Zaterdag 20 april 2024

Speel bewust

Gatorade-weddenschappen tijdens Super Bowl onder vuur

Gatorade Super Bowl weddenschap

In de Verenigde Staten is het wedden op welke kleur Gatorade de winnende coach van de Super Bowl over zich heen krijgt gestort een van de populairste weddenschappen die bookmakers in een select aantal gereguleerde staten kunnen aanbieden. Maar dit jaar werd er opvallend veel op de goede kleur gegokt – paars – , nadat een user op X eventuele voorkennis deelde.

Toen Andy Reid als winnende coach de traditionele Gatorade-douche kreeg na afloop van Super Bowl LVIII, waren niet alleen fans van de Kansas City Chiefs in extase. Ook de gokkers die op paars als kleur Gatorade bij de online bookmakers hadden gewed konden hun geluk niet op. Voor de tweede opeenvolgende keer werd namelijk deze kleur sportdrank gebruikt om Reid onder te dompelen.

Op donderdag, drie dagen voordat de wedstrijd tussen Kansas City Chiefs en San Francisco 49ers gespeeld werd, lagen de quoteringen voor paars nagenoeg gelijk aan alle andere kleuropties. Bij BetMGM viel het op dat er op dat moment vrij weinig op deze kleur gewed werd. Dit veranderde echter naarmate de wedstrijd dichterbij kwam. Toen zag men bij de bookmaker ineens een stijging in het totale geld dat er op deze weddenschap gezet werd, terwijl het aantal weddenschappen minder hard steeg.

Ook bij DraftKings, een van de grootste aanbieders van weddenschappen en fantasy sports, zag men een vergelijkbare trend. 18% van al het ingelegde geld werd op paars gezet, terwijl dit slechts om 7% van alle weddenschappen ging. Tot slot was de stijging vooral zichtbaar bij Fanatics. Deze bookmaker zag maar liefst 60% van het totale geld ingezet worden op paars.

Uiteindelijk schoot de quotering van paars van +275 (3,75) naar -130 (1,77) bij de bookmakers, maar ondertussen waren er al enkele grote weddenschappen geplaatst op de – wat later bleek winnende – kleur paars.

X-user had voorkennis?

Dat het paars werd zou volgens X-user DailyHitman van te voren al vast staan. Hij zou namelijk via via te horen hebben gekregen dat het deze kleur sportdrank zou worden. Of deze informatie op waarheid berustte is niet bekend, maar de uitkomst was evengoed wel foutloos.

Deze weddenschap is inmiddels al in de meeste staten in Amerika waar wedden legaal is verboden. In slechts 6 staten en in Washington D.C. kan je nog wedden op de uitkomst van de kleur Gatorade tijdens de Super Bowl. Of deze weddenschap in de toekomst nog wordt aangeboden, nu er misschien met voorkennis is gehandeld, is niet bekend. BetMGM geeft tegenover NY Post aan dat zij deze prop-bet nog graag in hun assortiment willen behouden:

“We blijven het Gatorade bad aanbieden zolang het is goedgekeurd door de regelgevende instanties. Deze prop bet is populair bij klanten.”

woordvoerder BetMGM

Het wedden op de Super Bowl brak ook dit jaar weer een record. Er werden bijna 15.000 weddenschappen per seconde geplaatst in de laatste minuten voordat de wedstrijd begon. Daarnaast was er ook een flinke stijging waarneembaar in het aantal accounts dat actief was in vergelijking met het voorgaande jaar.

In de twee weken in aanloop naar de Super Bowl zijn 1,7 miljoen nieuwe accounts bij bookmakers aangemaakt. In totaal waren 8,5 miljoen accounts actief in het Super Bowl weekend verdeeld over 28 Amerikaanse staten die werden gemonitord.

Weddenschap op Gatorade in Nederland verboden

In Nederland is het verboden voor de legale online bookmakers om weddenschappen aan te bieden die niets te maken hebben met de uitkomst van een wedstrijd. Het wedden op de kleur Gatorade tijdens de Super Bowl is dan ook niet mogelijk in ons land.

Daarnaast is het in Nederland verboden om te wedden op corners en kaarten tijdens voetbalwedstrijden. Dit staat vermeld in de beleidsregels die zijn zo opgesteld om mogelijke matchfixing tegen te gaan. Corners en kaarten zouden namelijk relatief makkelijk te beïnvloeden zijn door individuele spelers .

Lead-foto via PRO SHOTS / Zuma Press.

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter