je geen nieuw account aan te maken. Je kan gebruik blijven maken van je bestaande account. Het online casino hoeft je account dus niet voor de overgang te sluiten en als speler hoef je niet uit te cashen vooraf. Dat bevestigt de Kansspelautoriteit aan CasinoNieuws.nl nadat wij eerder onjuiste informatie publiceerden over dit onderwerp.

Eerder schreef CasinoNieuws.nl (op basis van de beschikbare publieke informatie, aangevuld met uitspraken van experts in een Gaming in Holland webinar en ruggenspraak met ingewijden uit de kansspelindustrie) dat online casino’s de Nederlandse accounts moesten sluiten en de spelers moesten laten uitcashen voordat ze legaal hun aanbod vervolgden in Nederland. Dit was niet correct en dit bericht is dan ook een rectificatie van de eerder onjuist beschreven procedures in dat (inmiddels verwijderde) artikel.

De Kansspelautoriteit bevestigt dat als je nu al een account hebt bij een online casino of online pokerroom, deze niet opgeheven hoeft te worden.

De Kansspelautoriteit heeft op haar website informatie omtrent dit onderwerp geüpdate. Na vragen van CasinoNieuws bevestigt de Kansspelautoriteit dat als je nu al een account hebt bij een online casino of online pokerroom, deze niet opgeheven hoeft te worden. Als speler hoef je dus ook niet gedwongen uit te cashen en weer opnieuw te storten op het moment dat een online casino een vergunning verkrijgt.

Nederlandse spelers gewoon geaccepteerd

Online goksites die een vergunning in Nederland willen bemachtigen, moeten zich sinds 1 juli 2018 niet meer actief op de Nederlandse markt richten. In de prioriteringscriteria staat beschreven dat dat onder andere betekent dat online goksites geen Nederlandse teksten of klantenservice meer mogen aanbieden, geen .nl domein of Nederlandse naam meer mogen voeren, en iDEAL moet sindsdien niet meer beschikbaar zijn.

Niet alle online casino’s hebben zich aan die regels gehouden sinds het prille begin, waardoor ze door de zogenaamde cooling down waarschijnlijk pas wat later een vergunning kunnen verkrijgen. In een speciaal artikel hebben we omschreven bij welke online casino’s (en vanaf wanneer) je straks legaal online kan gokken in Nederland.

Als speler hoef je dus ook niet gedwongen uit te cashen en weer opnieuw te storten op het moment dat een online casino een vergunning verkrijgt.

Hoewel er dus strikte voorschriften zijn en alle online goksites strikt gezien illegaal zijn momenteel, accepteren bijna alle grote online casino’s en pokersites wel Nederlandse spelers. De casino’s en online pokerrooms die Nederlandse spelers accepteren momenteel, hangt niet perse het zwaard van Damocles boven het hoofd: het is ze nooit opgelegd om te stoppen met Nederlandse spelers te accepteren.

Als deze online casino’s (die dus nu al Nederlandse spelers accepteren) een vergunning aanvragen en deze van de Kansspelautoriteit krijgen, is er een moment waarop ze van illegale aanbieder overgaan naar de status van legale aanbieder. De online casino’s hoeven tijdens deze overgang Nederlandse accounts niet te sluiten of spelers te laten uitcashen om met een schone lei te beginnen. Bestaande Nederlandse spelers behouden dus hun account en behouden hun accountbalans.

Online aanbieders moeten met een leeg bestand beginnen. Online casino’s moeten bestaande Nederlandse spelers dezelfde procedure laten doorlopen als ook nieuwe klanten doorlopen. Dat betekent dat je als bestaande Nederlandse speler wel (opnieuw) je adresgegevens moet invoeren, je identiteitskaart of paspoort moet uploaden, en zaken als spelerslimieten moet instellen. En je moet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden zoals voortvloeiend uit de nieuwe Wet Kansspelen op afstand.

Als je je op die manier (opnieuw) hebt ingeschreven kan het online casino of de online pokerroom de bestaande gegevens van jouw account wel gebruiken.

Als je je op die manier (opnieuw) hebt ingeschreven kan het online casino of de online pokerroom de bestaande gegevens van jouw account wel gebruiken, zo bevestigt de Kansspelautoriteit na navraag van CasinoNieuws.nl. Dat betekent dat het online casino bijvoorbeeld informatie heeft over je speelgedrag heeft en of je bent uitgesloten geweest. Jij als gebruiker kan op dat moment in je account je voorgaande transacties weer bekijken en je pokerhandjes opvragen bijvoorbeeld.

