ADO Den Haag, FC Twente, FC Utrecht, Sparta, en Willem II hebben een overeenkomst gesloten met de TOTO. Het bedrijf zal als sponsor op de mouw verschijnen en het exclusiviteitsrecht krijgen om gokactiviteiten rondom wedstrijden van de vijf clubs te organiseren.
De overeenkomsten kennen een contracttijd van vijf jaar, zo bericht het Algemeen Dagblad. Eerder berichtten wij al dat de TOTO in gesprek was met diverse clubs uit de eredivisie.
De concurrentie voorblijven
De TOTO loopt met de deals vooruit op het opengaan van de online kansspelmarkt. Momenteel heeft de TOTO nog het alleenrecht om sportweddenschappen online aan te bieden, dat verandert zodra de Wet Kansspelen op afstand ingaat.
De Tweede Kamer ging in 2016 al akkoord met de nieuwe wet. De Eerste Kamer stemde in februari 2019 voor. In de originele plannen streefde de regering naar een invoeringsdatum van 1 januari 2021 voor het aanvragen van vergunningen. De doorlooptijd voor vergunningsaanvragen zou een half jaar moeten gaan duren zodat op 1 juli 2021 legaal online gegokt zou mogen gaan worden. Uitstel van invoering is echter aannemelijk en diverse partijen houden nu rekening met een invoering van 1 maart 2021 en het live gaan op 1 september 2021.
Als de markt eenmaal open is, kunnen nationale en internationale bedrijven een vergunning aanvragen. De Kansspelautoriteit verwacht 90 vergunningen te gaan verstrekken. De TOTO zal dan concurrentie krijgen van bekende online kansspelaanbieders als Unibet, Bwin, en Betfair.
€200.000 tot €300.000 per jaar
Met de getekende overeenkomst voor vijf jaar, vergaart de TOTO het exclusiviteitsrecht om gokactiviteiten aan te bieden bij deze vijf clubs. Daarmee snijdt de TOTO de concurrentie de pas af die zich pas mag verbinden aan clubs op het moment dat de vergunning is toegekend.
Het Algemeen Dagblad schrijft dat de clubs €200.000 tot €300.000 per jaar ontvangen van de TOTO.
De overige 13 clubs hebben (nog) geen overeenkomst gesloten. Grote clubs als AJAX, Feyenoord, en PSV wachten mogelijk af. Laatstgenoemde liet vorig jaar marktonderzoek uitvoeren en concludeerde dat ze €1 tot €1,5 miljoen per jaar kunnen binnenhalen als ze een overeenkomst sluiten met een grote online kansspelaanbieder.
De TOTO is onderdeel van de Nederlandse Loterij en naamgevend sponsor van de KNVB-beker bij de heren en vrouwen.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.