Zondag 19 mei 2024

Speel bewust

FSA: 73% Britse voetbalfans maakt zich zorgen over hoeveelheid gokreclame in het voetbal

FSA onderzoek wijst uit dat 73% voetbalfans zich zorgen maakt over hoeveelheid gokreclame

Uit een onderzoek van de FSA blijkt dat veel Britse voetbalsupporters twijfels heeft bij de hoeveelheid gokreclame die te zien is in het voetbal. Engelse voetbalclubs worden al jaren gesponsord door gokbedrijven, maar ook in het Verenigd Koninkrijk kwam de afgelopen jaren steeds vaker kritiek op de samenwerkingen.

Ieder jaar voert de Football Supporters’ Association (FSA) een onderzoek uit onder voetbalsupporters in Engeland en Wales. In deze onderzoeken worden de supporters gevraagd om hun mening over uiteenlopende zaken, waaronder de sfeer in het stadion en de invulling van de bepaalde toernooien en competities.

In het FSA onderzoek van het seizoen 2022/2023 (, 4,73 MB) werd de supporters ook gevraagd naar hun mening over de gokreclame die zij zien tijdens en rondom de voetbalwedstrijden. Van de 10.000 ondervraagde supporters gaf 73% aan zich zorgen te maken over de hoeveelheid gokreclame in de voetbalwereld.

The Big Step

Een woordvoerder van The Big Step, een stichting die zich inzet om gokreclame in het voetbal te verbieden, reageerde tegenover iGB op het onderzoek. Volgens hen laat de uitkomst van het onderzoek zien dat sponsoring door gokbedrijven niet goed wordt ontvangen door het publiek:

“We hebben geen enquête nodig om aan te tonen hoe impopulair gokreclames in het voetbal zijn. Deze peiling bevestigt echter dat een overweldigend aantal fans niet wil dat het mooie spel wordt bezoedeld door reclame voor verslavende en schadelijke producten.”

Woordvoerder The Big Step

Tegelijkertijd kijkt de organisatie naar een andere landen, zoals Nederland en België, waar gokreclames steeds verder beperkt worden en waar ook sportsponsoring in de ban wordt gedaan. De woordvoerder vindt dat het Verenigd Koninkrijk vergelijkbare stappen moet overwegen:

“Over de hele wereld maken zowel organisaties als overheden een einde aan alle vormen van gokreclame. Het wordt tijd dat voetbalclubs en overheden in het Verenigd Koninkrijk naar hun fans luisteren en hetzelfde doen.”

Woordvoerder The Big Step

Zelfregulering in de Premier League

In april sloten de clubs uit de Premier League, de hoogste Britse voetbalcompetitie, een overeenkomst die shirtsponsoring door gokbedrijven deels in de ban deed. De clubs kwamen overeen dat zij aan het einde van het seizoen 2025/2026 geen gokbedrijven meer op de voorzijde van de shirts zouden tonen. Op andere plaatsen op het shirt blijft het na dat seizoen nog wel toegestaan om gesponsord te worden door bookmakers.

De overeenkomst tussen de clubs zorgde ervoor dat er vanuit de overheid geen aanvullende maatregelen werden genomen om sportsponsoring te verbannen of beperken. In de afgelopen maand kozen verschillende Engelse clubs ervoor om toch nog in zee te gaan met een goksponsor nu het nog kan. Vorige week kondigde Fulham SBOTOP als nieuwe sponsor aan en W88 staat komend seizoen op de shirts van het gepromoveerde Burnley. Daarnaast ging Aston Villa in zee met het omstreden BK8. Het online casino maakt kans ontbonden te worden in het Verenigd Koninkrijk.

Ook de English Football League, de overkoepelende voetbalorganisatie van het tweede, derde, en vierde Britse niveau, verlengde de samenwerking met goksponsor Sky Bet. Bij die samenwerking kozen de voetbalorganisatie en het gokbedrijf er wel voor om een Memorandum of Understanding op te stellen waarin zij verklaren de bescherming van kwetsbare groepen centraal te stellen.

Lead-foto via Pro Shots / SIPA USA.

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter