Maandag 4 maart 2024

Speel bewust

Reclamefolder Vriendenloterij in strijd met reclamecode voor kansspelen

Vriendenloterij Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) kreeg eind vorig jaar een klacht over een reclamefolder van de Vriendenloterij. De klager was van mening dat de reclamefolder misleidend was, en in strijd met de reclamecode voor kansspelen. De commissie gaf de klager gelijk en heeft de Vriendenloterij bevolen om de reclamefolder niet meer op deze wijze uit te brengen.

Begin januari heeft de Reclame Code Commissie (RCC) uitspraak gedaan in een klacht over een reclamefolder van de Vriendenloterij. Volgens de klager was de betreffende reclamefolder, die gericht was op de laatste drie trekkingen van vorig jaar, misleidend en in strijd met de reclamecode voor kansspelen.

Op de reclamefolder van de Vriendenloterij stonden de volgende teksten:

“Speel tot het einde van het jaar gratis mee! Ga nú naar vriendenloterij.nl/gratiskans om uw loten te activeren en maak gratis kans op prijzen tot wel € 1 MILJOEN! U speelt 3 trekkingen GRATIS mee en u mag opzeggen wanneer u wilt. Na de 3 gratis trekkingen speelt u automatisch betaald verder voor €15,50 per lot, per trekking.

“Alstublieft! Uw 3 gratis loten t.w.v. € 45,-. Ga nú naar vriendeloterij.nl/gratiskans om uw loten te activeren. Uw unieke code: (…).”

Reclamefolder van de Vriendenloterij

Verder staan er ook drie loten afgebeeld, met de tekst “t.w.v. € 45,-” en daaronder de tekst “Hiermee maakt u GRATIS kans op” en een lijst met diverse geldprijzen. De klager is van mening dat de reclamefolder niet duidelijk aangeeft wat de duur van de deelneming is, en dat de gratis deelname overgaat in een betaalde deelname.

Daarnaast gaf de klager aan dat de reclamefolder ook in strijd is met de Nederlandse Reclamecode (NRC), omdat de loterijaanbieder deze flyers in folderpakketten verspreidt aan mensen die hebben aangegeven geen post te willen ontvangen van de Vriendenloterij.

Verweer Vriendenloterij

In haar verweer heeft de Vriendenloterij aangegeven dat het aanbod voldoende duidelijk is gemaakt voor de gemiddelde consument. Aan de voorzijde is te zien dat het om de laatste drie trekkingen van 2023 gaat. Op de achterkant van de reclamefolder staan in een blauwe balk de voorwaarden van de actie, met onder andere de tekst:

“Na de 3 gratis trekkingen speelt u automatisch betaald verder voor €15,25 per lot per trekking.”

Voorwaarden van de actie

Ook geeft de loterijaanbieder aan dat de reclamefolder verspreidt is via een folderpakket van Spotta, wat ongeadresseerde post is. Mocht een consument deze post niet willen ontvangen, kan hij hiervoor de stickers met Ja/Nee en Nee/Nee gebruiken. Dat heeft de klager in dit geval niet gedaan.

RCC geeft klager deels gelijk

De voorzitter van de RCC gaf in zijn uitspraak de klager deels gelijk. Ook de RCC was van mening dat de reclamefolder onvoldoende duidelijkheid gaf over de duur van deelname, en de automatische (betaalde) deelname aan de loterij na drie gratis trekkingen. Daarom heeft de commissie de Vriendenloterij bevolen om de reclamefolder niet meer op dergelijke wijze te versturen.

De overige klachten van de klager zijn afgewezen, aangezien hij geen sticker tegen ongeadresseerde post op zijn brievenbus had zitten.

CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal

Altijd het laatste nieuws over de Nederlandse kansspelindustrie direct op je telefoon of WhatsApp op je computer? Volg het CasinoNieuws.nl WhatsApp-kanaal en mis niets meer!

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter