Woensdag 19 juni 2024

Speel bewust

Onderzoek wijst uit: goksponsor verschijnt tot 3.500 keer op tv tijdens Premier League-wedstrijden

onderzoek premier league

Een onderzoek, uitgevoerd door psychologie-experts van vier verschillende universiteiten, heeft het aantal gokadvertenties gemeten tijdens tien wedstrijden in de Britse Premier League. Uit dit onderzoek bleek dat de logo’s van goksponsoren maar liefst 3.500 keer in beeld verschijnen tijdens een live-uitzending van een wedstrijd uit de hoogste Engelse voetbalcompetitie.

Van de tien wedstrijden was de ontmoeting tussen West Ham United tegen Chelsea de wedstrijd die de meeste keren een logo van een gokbedrijf op het televisiescherm toverde. In totaal kwam er 3,522 keer een goksponsor voorbij tijdens de Londense derby, oftewel 37 reclame-uitingen per minuut, zo blijkt uit het onderzoek geleid door Jamie Torrance van de University of Chester.

Het contrast met de wedstrijd tussen Arsenal en Nottingham Forest was groot. Bij deze wedstrijd kwam ‘slechts’ 219 maal een goksponsor in beeld, zo laat The Guardian weten. Beide clubs spelen niet met een goksponsor op het shirt, wat het lage aantal zichtbare goksponsoren deels verklaart.

Uiteindelijk zou er gemiddeld iedere zestien seconde een goksponsor in beeld zijn verdeeld over de tien wedstrijden, aldus het onderzoek. De meeste reclame-uitingen werden zichtbaar door de digitale reclameborden langs het veld.

Slechts 4,4% van alle gokadvertenties waren voorzien van een waarschuwing dat gokken schade kan aanrichten. Betway was het meest zichtbaar van alle goksponsoren binnen de Premier League. Betway is shirtsponsor van West Ham United, en is ook veelvuldig aanwezig in het stadion qua sponsoring

Ook Stake.com was prominent in beeld tijdens de voetbalwedstrijden. Het crypto-casino is de officiële hoofdsponsor van Everton. Even leek het er op dat Chelsea ook met Stake.com in zee zou gaan, maar uiteindelijk werd er geen klap op de deal gegeven.

The Big Step: “De overheid moet ingrijpen”

The Big Step, een liefdadigheidsinstelling die campagne voert om goksponsoren uit de voetballerij te drijven, geeft aan dat de voetbalclubs het probleem van gokgerelateerde schade niet serieus nemen:

“Dit walgelijke niveau van gokreclame rond voetbalstadions is een nationale schande en laat zien waarom het verwijderen van de advertenties van shirts bij lange na niet genoeg is.

“Elk van die 3500 aansporingen om te gokken is een potentiële verslaving voor jonge fans, hun ouders en zelfs spelers. De schade die gokreclame veroorzaakt is niet langer te negeren; de overheid moet ingrijpen en een einde maken aan alle gokreclame in het voetbal.”

The Big Step

Naast het tellen van de gokreclame-uitingen, turfden de onderzoekers ook het aantal cryptoadvertenties en financiële handelslogo’s die voorbij kwamen tijdens de desbetreffende voetbalwedstrijden.

Het onderzoek vond plaats tussen augustus 2022 en april 2023 en kende twintig verschillende clubs verdeeld over tien wedstrijden. Alleen de getoonde reclame tijdens de wedstrijd werd meegeteld. De reclame die te zien was tijdens voorbeschouwingen, rust, en nabeschouwingen telde niet mee voor dit onderzoek.

In 2021 werd er ook al onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van goksponsoren tijdens een Premier League voetbalwedstrijd. Toen werd alleen een andere methodiek gebruikt.

In het vorige onderzoek werd iedere goksponsor slechts een keer meegeteld, ook al verscheen hij vaker in beeld. Het nieuwe onderzoek telde iedere reclame-uiting mee die zichtbaar was op tv, ook al was dezelfde gokreclame even daarvoor ook al getoond. Hierdoor vallen de aantallen uit het meest recente onderzoek aanzienlijk hoger uit.

Vrijwillig verbod op goksponsoring Premier League

Aankomend seizoen zullen er negen clubs zijn met een gokbedrijf op de voorkant van het shirt. Zo sloten Burnley (W88) en Aston Villa (BK8) lucratieve contracten af met bookmakers.

Dit zal echter vanaf het seizoen 2026-2027 tot het verleden behoren. Vanaf dat seizoen gaat er een verbod op goksponsoring op de voorzijde van het tenue bij Premier League clubs in werking.

Toch zullen de gokreclames niet volledig uit het Britse voetbal verdwijnen. De Premier League-clubs mogen vanaf dat moment wel nog goksponsoren op de mouw of rug van het shirt tonen. Ook de reclameborden langs het veld en andere sponsor-uitingen van gokexploitanten in het stadion blijven dan nog toegestaan.

Lead-foto via: PRO SHOTS / ProSportsImages.

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Meer over

Laat een reactie achter