Vrijdag 27 januari 2023

Speel bewust

Onderzoek: jongeren kiezen voornamelijk voor TOTO

kantar onderzoek

De naamsbekendheid van TOTO en Holland Casino is nog groter geworden, zo blijkt uit een onderzoek van Kantar dat minister Weerwind deelde met de kamer. Beide bedrijven komen veelvuldig naar voren in het onderzoek naar online gokken. Zo blijkt dat jongeren voornamelijk gokken bij TOTO en denken Nederlanders bij gokreclames aan de twee staatsdeelnemingen.

In opdracht van de Minister voor Rechtsbescherming, Franc Weerwind, heeft onderzoeksbureau Kantar het Onderzoek spelersvoorkeuren 2022 uitgevoerd. Hierin deed Kantar onderzoek naar het online gokgedrag van de Nederlander en het beeld dat er heerst van de online kansspelaanbieders in ons land.

In totaal waren er 2.534 deelnemers die een vragenlijst invulden over (online) gokken. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat de Nederlander het vaakst geconfronteerd werd met reclames van staatsdeelnemingen TOTO en Holland Casino.

Het onderzoek van Kantar is gehouden middels het ondervragen van respondenten. Aan het onderzoek deden 2.534 personen mee. Slechts een klein percentage daarvan gaf aan deel te nemen aan andere kansspelen dan loterijen. De opgegeven antwoorden van de respondenten zijn niet vergeleken met objectieve data zoals gedeeld door de aanbieders met de Kansspelautoriteit. De waarde van dit onderzoek is dan ook twijfelachtig. Omdat de minister dit onderzoek heeft gedeeld met de kamer, delen we in dit artikel wel de conclusies uit het onderzoek, maar voorzichtigheid is geboden bij het interpreteren ervan.

Loterijen het populairst onder de Nederlanders

Van de ondervraagden gaf 57% aan wel eens te hebben deelgenomen aan kansspelen. Het overgrote deel (55%) deed dit via een van de loterijen in ons land. 2% van de ondervraagden speelt alleen casinospelen, kansspelautomaten, of sportweddenschappen. Daarnaast is er nog een groep die deelneemt aan zowel loterijen als andere kansspelen.

De jongste groep, van 18 tot en met 23 jaar, speelt vooral mee met sportweddenschappen (13%).

Na loterijen zijn casinospelen zoals roulette en blackjack het populairst (5%), gevolgd door sportweddenschappen (4%). Deze verdeling lag bij de jongere leeftijdsgroepen echter anders. De jongste groep, van 18 tot en met 23 jaar, speelt vooral mee met sportweddenschappen (13%). Bij de andere groep die ook onder jongeren wordt gerekend, 24 tot en met 33 jaar oud, zijn casinospelen het populairst (11%).

In totaal gaven 203 deelnemers aan dat zij in de afgelopen twaalf maanden wel eens online gegokt hadden. Hiervan deed iets meer dan twee derde dit online. Van de ondervraagde niet-gokkers is 84% niet van plan om ooit online te gaan gokken. Een kleine groep, 4%, zegt dit zeker weten wel te gaan doen.

Jongeren spelen vooral bij TOTO

Als de ondervraagden de open-vraag krijgen om de online kansspelaanbieders te noemen die zij kennen, weet 69% geen enkel online casino te benoemen. De meest genoemde aanbieder bij deze open vraag was TOTO (14%), gevolgd door Holland Casino (8%). Van de nieuwe aanbieders in ons land werden BetCity, Kansino (beide 4%), en Unibet (3%) het vaakst genoemd.

69% van de ondervraagden wist geen enkele online aanbieder te benoemen.

Enkele vragen later kregen de deelnemers hulp, want toen werd de vraag opnieuw gesteld. Toen kregen zij echter een lijst te zien met online aanbieders van kansspelen en werd hen gevraagd om te selecteren welke (online) casino’s zij kenden. Hier kwam Holland Casino als meest bekende merk uit de bus, want meer dan zeven op de tien mensen selecteerde Holland Casino.

Wat hierbij meespeelt is dat het merk Holland Casino al tientallen jaren actief is in ons land met hun (landgebonden) aanbod. Datzelfde geldt voor de nummer twee en drie op de lijst, want TOTO volgde kort daarachter (67%) en Jack’s op gepaste afstand (35%). Het zou betekenen dat de naamsbekendheid van Holland Casino en TOTO nog verder steeg in de afgelopen maanden. In een vergelijkbaar onderzoek van twee maanden geleden, kende 67% van de mensen Holland Casino en 61% kende TOTO.

