Woensdag 22 mei 2024

Speel bewust

JEP verwerpt klacht over reclames Nationale Loterij op streamingsdienst in België

klacht nationale loterij België

De klacht die bij de Jury voor ethische praktijken inzake reclame (JEP) in België was ingediend over een tweetal gokreclames van de Nationale Loterij is afgewezen. Volgens de toezichthouder waren de gokreclames te zien op een platform dat zich niet specifiek op jongeren richt. Daarnaast waren de reclames zelf ook niet op jongeren gericht.

In België heeft de JEP een klacht gericht op twee reclames van de Nationale Loterij verworpen. De eerste reclame waarover de klacht ging was van Vinkinglotto, waarin men een jackpot van € 3 miljoen aanprijst. De tweede klacht ging over Win for Life. In deze reclame maakt de kijker kennis met een koppel dat € 5000 per maand voor de rest van hun leven heeft gewonnen.

Beide reclames verschenen tijdens het streamen van het programma wtFOCK: ADA. Dit programma streamde de vrouw die de klacht indiende op het platform GoPlay. wtFOCK: ADA is een programma dat gericht is op minderjarigen, aldus de indiener van de klacht. Volgens haar kan het dan ook nooit de bedoeling zijn dat deze gokreclames van de Nationale Loterij getoond mogen worden.

Reclames op account gepersonaliseerd

De reclametoezichthouder in België heeft hierop de adverteerder in kennis gesteld, en kreeg als antwoord dat het streamen van programma’s via GoPlay verloopt via een persoonlijk account. Tevens wordt er op de streamingsdienst een breed scala aan programma’s aangeboden, waarbij er slechts een tweetal series voor jong volwassenen en minderjarigen aanwezig zijn.

De reclames die een gebruiker van de streamingsdienst te zien krijgt, wordt mede bepaald door het profiel van de kijker. Daarnaast geeft de adverteerder aan dat de reclamecampagne voor GoPlay voor de doelgroep van 24 jaar en ouder dient te zijn, maar dat zij hierbij afhankelijk zijn van de onderliggende technolgie, het zogenoemde programmatische advertising, van het platform.

Reclames Nationale Loterij overtreden niet de code in België

JEP heeft hierna de casus onderzocht of de reclame zich richt op minderjarigen en jongvolwassenen. Het keek hierbij vooral naar een tweetal artikelen uit de Code voor ethische en verantwoorde reclame van de Nationale Loterij.

In artikel XV staat vermeld dat reclame voor loterijspelen niet mag verschijnen in media of reclamedragers die zich uitsluitend tot minderjarigen richten. Artikel XIV bepaalt dat reclame voor loterijspelen minderjarigen niet mag aanzetten tot spelen of laten uitschijnen dat minderjarigen mogen meespelen. Tevens mag de reclame zich niet richten tot minderjarigen of in reclame spelers opvoeren die minderjarig zijn of lijken en die deelnemen aan een loterijspel.

De toezichthouder is tot de conclusie gekomen dat beide reclameregels niet zijn overtreden. Dit komt omdat het streamingsplatform zich niet uitsluitend op jongeren richt. Ook geeft JEP aan dat de adverteerder zich houdt aan het richten op kijkers ouder dan 24 jaar. Dit kan men doen doordat de adverteerder en de streamingsdienst rekening kunnen houden met de profielen van de unieke persoonlijke accounts.

JEP is hierdoor van mening dat de twee gokreclames van de Nationale Loterij in België gewoon in deze vorm op de streamingsdienst zijn toegestaan. De klacht van de vrouw wordt dan ook verworpen. De indiener van de klacht kan nog wel in hoger beroep gaan. Pas na het verstrijken van deze termijn is de beslissing van JEP definitief.

Klachten tegen reclames Ladbrokes in België afgewezen

Op dezelfde dag behandelde JEP een klacht over de gokreclames van Ladbrokes. Maar ook in deze casus werd de klacht niet toegewezen. De reclame van Ladbrokes getuigde niet van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. Het was de tweede keer in korte tijd dat de toezichthouder Ladbrokes in het gelijk stelde. In mei werd een klacht niet gehonoreerd op basis van hetzelfde principe.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

[email protected]
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse kansspelmarkt.

Laat een reactie achter