Eerder al concludeerden de experts in het Gaming in Holland webinar waar deze kwestie werd besproken, dat online casino’s sowieso hun klantenbestand niet hoefden te verwijderen. Spelers die zichzelf hebben uitgesloten of om een andere reden niet meer welkom zijn, moesten ook na legalisering uitgesloten kunnen blijven, zo concludeerden de experts.

In de beleidsregels en in de vraag-en-antwoord sectie van Kansspelautoriteit.nl staat dat de persoonsgegevens van Nederlandse spelers niet gebruikt mogen worden bij wervings- en reclameactiviteiten van de online casino’s. Een nieuwsbrief sturen aan alle Nederlandse accounthouders dat ze nu een vergunning hebben, is dus niet toegestaan voor de online casino’s.

Hoe dit artikel tot stand kwam

Op 1 maart vroeg CasinoNieuws de Kansspelautoriteit om opheldering over het al dan niet moeten uitvoeren van een verwijdering van spelersaccounts (en het daaraan gekoppelde moeten uitcashen van tegoeden zodat die niet in limbo blijven na eventuele verwijdering). Vrijdag 12 maart nam de Kansspelautoriteit contact op met CasinoNieuws waarin het verwees naar haar website. Om opheldering te krijgen over het al dan niet moeten verwijderen van accounts, deelde de Ksa vrijdagmiddag schriftelijk met CasinoNieuws.nl dat dit niet hoefde. Dat daaruit voortvloeide dat spelerstegoeden ook niet hoefden uitgecasht te worden, werd eveneens schriftelijk bevestigd diezelfde middag. Vandaag (maandag 15 maart), na publicatie van dit artikel, vroeg de Kansspelautoriteit aan CasinoNieuws om een passage toe te voegen waar het beschreef dat bestaande spelers die al een account hebben, dezelfde procedure moeten doorlopen als nieuwe spelers op het moment dat ze zich weer proberen aan te melden.

Update 13:31: op verzoek van de Kansspelautoriteit meer informatie toegevoegd over het aanleveren van gegevens als je als Nederlandse speler je aanmeldt nadat een online casino een vergunning heeft gekregen.

Update 21:23: extra alinea toegevoegd over het traject voorafgaand aan het tot stand komen van dit artikel en de hierin beschreven informatie.

Veelgestelde vragen

Nee, als je nu al een account hebt bij een online casino of nu al online pokert, hoef je niet je account te sluiten. Je kan gewoon gebruik blijven maken van je bestaande account, tenzij het online casino anders bepaalt.

Nee, je hoeft niet uit te cashen voordat je favoriete online casino een vergunning krijgt. Het geld op je account blijft gewoon staan en is gewoon weer beschikbaar als je inlogt op de site nadat die een vergunning heeft verkregen.

Een nieuw account aanmaken is niet nodig want je bestaande account bij een online casino blijft gewoon bestaan. Online casino’s en online pokersites staan klanten doorgaans maar één account per persoon toe, dus een nieuw account aanmaken is dan niet toegestaan. Of je je gebruikersnaam kan/mag aanpassen, hangt af van het online casino.

Nee, als je bij een online casino momenteel niet welkom bent, zal je dit na legalisering waarschijnlijk ook niet zijn. Of je nou een zelf-exclude op jezelf hebt aangevraagd of gebanned bent om een andere reden (bijvoorbeeld fraude of valsspelen), deze ban blijft ook na legalisering waarschijnlijk bestaan.

De online casino’s en online pokersites krijgen veel vrijheid op het gebied van casinobonussen in Nederland. In tegenstelling tot veel andere landen waar het type bonussen strikt gereguleerd is, zijn er vooralsnog in Nederland weinig voorschriften op dit vlak. Het kan zo zijn dat online casino’s de Nederlandse gebruikers een speciale bonus geven.

Online casino’s is het nadrukkelijk niet toegestaan om hun bestaande adressenbestand van Nederlandse spelers te gebruiken voor marketing- en reclamedoeleinden. Als je ooit eens een account ergens hebt aangemaakt maar daar al lang niet hebt gespeeld, mogen ze je dus niet een email sturen met een welkomstbonus als je weer gaat spelen.