Donderdag 21 oktober 2021

Franse toezichthouder ANJ verplicht aanbieders om advertenties te minderen na EURO2020

Franse toezichthouder ANJ verplicht aanbieders om advertenties te minderen na EURO2020

De aanbieders van kansspelen in Frankrijk hebben tijdens het voetbaltoernooi EURO2020 “een grens overschreden.” Dat zegt de Franse toezichthouder L’Autorité Nationale des Jeux (ANJ) anderhalve week na EURO2020. Inmiddels heeft het een waarschuwing gegeven aan de aanbieders. Ze zullen flink moeten minderen in het aantal advertenties.

Op dinsdag 20 juli was er een bijeenkomst tussen de L’Autorité Nationale des Jeux (ANJ) en verschillende aanbieders van sportweddenschappen. Tijdens de bijeenkomst kwam de toezichthouder met twee berichten voor de aanbieders. Het enorme aantal reclamecampagnes moest flink omlaag en er moet gestopt worden met marketinguitingen die jongeren kunnen aanzetten tot gokken.

De ANJ zei tijdens de bijeenkomst dat een grens is overschreden, zo meldt iGaming Business:

“Tijdens EURO2020 werd een grens overschreden op het gebied van reclamedruk en dit zal waarschijnlijk leiden tot vragen over het regelgevingsmodel dat voor de komende 10 jaar wordt ingevoerd. Het is belangrijk om de advertentiedruk ten gunste van sportweddenschappen drastisch en direct te verminderen.”

Franse toezichthouder ANJ

De toezichthouder heeft de aanbieders ook gevraagd om hun reclamecampagnes te evalueren. Mochten ze dit niet doen, kunnen er sancties worden opgelegd. De aanwezige aanbieders waren het eens met de genoemde punten van het ANJ en gaven aan hun tactieken te verbeteren.

ANJ komt met maatregelen na EURO2020

Tijdens de bijeenkomst heeft het ANJ ook maatregelen aangekondigd om een “overkill” aan reclames, zoals tijdens EURO2020, in de toekomst te voorkomen. Er is op 21 september 2021 een seminar met experts van kansspelverslaving. Ze hopen hiermee een vaste definitie van overmatig gokken te krijgen.

Ook wordt er aan het begin van het academiejaar, in september, een consultatie over reclame gelanceerd. Mocht het nodig zijn zullen er nieuwe maatregelen worden voorgesteld. Er zijn tevens vijf projecten aangekondigd die problemen bij toekomstige sportevenementen moeten voorkomen.

Isabelle Falque-Pierrotin van de ANJ zei daarover het volgende:

“EURO2020 had een buitengewoon nuttig effect omdat het problematische praktijken voor sportweddenschappen die het ANJ in de loop van dit jaar had vastgesteld, aan de kaak stelde en in twijfel trok. Aangezien het ANJ zich bewust is van de risico’s die de huidige situatie met zich meebrengt voor de bescherming van spelers, wil het hierop resoluut en effectief reageren met een actieplan dat snel zal leiden tot verduidelijking van de geldende regels, het eventuele voorstel van nieuwe interventietools. en versterkte controle of sancties.”

Voorzitter van de ANJ, Isabelle Falque-Pierrotin

Nog voor het EK begon deed de VRT in België gokreclames tijdens het voetbaltoernooi in de ban. In Nederland was Wesley Sneijder als Koning TOTO veelvuldig te zien tijdens de reclameblokken van het voetbal. Een reclame voor de Staatsloterij met Davy Klaassen en Denzel Dumfries werd wel van de buis gehaald op last van de Ksa. Die reclame werd in aangepaste vorm – zonder de oranjespelers maar met nog steeds Wim Kieft en Marco van Basten – wel nog uitgezonden. Het wedden op oranje aanprijzen mag, maar niet met actieve spelers van Oranje.

Tijdens het volgende grote voetbaltoernooi zal de situatie in Nederland anders zijn. Door de inwerkingtreding van de Wet Kansspelen op afstand zullen er in Nederland vanaf 1 oktober legale online casino’s actief zijn. Ook marketing voor online casino’s zal dan veel voorkomen. Sommige ingewijden verwachten zelfs een tsunami aan gokreclames. Holland Casino zal optreden als de officiële bettingpartner van de Eredivisie en veel clubs zullen ook gesponsord worden door online gokbedrijven. Veel spelen al met de TOTO op de borst. AJAX en AZ zullen volgens ingewijden met het logo van Unibet op de borst gaan spelen.

Laat een reactie achter