Dinsdag 16 juli 2024

Speel bewust

Jumbo kan fraude met TOTO en Lotto-loten niet bewijzen in zaak tegen oud-medewerkster

TOTO fraude

Jumbo moet meer bewijs aanleveren om te bewijzen dat een voormalig medewerkster heeft gefraudeerd met Lotto- en TOTO-loten. De supermarktketen ontsloeg de vrouw op staande voet, maar de rechter is nog niet overtuigd of het daartoe gerechtigd was.

Hoe werkte de fraude?

De kassa en het lotto-toto-systeem van bijvoorbeeld TOTO Winkel zijn bij de supermarkt niet met elkaar verbonden. Medewerkers moeten eerst in het lotto-toto-systeem controleren of het door de klant ingeleverde lot een winnend lot is of niet. Als het een winnend lot betreft, vraagt de medewerker aan de klant of die het geld wil ontvangen of niet. De medewerker geeft vervolgens de keuze van de klant aan in het lotto-toto-systeem.

Als de klant ervoor kiest om uitbetaald te worden, moet de medewerker het bedrag in de Jumbo-kassa invoeren en registreren als een lotto-toto-uitbetaling. Daarna wordt het geld uitbetaald vanuit de Jumbo-kassa.

Als de klant ervoor kiest om niet uitbetaald te worden in het lotto-toto-systeem, blijft het lot actief en kan de klant het op een later moment alsnog inwisselen.

Volgens Jumbo klikte de medewerkster aan dat de klant niet uitbetaald wilde worden, maar betaalde het wel uit. Het lot gooide ze in de prullenbak, om die er vervolgens weer uit te vissen en zelf in te leveren, aldus Jumbo.

Bij een vestiging van Jumbo zijn in de maand november 2022 kasverschillen geconstateerd bij de servicebalie. Na een onderzoek van een onderzoeksbureau is een 33-jarige medewerkster als verdachte aangewezen. De medewerkster zou de loten uitbetaald hebben via de kassa van de supermarkt, maar in het Lotto-toto-systeem het lot niet als geïnd hebben geregistreerd. Daarna zou ze zelf de loten innen.

Een medewerker van het onderzoeksbureau ging samen met de filiaalmanager in opleiding en de teamleider kassa van Jumbo in gesprek met de medewerkster. De medewerkster, die al vijftien jaar voor Jumbo werkte, ontkende de fraude met de lotto- en toto-loten. Ze bekende wel dat ze wellicht per ongeluk op niet-uitbetalen had gedrukt, in sommige gevallen waar ze op ‘uitbetalen’ had moeten drukken:

“Ik zal u vertellen wat er is gebeurd; Ik krijg deze winnende loten van klanten aangeboden en kijk wat de klant gewonnen heeft. Ik geef dan op het toto-lotto apparaat niet uitbetalen aan terwijl ik uitbetalen zou moeten aanslaan. Vervolgens loop ik naar de kassa en verwerk het gewonnen bedrag zodat ik de klant gewoon uitbetaal. Door mijn handeling van “niet uitbetalen” blijft het lot echter actief. Ik kan dit lot dus op een later moment alsnog aanbieden en laten uitbetalen. Ik kan u vertellen dat dit niet is gebeurd, ik kan u niet goed uitleggen wat er met dat lot gebeurd is. Ik heb het zeker niet alsnog uit laten betalen bij de Jumbo of waar dan ook.”

Ontslagen medewerkster Jumbo

Op staande voet ontslagen

Na het gesprek is de vrouw geschorst en uiteindelijk op 25 november via de telefoon op staande voet ontslagen. Op 28 november 2023 ontving zij een bevestiging van het ontslag per post. In de ontslagbrief is de fraude met de lotto- en toto-loten nog eens beschreven:

“Bij administratief onderzoek hebben wij vastgesteld dat er verschillen tussen lotto-toto uitbetalingen ontstonden. Gewonnen prijzen werden op de normale wijze aan klanten uitbetaald aan de kassa, echter bij verwerking op het lotto-toto apparaat werd er door jou aangegeven dat de gewonnen prijs niet werd uitbetaald. Op deze wijze bleef het lot actief en hield jij het winnende lot. Jij hebt die winnende loten uit laten betalen bij de servicebalie. Wij hebben vastgesteld dat [j]ij je schuldig hebt gemaakt aan fraude met de lotto-toto-uitbetalingen.”

Jumbo

De medewerkster heeft op 7 december per brief aan Jumbo laten weten dat zij geen fraude heeft gepleegd met lotto-toto-loten. Ze eiste dat het ontslag op staande voet ingetrokken zou worden. Ook deed ze een verzoek tot betaling van een redelijke vergoeding en transitievergoeding. Bovendien wilde ze dat Jumbo haar gegevens uit het waarschuwingsregister van de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel zou halen.

De vrouw gaf aan dat ze tijdens het gesprek met de Jumbo- en onderzoeksbureau-medewerkers ernstig onder druk was gezet. Bovendien had zij aangegeven dat ze een beperking heeft. Daardoor raakt ze in paniek en maakt ze fouten als zij onder druk staat.

Videobeelden fraude TOTO en Lotto

In de zaak die volgde overlegde Jumbo videobeelden waarop te zien was dat de voormalig medewerkster op verschillende momenten op het lotto-toto-systeem op ‘niet uitbetalen’ klikte, terwijl ze de winsten daarna wel uitbetaalde. Uit een analyse van de “roljournaals” zou blijken dat er op die dagen een kasverschil was.

De vrouw gooide de loten in de prullenbak, wat niet zou horen volgens de supermarkt. Jumbo zag in het gesprek met de oud-medewerkster bovendien een bekentenis. Tot slot deelde Jumbo videobeelden van de vrouw die op dezelfde dag een lot bij de servicebalie inleverde van € 412,50 waar ze datzelfde bedrag eerder op de dag aan een klant uitbetaalde.

De medewerkster verklaarde daarop dat ze zelf ook meespeelde met de loterij en dat het een eigen lot betrof. Op de videobeelden waren geen lotnummers zichtbaar. Op beelden van andere momenten dat de vrouw loten inleverde, kwamen de bedragen niet overeen met eerder niet correct als uitbetalen doorgegeven loten. Jumbo had geen administratie van de lotnummers beschikbaar.

Oordeel rechter

De kantonrechter oordeelde uiteindelijk dat Jumbo met meer bewijs moet komen om aan te tonen dat het ontslaan op staande voet gerechtvaardigd was. Dat de vrouw fouten heeft gemaakt bij het invoeren van de keuze van de klant om wel of niet uit te betalen, staat vast. Maar dat de vrouw de loten zelf vervolgens inde, is volgens de rechter nog niet bewezen. Ook als de vrouw de loten niet zelf geïnd zou hebben, zou het kasverschil zijn ontstaan namelijk.

Totdat Jumbo heeft kenbaar gemaakt of ze bewijs en/of getuigen wil gaan inbrengen, oordeelt de rechter nog niet over de vraag of het ontbinden van de arbeidsovereenkomst terecht was.

Foto via Beeldbank Nederlandse Loterij.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.

Laat een reactie achter