Dinsdag 7 februari 2023

Speel bewust

Scooore maakt in België geen reclame tijdens WK Voetbal

scooore reclame wk

Vincent Van Peteghem, de Belgische minister van Financiën, heeft laten weten dat de Nationale Loterij met diens merk Scooore geen reclame zal maken tijdens het WK Voetbal in Qatar. Het gaat hierbij om reclames voor wedden op sport via radio, televisie, en geschreven pers.

In Nederland was er de afgelopen maanden veel aandacht voor gokreclames tijdens het WK Voetbal in Qatar. De politiek hoopte dat het verbod op gokreclames al voor het toernooi in zou gaan, maar minister Franc Weerwind liet eerder al weten dat dat pas richting het tweede kwartaal van 2023 zal gebeuren.

Verschillende bookmakers maken daardoor nog wel gebruik van deze laatste kans om reclames te maken bij een groot eindtoernooi. Eerder liet Holland Casino weten dat het op geen enkele manier op WK gerichte reclames zou gaan voeren.

Ook in België zijn de gokreclames tijdens het WK onderwerp van gesprek, omdat een groot eindtoernooi er traditioneel gezien voor zorgt dat meer mensen hun weg naar sportweddenschappen weten te vinden. De Nationale Loterij heeft daardoor besloten om tijdens het WK geen reclame te maken voor wedden op sport via radio, televisie, en geschreven pers. De Nationale Loterij biedt in België sportweddenschappen aan via haar merk Scooore.

Geen gokreclames Scooore tijdens WK om spelers te beschermen

Vincent Van Peteghem is als minister van Financiën in België verantwoordelijk voor de Nationale Loterij en diens merk Scooore. Hij heeft aangegeven dat de Nationale Loterij tot dit besluit is gekomen om spelers te beschermen, zo schrijft hij afgelopen week in een persbericht:

“De Nationale Loterij neemt een voortrekkersrol op in de bescherming van spelers en de strijd tegen gokverslaving. Op een wereldkampioenschap voetbal moet de sport en supportersbeleving centraal staan. Reclame voor sportweddenschappen zou geen plaats mogen hebben in uitzendingen of verslagen via televisie, radio en geschreven pers. De Nationale Loterij geeft alvast het goede voorbeeld door op deze kanalen geen reclame te maken voor haar sportweddenschappen.”

Vincent Van Peteghem, minister van Financiën in België

Van Peteghem geeft aan dat er tijdens het WK Voetbal in Rusland veel nieuwe gokkers zijn bijgekomen. Destijds stelde de Kansspelcommissie vast dat de helft van de nieuwe geregistreerde spelers ook daadwerkelijk voor het eerst gingen gokken. Door geen reclames uit te zenden probeert de Nationale Loterij met Scooore dat dit jaar te voorkomen.

De minister zegt ook dat de Nationale Loterij de komende jaren een voortrekkersrol zal blijven spelen in de strijd tegen gokverslaving en het kanaliseren van spelers richting veiligere speelomgevingen. Om dit te bereiken zal hij binnenkort nieuwe maatregelen aan het Belgische parlement voorstellen, waaronder speellimieten en sponsor- en reclamebeperkingen.

Lead-foto achtergrond Pro Shots / ProSportsImages. Foto Vincent van Peteghem via vanpeteghem.belgium.be.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter