De Advertising Standards Authority (ASA) heeft Lights Camera Bingo een waarschuwing gegeven voor het overtreden van de reclameregels. De bingosite toonde de melding ‘Hey! Come back!’ als gokkers hun website verlieten en een ander tabblad openden. Dit zou spelers volgens de ASA kunnen aanzetten tot intensiever gokgedrag.
In het Verenigd Koninkrijk heeft de reclametoezichthouder, de Advertising Standards Authority (ASA), een waarschuwing uitgedeeld aan de bingosite Lights Camera Bingo. Er was een klacht ingediend tegen een marketinguiting van de bingosite, een merk van het gokbedrijf Jumpman Gaming.
De klacht ging over de boodschap die werd getoond in het tabblad van de internetbrowser waarin eerder Light Camera Bingo was geopend. Hier staat doorgaans de naam van de website, maar dit veranderde op het moment dat een speler schakelde naar een ander tabblad. Dit waren spelers het tabblad van de bingosite wel open lieten staan, maar besloten een andere website te bezoeken.
In het openstaande tabblad veranderde de tekst naast het logo van Lights Camera Bingo in ‘Hey! Come back!’. Volgens de indiener van de klacht zou de melding spelers aanzetten om meer te gaan gokken dan zij van plan waren. Iets wat niet zou mogen volgens de reclameregels (CAP-code) die gelden in het Verenigd Koninkrijk.
Spelers eraan herinneren dat zij het tabblad moeten sluiten
Het gokbedrijf vindt niet dat zij in overtreding zijn met de melding in het openstaande tabblad. Lights Camera Bingo zou op die manier spelers willen wijzen op het feit dat het tabblad niet was afgesloten, zo verklaarde het bedrijf tegenover de ASA.
Al ging de toezichthouder daar niet in mee, omdat de strekking van de melding dan anders had moeten zijn. Volgens de ASA was een melding met ‘Close this tab’ meer gepast als dit de doelstelling van de boodschap was.
Ook zouden maar weinig spelers de melding hebben gezien volgens Lights Camera Bingo. Slechts 5% van hun spelers speelde bij de site via een desktop, zo deelde het gokbedrijf. Daarnaast zou de melding ook gezien worden door spelers die de browser Safari gebruiken op mobiel. In het overzicht met openstaande tabbladen zou de melding ‘Hey! Come back’ verschijnen.
Spelers wilden de website toch niet verlaten
Ook gebruikte de bingosite als argument dat spelers die het tabblad niet afsloten niet van plan waren om helemaal te stoppen met spelen. Anders zouden zij het tabblad immers afsluiten, zo klonk het verweer. De ASA verwierp dit argument echter, omdat mobiele gebruikers niet altijd hun tabbladen afsluiten. Elke keer als zij dan het overzicht van hun openstaande tabbladen bekeken, dan zouden zij de opvallende melding zien.
Volgens de ASA was de melding van Lights Camera Bingo een vorm van marketing en daarom moest deze voldoen aan de richtlijnen in de CAP-code. De toezichthouder oordeelde dat de tabbladmelding daar niet aan voldeed, omdat het meerdere regels schond. De boodschap zou spelers kunnen aanzetten tot intensiever gokgedrag en daarmee kunnen zorgen voor gokgerelateerde schade.
Lights Camera Bingo kreeg van de ASA te horen dat zij de melding uit het tabblad moeten verwijderen. Daarnaast moeten zij ervoor zorgen dat een dergelijke vorm van marketing in de toekomst niet weer zal worden gebruikt.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.