Op de laatste dag van januari heeft GamCare, de Britse hulplijn voor gokken, de cijfers van 2023 naar buiten gebracht. In het afgelopen jaar was er een recordaantal contacten met spelers die hulp nodig hadden met hun problemen rondom gokken. In totaal waren er 52.370 telefoongesprekken en online chats met GamCare, een stijging van 24% ten opzichte van een jaar eerder.
Het aantal contacten met GamCare is in 2023 gestegen naar een recordhoogte, zo meldt de Britse hulplijn woensdag. In 2023 waren in totaal 52.370 contactmomenten met GamCare, via telefoongesprekken en online chats. Dat is een stijging van 24% ten opzichte van 2022. Deze stijging komt mede door de lancering van het het MyGamCare-platform, en nieuwe WhatsApp- en Facebook Messenger-kanalen.
In de maand augustus noteerde de Britse hulplijn voor gokken het hoogste aantal contactmomenten. Ook in de feestmaand december zocht een recordaantal mensen contact met GamCare, waarbij GamCare spreekt van de drukste kerstperiode ooit. Afgelopen jaar was er in december een stijging van 39% ten opzichte van een jaar eerder.
Adviseurs van de hulplijn lieten weten dat een groot aantal telefoontjes afkomstig waren van mensen die bezorgd waren over het gokken van een ander. Ook gaven veel bellers aan dat ze moeite hadden met televisie kijken door de grote hoeveelheid aan gokreclames.
Samantha Turnton, hoofd Remote Support Services bij GamCare, reageerde als volgt op de nieuwste cijfers:
“We zijn gewend om elk jaar een kleine toename te zien in het aantal mensen dat contact met ons opneemt. In 2023 is er echter een opvallende stijging geweest in het aantal mensen dat contact met ons opneemt en die willen beginnen met hun reis naar herstel van gokken. Hoewel het verontrustend is om de stijgende aantallen mensen te zien die hulp nodig hebben, vinden we het bemoedigend dat Adviseurs een toename melden van het aantal telefoontjes van mensen die in een eerder stadium contact opnemen. Dit is een waardevolle stap om te voorkomen dat gokschade verder escaleert en we moedigen iedereen aan om contact op te nemen als ze het gevoel hebben dat ze klaar zijn om hun relatie met gokken te bespreken, in welk stadium ze zich ook bevinden.”
Samantha Turnton, GamCare
GamCare sprak eerder al van recordhoogte
In oktober vorig jaar liet GamCare al weten dat het een aantal contacten naar een recordhoogte was gestegen. Op dat moment waren er in de eerste negen maanden al 44.000 telefoongesprekken en online chats, wat een stijging van 4,7% ten opzichte van 2022 betekende.
Destijds gaf GamCare aan dat het voornamelijk mannen waren die contact zochten met de hulplijn. Ook kwam naar buiten dat bijna 10.000 mensen een behandelingssessie onderging voor hun gokverslaving. Van die groep gaf 86% aan dat ze blank waren, terwijl 7% Aziatisch en Aziatisch Brits was. GambleAware gaf eerder al aan dat er meer onderzoek moest komen naar meer specifieke demografische gegevens, om te kijken of dat verband zou hebben met gokschade.
Naast Turnton kwam ook Anna Hargrave, Chief Commissioning & Strategy Officer bij GambleAware, met een reactie:
“Het toegenomen aantal oproepen naar de hulplijn komt na de lancering van het National Gambling Support Network vorig jaar en toont duidelijk de behoefte aan en het belang van ondersteunende diensten voor preventie en vroegtijdige interventie aan. Deze ondersteunende diensten moeten prioriteit krijgen binnen het nieuwe systeem zodra de wettelijke kansspelheffing is ingevoerd, omdat we weten dat snelle interventie essentieel is om mensen te helpen in de vroege stadia van gokschade, voordat het nog ernstiger wordt.”
Anna Hargrave, GambleAware
Heb je het gokken niet meer onder controle? Dan kan je jezelf inschrijven in Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) via CruksRegister.nl. Eenmaal aangemeld voor die gokstop, kan je niet meer bij landgebonden en online casino’s spelen. Cruks is een middel, niet de ultieme oplossing. Lees onze pagina over bewust spelen en zoek hulp als je er niet alleen uitkomt.