Woensdag 19 juni 2024

Speel bewust

ASA deelt waarschuwing uit aan Save the Student vanwege het plaatsen van artikel over gokken

ASA Save the Student

De Advertising Standards Authority (ASA) heeft de website Save the Student op de vingers getikt voor een artikel over matched betting. Het artikel was volgens de ASA niet alleen misleidend, maar bereikte mogelijk ook minderjarige bezoekers van de website.

De Advertising Standards Authority (ASA) heeft de Britse studentenwebsite Save the Student op de vingers getikt wegens het plaatsen van misleidende informatie. De reclametoezichthouder zag in oktober een artikel op de website van Save the Student staan over ‘matched betting’. Het bleek een advertentie te bevatten voor een Facebook-groep over matched betting. Dit is een techniek waarbij een speler gokt op beide uitkomsten van een sportwedstrijd om zo, met weinig tot geen risico, free bets en andere promoties vrij te spelen.

Het artikel op Save the Student met de titel ‘Geld verdienen met matched betting (volledige gids)’ bevatte enkele stappen om een matched bet te plaatsen, waarna de lezer werd doorverwezen naar de Facebook-groep. In het artikel is meermaals gesuggereerd dat de lezer rijk kon worden van matched betting. Er is onder andere een review gedeeld van een speler die zei £ 600 in twee maanden te hebben verdiend dankzij de Facebook-groep.

Bedragen overdreven

In het artikel stond een passage met de kop “Hoeveel winst kan ik maken?”. Hierin is onder andere geclaimd dat spelers ’tot 95% van het bedrag van de free bet’ over zouden houden als winst. In de praktijk zou dit percentage een stuk lager liggen, zo bleek uit onderzoek van de ASA. Naar aanleiding van dit onderzoek van de ASA besloot Save the Student deze claim aan te passen naar een lager percentage.

Een ander punt waar de ASA over viel, is dat het artikel niet benadrukte dat de lezer bijzonder veel tijd moet steken in matched betting om er de genoemde bedragen aan over te houden. De meeste spelers zouden niet in de buurt komen van de genoemde bedragen en daarom was het artikel misleidend, zo oordeelde de toezichthouder. Het was daarmee een overtreding van regel 3.1 uit de Britse reclamecode, de CAP.

Artikel bereikte mogelijk minderjarigen

De andere overtreding heeft te maken met de doelgroep van de website van Grip Media, het bedrijf achter Save the Student. De ASA was bang dat het artikel veel jongvolwassenen en zelfs minderjarigen zou bereiken. De website bevat immers informatie die bedoeld is voor (toekomstige) studenten. Het beeld wordt bevestigd op de LinkedIn-pagina van Save the Student waarin het bedrijf haar doelgroep omschrijft:

“Save the Student is de toonaangevende Britse website voor studentengeld, met meer dan 2 miljoen bezoekers per maand en een sterke online gemeenschap van 18- tot 24-jarigen. Onze missie is om studenten voor te lichten en te ondersteunen om hun geld op de universiteit te laten renderen.”

Save the Student op LinkedIn

Toch zou het artikel volgens Grip Media niet veel jongeren hebben bereikt. Het bedrijf deelde statistieken uit de Google Analytics-pagina van Save the Student met de ASA. Hierin kwam onder andere naar voren dat een groot deel van de bezoekers via Google kwamen en gezocht hadden op de term ‘matched betting’. Daarnaast bleek dat de meeste bezoekers tussen de 25 en 34 jaar oud waren.

Toch miste er een gegeven in de gedeelde statistiek, namelijk het percentage bezoekers jonger dan 18. De statistieken van andere artikelen die gedeeld zijn door Save the Student gaven geen duidelijk beeld volgens de ASA. Het bedrijf deelde verschillende artikelen met de toezichthouder, maar geen artikelen die duidelijk gericht waren op jongvolwassenen zoals pagina’s over hulp bij de studiekeuze.

Gevoel van verantwoordelijkheid

Daarom oordeelde ASA dat de aangeleverde data niet relevant genoeg was om er een oordeel over te vellen. De pagina en het mogelijke bereik onder minderjarigen was volgens de ASA een overtreding van regel 1.3 van de CAP. Hierin staat omschreven dat reclame-uitingen moeten worden gemaakt met een gevoel van verantwoordelijkheid tegenover de samenleving.

Het artikel moesten ze van de website van Save the Student verwijderen, zo luidde de uitspraak van de ASA. Op 7 maart heeft Save the Student het artikel opnieuw geplaatst, maar dit keer zonder de claims dat spelers grote bedragen kunnen winnen.

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Laat een reactie achter