Vrijdag 14 juni 2024

Speel bewust

Franse toezichthouder start preventiecampagne voor EK 2024

preventiecampagne Frankrijk EK 2024

l’Autorité Nationale des Jeux heeft in Frankrijk een preventiecampagne, genaamd Derrière les mentions, gelanceerd tegen verslaving aan sportweddenschappen voor de start van het EK 2024. De Franse toezichthouder verwacht dat er een recordaantal weddenschappen geplaatst zullen worden tijdens dit voetbaltoernooi dat op 14 juni van start gaat.

In Frankrijk verwacht l’Autorité Nationale des Jeux (ANJ) dat er voor een recordbedrag aan weddenschappen zal worden afgesloten door mensen die willen wedden op het EK 2024. Op haar website meldt de Franse toezichthouder dat er een grote mogelijkheid bestaat dat Franse gokkers voor bijna aan € 1 miljard op wedstrijden tijdens dit voetbaltoernooi gaan zetten, mits Frankrijk ver in het toernooi komt.

Met een bedrag van € 1 miljard zou het totaal van € 900 miljoen aan inzetten tijdens het WK 2022, toen Frankrijk de finale bereikte, worden overschreden. Tijdens het vorige EK, in 2021, werd er voor in totaal € 700 miljoen gewed, mede doordat Frankrijk al vroegtijdig uit het toernooi lag.

Uit onderzoek van Toluna-Harris Interactive in opdracht van de ANJ is gebleken dat meer dan de helft van de respondenten het EK 2024 gaat volgen, en is 35% van de ondervraagden van plan om te wedden op het EK 2024. Dat percentage stijgt naar 44% voor mensen tussen de 18 en 34 jaar, wat benadrukt dat het belangrijk is om bewustzijn te creëren over verslavingsrisico’s bij jongere mensen, aldus de toezichthouder.

ANJ wijst op risico’s kansspelverslaving

Gezien de verwachte toename in het aantal weddenschappen wil ANJ benadrukken dat spelers, met name jongeren, aandacht moeten besteden aan de juridische waarschuwingen in gokadvertenties. Om de gokkers hier op te wijzen is er een nieuwe preventiecampagne gestart genaamd Derrière les mentions. Deze campagne richt zich op het vergroten van het bewustzijn over gokverslaving en de problemen die hieruit voortvloeien.

De boodschappen binnen de campagne bevatten een “bewust overdreven” gedeelte in geel dat de risico’s van verslaving benadrukt en de “ware verhalen” van probleemgokkers vertelt. Tevens verwijst de campagne naar de Evalujeu-website, waar gokkers hun gokgedrag kunnen evalueren en advies kunnen inwinnen.

Doordat de preventiecampagne van de ANJ vooral op jongeren is gericht zal men gebruik maken van social media met daarbijt aansprekende videoclips. De preventiecampagne in Frankrijk in aanloop naar het EK 2024 is bedacht door reclamebureau Rosbeef! en zal bestaan uit de volgende onderdelen:

  • een digitale displaycampagne aangeboden door JCDecaux en Metrobus;
  • een reclamecampagne op Snapchat;
  • een radiospot in digitale audio;
  • een publicatie in voetbalblad SO FOOT;
  • videoclips met verklaringen van spelers

Isabelle Falque-Pierrotin, de voorzitster van ANJ, zegt het volgende over de campagne:

“Sinds de excessen tijdens het EK in 2021 zijn gokexploitanten zich bewust geworden van hun verantwoordelijkheden in de strijd tegen overmatig gokken en hebben ze hun praktijken aangepast. Deze positieve dynamiek moet worden voortgezet tijdens het EK 2024 en de Olympische Spelen en de ANJ zal waakzaam zijn op de feitelijke praktijken van elk. Naast de campagnes die door overheidsinstanties worden gevoerd, wil de ANJ een impact hebben met haar campagne die erop gericht is mensen te laten begrijpen dat wettelijke vermeldingen op advertenties niet alleen een wettelijke verplichting zijn, maar dat ze verhalen bevatten over het leven van spelers, getuigenissen over de risico’s die verbonden zijn aan overmatig gokken zoals we die elke dag ontvangen bij de ANJ. ”

Isabelle Falque-Pierrotin, voorzitster ANJ

Heb je het gokken niet meer onder controle? Dan kan je jezelf inschrijven in Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) via CruksRegister.nl. Eenmaal aangemeld voor die gokstop, kan je niet meer bij landgebonden en online casino’s spelen. Cruks is een middel, niet de ultieme oplossing. Lees onze pagina over bewust spelen en zoek hulp als je er niet alleen uitkomt.

Foto’s via ANJ.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Laat een reactie achter