Zaterdag 20 april 2024

Speel bewust

Postcode Loterij door Reclame Code Commissie op vingers getikt

Kraak de Koffer Reclame Code Commissie Stichting Postcodeloterij

De Reclame Code Commissie heeft een klacht tegen de Postcode Loterij toegewezen. De klacht was aangespannen omdat de Postcode Loterij in oktober 2022 een misleidende e-mail had gestuurd over een ogenschijnlijk gratis spel. Door de uitspraak van de RCC moet de loterijaanbieder stoppen met de desbetreffende reclame.

De Postcode Loterij heeft de Nederlandse Reclame Code geschonden, zo luidt het oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC). Laatstgenoemde had een klacht ontvangen over een misleidende e-mail die de loterijaanbieder in oktober 2022 had verstuurd naar de klager. Een andere klacht van de klager tegen de Postcode Loterij werd door de RCC als niet-ontvankelijk verklaard. Dit omdat de klacht niet volledig was.

In de e-mail die de melder op 11 oktober 2022 van de Postcode Loterij ontving met de titel “Laatste kans: activeer uw gratis koffer-code” stond het volgende:

“Beste meneer of mevrouw,

Speel de maand oktober gratis mee en maak kans op een bedrag tot wel € 5 miljoen tijdens de laatste aflevering van Miljoenenjacht. Daarnaast speelt u in oktober óók mee met Miljoenennacht. Samen met uw straat maakt u wekelijks kans op € 1 miljoen. Wordt oktober úw maand?

Let op! Gratis meespelen kan tot donderdag 13 oktober, 12.00 uur.

Uw koffercode – Activeer mijn koffer-code (button)

Live: de koffer met € 50.000,- is nog niet gekraakt.

Activeer vandaag nog uw koffer-code
Zie direct welk gegarandeerd bedrag u ontvangt: van € 15,- tot wel € 50.000,-
Maak gratis kans op een bedrag tot wel € 5 miljoen tijdens de laatste aflevering van Postcode Loterij Miljoenenjacht + wekelijks kans op € 1 miljoen met uw straat.

Ik wens u veel geluk!

[naam]

Ambassadeur Postcode Loterij”.

e-mail Postcode Loterij

Onder het witte kader met bovenstaande tekst staat vervolgens nog:

“U speelt de maand oktober gratis mee, daarna speelt u automatisch betaald verder voor € 14,50 per lot per trekking. Er zijn 14 trekkingen per jaar. U speelt mee zolang u zelf wilt.
Informatie over meespelen met de Postcode Loterij, prijzen, deelnemersreglement, trekkingsdata, uitslagen en de actievoorwaarden vindt u op postcodeloterij.nl/voorwaarden.”

Door het eerste gedeelte van de e-mail werd de indruk gewekt dat meedoen aan het spel Kraak de koffer gratis was, aldus de melder. Wanneer je op bevestigen drukte moest je echter extra loten kopen, waardoor het spel dus niet gratis bleek te zijn.

Postcode Loterij vindt reclame duidelijk en niet misleidend

De Postcode Loterij betwist de misleiding, zo blijkt uit het verweer. Het gokbedrijf legt uit dat er voor de trekking in oktober geen inleggeld werd afgeschreven. Dit indien men voor 13 oktober 12:00 zou meespelen. Dus er was volgens de Postcode Loterij sprake van gratis meespelen.

Na de trekking in oktober zou men dan vervolgens automatisch betaald meespelen. Dit tot op het punt dat een speler zou opzeggen. Deze informatie was ook allemaal leesbaar in de e-mail en op diverse plaatsen op de campagnewebsite, aldus de Postcode Loterij.

Daarnaast maakten spelers van de Postcode Loterij gratis kans op een bedrag tot € 5 miljoen tijdens de laatste aflevering van Miljoenenjacht. Bovendien kon men, door zich via de reclame aan te melden, in oktober meespelen met Miljoenenjacht met een kans op bedragen tot € 50.000.

Volgens de loterij was het aanbod duidelijk en niet misleidend. Het aanbod zou namelijk bedoeld zijn voor nieuwe deelnemers van de loterij en voor bestaande deelnemers die met minimaal een extra lot gaan meespelen. De bestaande deelnemers moesten de lotprijs betalen voor de loten waarmee ze speelden in oktober. En de melder was volgens de Postcode Loterij een bestaande deelnemer.

Reclame Code Commissie stelt klager in het gelijk

De Reclame Code Commissie kon zich niet vinden in het verweer van de Postcode Loterij. Ondanks dat er in de e-mail werd beschreven dat er extra loten gekocht moesten worden, lag de nadruk in de hoofdtekst vooral op het gratis meespelen van het spel Kraak de koffer. Er werd ook niet voldoende duidelijk gemaakt dat het niet om een apart spel ging. Deze essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een weloverwogen besluit te nemen ontbrak.

Hierdoor sprak de RCC uit dat de uiting van de Postcodeloterij misleidend was geweest, zoals beschreven staat in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Daarnaast was de reclame ook oneerlijk, in de zin van artikel 7 van de NRC. De klager werd in het gelijk gesteld door de commissie. De Postcode Loterij werd aanbevolen niet meer op deze wijze reclame te maken.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter