Dinsdag 26 maart 2024

Speel bewust

“BetCity moet van Ksa stoppen met banners in WK Pool Scorito”

Scorito BetCity

De populaire app Scorito waarin mensen mee kunnen doen aan een WK Pool, heeft de reclamebanners van BetCity verwijderd. Volgens ingewijden vroeg de Kansspelautoriteit BetCity haar logo uit de Scorito-app te halen omdat de sponsoring in haar ogen een overtreding is van de reclame-wetgeving.

In aanloop naar het WK 2022 in Qatar maakte BetCity een samenwerking met Scorito wereldkundig. De Nederlandse bookmaker sponsorde de populaire WK Pool-app en was zichtbaar voor alle gebruikers.

Ingewijden vertellen tegen CasinoNieuws.nl dat de Kansspelautoriteit daar nu een stokje voor heeft gestoken. De Nederlandse toezichthouder zou de betrokkenheid van BetCity als sponsor in Scorito een overtreding vinden van artikel 3 lid 5 sub a van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen:

“Artikel 3. Lid 5 sub a: Het is vergunninghouders verboden wervings- en reclameactiviteiten voor kansspelen te ontplooien in andere spelen, niet zijnde kansspelen, die op afstand met elektronische communicatiemiddelen worden georganiseerd.”

Ksa’s WK-interventieteam

De Kansspelautoriteit ziet de Scorito-app dus als een ander spel dat op afstand wordt gespeeld, en adverteren daarin is niet toegestaan. Gevraagd om een reactie op de door ingewijden met CasinoNieuws.nl gedeelde situatieomschrijving, wilde BetCity niet reageren.

Ook de Kansspelautoriteit wilde niet specifiek op deze casus ingaan. Het antwoordde CasinoNieuws.nl als volgt:

“Ik kan niet ingaan op specifieke overtredingen. Wat ik wel kan melden is dat de Kansspelautoriteit voor het WK een snel interventieteam heeft ingesteld om reclame-uitingen te monitoren op (sociale) media. Indien noodzakelijk komt dit team in actie.”

Jan Erik van der Werff, woordvoerder Kansspelautoriteit

Gevraagd om een reactie door CasinoNieuws, geeft Scorito aan dat het een kwestie is tussen BetCity en de Ksa en dat Scorito daar buitenstaat.

De Scorito-app is een vorm van fantasy sports, een ook in de Verenigde Staten razend populair tijdverdrijf. Vorige week maakte Scorito CEO Martijn van Dijk op LinkedIn bekend dat het WK Spel van Scorito in Nederland 649.498 deelnemers heeft.

Inmiddels is het logo en de naam van BetCity ook verdwenen uit de eigen subleague van BetCity in Scorito. De prijzenpot van € 100.000 die voor de promotie werd gereserveerd, is nog wel beschikbaar.

5 december 11:15: Artikel geüpdate met de informatie dat ook de eigen subleague van BetCity in Scorito is verdwenen.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter