Zondag 5 december 2021

Toto in gesprek met diverse eredivisieclubs voor exclusieve sponsoring

Toto

De Toto probeert exclusieve sponsorcontracten af te sluiten met diverse eredivisieclubs, zo bericht het Eindhovens Dagblad. De kansspelaanbieder probeert toe te slaan nu de clubs het financieel zwaar hebben door de Corona-crisis die het betaald voetbal heeft stilgelegd, aldus de krant.

De Toto is opzoek naar exclusiviteitsrecht in de onderhandelingen, aldus ingewijden tegen de krant. Als de onderhandelingen slagen tussen de Toto en een club, dan zijn andere kansspelaanbieders uitgesloten van sponsoring van die club. Nu de voetbalclubs in Nederland in financieel zwaar weer verkeren door teruglopende inkomsten, zou een overeenkomst met de Toto hulp kunnen bieden. Volgens het Eindhovens Dagblad zijn er tonnen per club per seizoen in het vooruitzicht gesteld.

Concurrentie de pas afsnijden

Volgend jaar wordt de Wet Kansspelen op afstand (Koa) ingevoerd in Nederland. Hoewel de oorspronkelijke datum van 1 januari 2021 voor invoering op losse schroeven staat, staat het vast dat de wet er gaat komen. In de oorspronkelijke planning zouden partijen vanaf 1 juli 2021 een vergunning toegewezen gekregen kunnen krijgen. De Wet Koa is de opvolger van de Wet op de kansspelen en voorziet erin dat partijen legaal online gokspellen kunnen aanbieden aan de Nederlandse consument.

Grote internationale gokbedrijven als Unibet, Betsson, en BetStars worden verwacht een vergunning aan te vragen. In de laatste plannen van de wet Koa staat dat bestaande bedrijven geen gebruik mogen maken van hun bestaande database met Nederlandse klanten die op dit moment illegaal spelen op hun website. Het logische gevolg van die regel is dat aanbieders uitvoerig reclame zullen gaan maken om hun product aan de man te brengen.

Sponsoring van grote voetbalclubs door gokbedrijven is een in het buitenland al beproeft recept. Op het shirt van de Spaanse club Valencia prijkt het logo van gokbedrijf bwin. Unibet is betting partner van diverse Engelse voetbalclubs en het Turkse Spor Toto is de grootste sponsor van de Turkse Süper Lig. Ook de logo’s van gokbedrijven als Betway, Mansion, en Dafabet zijn te zien op voetbalshirts in de hoogste divisies in Europa.

Het lijkt erop alsof de Toto hun aanstaande concurrenten de pas af wil snijden door exclusiviteitscontracten af te sluiten.

Toto reclame bekendmaking sponsoring KNVB-beker

Lange geschiedenis

De Toto heeft een lange geschiedenis in het Nederlandse voetbal. Opgericht door de KNVB zelf in 1956 werd het inzetten op voetbalwedstrijden al snel zo populair dat de Nederlandse overheid ingreep en het fenomeen reguleerde. Sinds 1961 wordt de Toto georganiseerd door de Stichting De Nationale Sporttotalisator, inmiddels onderdeel van de Nederlandse loterij.

De opbrengsten van de Toto gaan, na aftrek van het prijzengeld, naar goede doelen op het gebied van sport, cultuur, maatschappelijk welzijn en volksgezondheid. Sinds de oprichting van de Toto is er €1,2 miljard euro teruggevloeid naar de Nederlandse sport.

Toto was de naamgever van de Eerste divisie (Toto Divisie) toen de KNVB in 1990 voor het eerst een sponsor toe stond. In 2001 nam de Gouden Gids de sponsoring over, gevolgd door Jupiler in 2006 en Keuken Kampioen in 2018. Sinds het seizoen 2017/2018 is TOTO de sponsor van de KNVB Beker.

Laat een reactie achter