Dinsdag 27 februari 2024

Speel bewust

Brainhack over de verleiding van het gokken

Brainhack gokken

De nieuwste aflevering van het televisieprogramma Brainhack gaat het over de verleiding van het gokken. In de aflevering van maandag kijken de makers voornamelijk naar mechanismen en technieken achter gokken. Ook testen ze met een aantal testpersonen hoe brainhacks ervoor zorgen dat mensen verleid worden om te gokken.

Begin januari kondigde de omroep KRO-NCRV een nieuwe televisieprogramma aan genaamd Brainhack. In dit televisieprogramma gaan Anna Gimbrère en Ersin Kiris op onderzoek uit in de wereld van reclames en (manipulerende) marketingtrucs. Ze kijken onder andere hoe reclames invloed hebben op mensen, en krijgen daarbij hulp van neurowetenschapper Margriet Sitskoorn.

In de eerste aflevering, die twee weken geleden op televisie te zien was, ging de aandacht uit naar sportdranken en de kracht van groepsdruk. De makers vroegen zich hierbij af of je vaker zou sporten als je ook fitte vrienden hebt. Een week later was er aandacht voor eten, en hoe gevoelig het menselijk brein is voor vet eten versus gezond eten. Uit onderzoek blijkt dat mensen eerder fastfood dan salades bestellen.

Verleiding van het gokken

In de aflevering van maandagavond 29 januari hadden de programmamakers gekozen voor het onderwerp (online) gokken. Daarbij kijken ze vooral naar de verleiding van het gokken, en wat mensen aanzet om te gaan gokken. Samen met Sitskoorn doen ze een experiment met kermisspelletjes, in plaats van echte gokkasten. Volgens de neurowetenschapper is hiervoor gekozen om de testpersonen niet echt aan te zetten tot gokken.

Zes testpersonen gaan gedurende de aflevering verschillende spelletjes spelen, die kijkers voornamelijk zullen kennen van de kermis. Presentator Kiris vertelt de testpersonen dat ze deze spelletjes spelen om te kijken hoe hun brein wordt geactiveerd. In werkelijkheid gaat de test om de verleiding van het gokken, maar om hun speelgedrag niet te veranderen wordt dat niet verteld.

In de aflevering spreekt Gimbrère ook met ervaringsdeskundige Feite Hofman. Hofman is de eigenaar van Pas op Gamen en Gokken en voorzitter van Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers. Hij gaat in over de technieken en mechanismen achter gokken. Middels een dobbelspelletje laat hij zien hoe (online) casino’s bij spellen gebruikmaken van de verleiding.

Ook komt copywriter Martijn de Vreeze voorbij die zijn mening geeft over gokreclames. Ruim een jaar geleden maakte De Vreeze al duidelijk geen fan te zijn van gokreclames, getuige zijn lancering van de Gouden Gokkie voor de foutste gokreclame. De schrijver sprak zich destijds al meerdere malen uit tegen reclame voor (online) gokken via zijn LinkedIn-pagina en columns op MarketingTribune.

De volledige aflevering van Brainhack is te zien via de site van de NPO. Lead-foto via NPO.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter