Woensdag 27 maart 2024

Speel bewust

Franse toezichthouder ANJ keurt reclamestrategie FDJ af

ANJ reclamestrategie FDJ

De Franse toezichthouder ANJ heeft de reclamestrategie voor 2023 van de Franse nationale loterij-exploitant FDJ afgewezen. De belangrijkste reden was dat aanbieder van loterijen niet voldoende antwoord kon geven op de bezwaren van de promotiestrategie van vorig jaar.

Ieder jaar moet de reclamestrategie van legale gokbedrijven in Frankrijk voor het komend jaar beoordeeld worden door de l’Autorité Nationale des Jeux (ANJ). De toezichthouder let hierbij op een goede balans tussen de kanalisatie via reclames van legale online casino’s en mogelijk buitensporige schadelijke promoties. Het gaat hier met name om de bescherming van minderjarigen en andere kwetsbare groepen.

Nu blijkt dat de reclamestrategie van de Franse nationale loterij-exploitant Française des Jeux (FDJ) is afgewezen door de ANJ. Omdat FDJ een monopolie binnen Frankrijk heeft op het aanbieden van loterijen, gelden er voor het gokbedrijf strengere eisen betreffende gokreclames. Zo mogen monopolies niet spelers actief aanmoedigen om het kansspel te gaan spelen.

FDJ geeft onvoldoende antwoord op bezwaren reclamestrategie 2022

Het belangrijkste argument om de reclamestrategie van FDJ af te wijzen, ligt volgens de ANJ in het feit dat de gokexploitant onvoldoende antwoord kon geven op enkele punten van voorbehoud voor 2022 met betrekking tot de reclamestrategie.

Maar ook enkele punten van de promotiestrategie van 2023 vielen niet in goede aarde bij de Franse waakhond, zo meldt iGB. Zo vond de toezichthouder dat er te veel grootschalige promoties voor 2023 op de planning stonden, waardoor de bezorgdheid over verzadiging toenam. Ook de strategie van FDJ om van een loterij een alledaags spel te maken kon niet op goedkeuring rekenen van de ANJ. Daarnaast wilde de loterijaanbieder een reclamestrategie hanteren waarbij er een rechtstreeks verband zou bestaan tussen gokken en de publieke belangstelling.

Wat nu rest voor FDJ is het aanvragen van een nieuwe keuring van de aangepaste reclamestrategie door de ANJ. Dit moet binnen een maand gebeurd zijn. De ANJ geeft aan dat zij overweegt aanvullende maatregelen voor te stellen aan lokale overheden. Zodat zij de reclameregelgeving verder kunnen handhaven.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter