Zondag 16 juni 2024

Speel bewust

Adriaan Mol (Mollie) uit kritiek op keuze ABN Amro: Buckaroo had wel banden met gokindustrie

Buckaroo gokindustrie

Eind februari werd bekend dat ABN Amro haar betalingsverkeer voor zakelijke klanten zou onderbrengen bij fintech Buckaroo. Een van de redenen dat Buckaroo het contract kreeg zou liggen in het feit dat het bedrijf geen klanten bedient uit de gokindustrie. Adriaan Mol, oprichter van concurrent Mollie, betwist dit en uit kritiek op de gang van zaken.

Het Financieele Dagblad (€) bracht op 29 februari 2024 dat ABN Amro een contract met Buckaroo heeft afgesloten. Als eerste Nederlandse bank gaan zij het winkelierbetalingsverkeer uitbesteden aan een betaalprovider. In de praktijk houdt dit in dat de pinbetalingen van tienduizend kleine en middelgrote MKB’ers voortaan via Buckaroo lopen.

Toen ABN Amro op zoek was naar een betaalprovider, is er niet gekozen voor een aanbesteding. Er werd direct een deal met Buckaroo gesloten, een betalingsprovider die kleiner is dan bijvoorbeeld concurrenten Mollie en Adyen. De reden dat ABN Amro voor een overeenkomst met Buckaroo koos, was volgens Erica Kostelijk van ABN Amro onder andere het risicoprofiel van het klantenbestand van de provider:

“We hebben de markt goed onderzocht en daarbij naar verschillende zaken gekeken, waaronder het risicoprofiel.”

Erica Kostelijk, ABN Amro (tegenover FD)

Hiermee wordt, zo geeft het FD aan, bedoeld dat Buckaroo onder andere geen klanten bedient uit de gokindustrie. CEO van Buckaroo, Paul Scholten:

“Onze cultuur en het beleid voor klantacceptatie sluiten gewoon heel goed op elkaar aan. We hebben geen gekke dingen in de portefeuille.”

Paul Scholten, CEO Buckaroo (tegenover FD)

ABN Amro en Buckaroo gingen in verleden met gokindustrie in zee

De oprichter van betaalprovider Mollie (), Adriaan Mol (), heeft zijn bedenkingen bij de gang van zaken, zo gaf hij aan op LinkedIn.

Buckaroo had wel degelijk banden met de gokindustrie, zo schreef Mol. Buckaroo was in het verleden onder meer de betaalprovider voor Staatsloterij en TOTO Online. Deze gokexploitanten vallen onder moederbedrijf Nederlandse Loterij Organisatie. Op de website van Buckaroo zijn geen verwijzingen te vinden naar Nederlandse Loterij.

Ook heeft ABN Amro, aldus Mol, in het verleden de gokindustrie bediend via European Merchant Services (EMS). EMS, dat digitale betaaloplossingen levert, werd in 2005 als joint venture opgericht met Fiserv. ABN Amro verkocht haar minderheidsbelang (49%) in EMS in september 2023 aan Fiserv.

EMS wilde in april 2021 een contract met een casino opzeggen omdat het bedrijf bang was voor het witwassen van geld. Het niet bij naam genoemde casino, dat bankrekeningen van ABN Amro gebruikte, spande hierop een rechtszaak aan tegen de provider. De rechter gaf het gokbedrijf gelijk omdat het casino voldeed aan de antwitwaswetgeving. Daardoor moest EMS het contract respecteren dat nog tot 1 september 2022 liep.

CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal

Altijd het laatste nieuws over de Nederlandse kansspelindustrie direct op je telefoon of WhatsApp op je computer? Volg het CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal en mis niets meer!

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Er is 1 reactie op dit artikel

  1. Eerlijkishetniet

    > Beste Adriaan,
    >
    > Bedankt voor het aanmaken van uw Mollie-account.
    >
    > Wanneer iemand een nieuw account bij ons aanmaakt controleren wij
    > altijd de gekoppelde website. Onlangs hebben wij de website voor uw
    > account (klant ID: *******) gecontroleerd. Helaas hebben wij tijdens
    > deze check moeten constateren dat de producten/diensten die u aanbiedt
    > niet binnen ons beleid vallen. Wij moeten daarom uw account afwijzen.
    >
    >
    > Wij begrijpen dat dit vervelend is. Als een financiële instelling
    > moeten wij aan strenge regels voldoen. Ons strikte beleid helpt ons
    > hierbij. Dit leidt ertoe dat wij onze diensten niet aan alle soorten
    > producten/diensten kunnen aanbieden. Wij hopen op uw begrip.
    >
    > Wij wensen u veel succes bij het vinden van een Payment Service
    > Provider.
    >
    > Mocht u nog vragen hebben, dan bent u uiteraard vrij om deze te
    > stellen.
    >
    > Met vriendelijke groet,
    > Mollie

    Wie spreekwoordelijk gezegd de bal kaatst, kan deze ook weer terug verwachten. Net zo goed als ‘Mollie’, maakt ABN zelf uit met wie ze zaken doen. Een beetje veel en vol van infantiel maar vooral jaloers gedrag, Adriaan.

Laat een reactie achter