De deelnemers die hebben aangegeven wel eens gegokt te hebben, deden dit voornamelijk bij de twee staatsdeelnemingen. Bij deze vraag zagen zij opnieuw een lijst met aanbieders en konden ze aangeven waar zij gegokt hebben:

Zoals eerder naar voren kwam, zijn sportweddenschappen populairder onder de jongste groepen. De jongeren gokken dan ook voornamelijk bij TOTO. 12% van de 18-23 jarigen gokte bij de bookmaker van de Nederlandse Loterij.

Gokreclames vooral te zien rond voetbalwedstrijden

Toen de ondervraagden moesten aangeven van welke online aanbieders zij onlangs nog reclames hadden gezien, gehoord, of gelezen, noemde 13% de naam van TOTO. Dit was meer dan twee keer zoveel als de nummer twee op de lijst, BetCity, die door 6% van de mensen werd genoemd.

Echter, ook bij deze vraag bleek dat de ondervraagden een klein geheugensteuntje nodig hadden. Toen zij namelijk uit een lijst mochten kiezen, zagen de resultaten er net even anders uit. Toen gaf nog steeds 30% van de mensen aan geen reclames te hebben gezien:

De gokreclames werden vooral gezien op televisie en dan met name rondom voetbalwedstrijden en voetbalpraatprogramma’s. De vaakst genoemde aanbieder, TOTO, was dan ook lange tijd sponsor van een van de populairste voetbalpraatprogramma’s Vandaag Inside, maar stopte hier enkele maanden geleden mee. BetCity nam die rol over.

80% van de ondervraagden noemde de reclames van gokbedrijven irritant.

Toen de Minister van Financiën Sigrid Kaag, onlangs werd gevraagd naar de marketinguitgaven van de twee staatsdeelnemingen, gaf zij aan dat deze nodig waren om een positie in de markt te bemachtigen. Zij benadrukte hierbij wel meteen dat de uitgaven aan gokreclames, mede door het naderende reclameverbod, steeds minder zullen worden.

Daar zal een groot deel van de ondervraagden blij mee zijn, want maar liefst 80% van de ondervraagden noemde de reclames van gokbedrijven irritant. Slechts een klein deel vond de reclames leuk om te zien. De jongste groepen (18-33 jaar) vonden de gokreclames vaker leuk dan de oudste groep van 64 jaar en ouder. Een op de acht deelnemers noemde de gokreclames uitnodigend om (weer) te gaan spelen. Dit percentage lag bij de jongste groepen hoger, want daar gaat het om iets meer dan 20%.

Vier op de tien online gokkers begon een jaar geleden

De gokreclames zijn veelvuldig onderwerp van gesprek geweest sinds de invoering van de Wet Kansspelen op afstand (Koa). De legalisering van online kansspelen werd dan ook niet door iedereen positief ontvangen. Bijna de helft van de ondervraagden gaf aan ontevreden te zijn over de legalisering van de gokmarkt.

23% van de online gokkers zegt minder te zijn gaan gokken sinds de regulering.

Van de online gokkers die in de afgelopen zes maanden hebben gegokt, zegt 15% vaker te zijn gaan gokken sinds dit legaal is in ons land. Daartegenover zegt 23% minder te gokken sinds het de regulering.

Er werd ook aandacht besteed aan het illegale kansspelaanbod in de vragenlijst. Een kleine groep, 61 deelnemers, gaf aan wel eens gegokt te hebben bij een illegale aanbieder. De voornaamste reden was om kansspelen te spelen die niet worden aangeboden in Nederland. Ook het kunnen wedden op verboden sportweddenschappen, zoals het wedden op kaarten en corners, was voor 18% een reden om naar een illegale bookmaker te stappen.

Mannen vergokken twee keer zoveel als vrouwen online

Tot slot werd gevraagd naar de bedragen die de deelnemers maandelijks vergokten bij online aanbieders. Wat eerdere onderzoeken, zoals de Online Kansspel Barometer, al uitwezen zijn het voornamelijk hoger opgeleiden en mannen die online gokken.

Mannen gaven gemiddeld twee keer zoveel uit aan online gokken dan vrouwen (€ 98 tegenover € 49 ). Daarnaast werden de hoogste bedragen vergokt door mensen uit de leeftijdsgroepen 24 tot en met 33 jaar en 34 tot en met 43 jaar oud:

Ook werd er gekeken naar de verschillen in opleidingsniveau en sociale klasse. Hieruit bleek dat personen uit een hoge sociale klasse gemiddeld vier keer zoveel uitgaven als personen uit de gemiddelde sociale klasse. Ook op basis van opleidingsniveau waren de verschillen groot. Zo gaven de lager opgeleid personen aan dat ze gemiddeld € 37 per maand aan online gokken besteden, terwijl hoger opgeleiden gemiddeld € 116 zeggen te spenderen in online casino’s.

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jack’s Casino & Sports

Ontvang een gratis weddenschap van €50

BetCity

Freebet van €50 bij storting van €50

Laat een reactie achter