Refresh

This website www.casinonieuws.nl/online/ksa-inwerkingtreding-beleidsregels-verantwoord-spelen/ is currently offline. Cloudflare's Always Online™ shows a snapshot of this web page from the Internet Archive's Wayback Machine. To check for the live version, click Refresh.

Dinsdag 16 juli 2024

Speel bewust

Beleidsregels rondom realtime monitoring treden op 1 oktober in werking

Kansspelautoriteit in Den Haag (foto door CasinoNieuws.nl)

De Kansspelautoriteit heeft maandag bevestigd dat de beleidsregels verantwoord spelen op 3 juni voor het grootste deel in werking treden. Zoals eerder aangekondigd gaan enkele beleidsregels pas later in en ook daarvan is de datum bekendgemaakt: op 1 oktober 2024 gaan de regels over onder andere realtime monitoring in.

Eind vorig jaar heeft de Kansspelautoriteit (Ksa) de beleidsregels verantwoord spelen ter consultatie aangeboden. In de nieuwe beleidsregels was onder andere opgenomen dat online casino’s binnen een uur moeten reageren op signalen van onmatig gokgedrag. Ook is er een harde grens van € 700 aan netto stortingen voor het opvragen van de bron van inkomsten opgenomen in de beleidsregels. Bij jongvolwassenen zal deze grens op € 300 liggen.

In eerste instantie hadden belanghebbenden de mogelijkheid om tot 1 februari 2024 hun kijk op de nieuwe regels te delen. Vlak voor het einde van de deadline besloot de toezichthouder de periode te verlengen tot 21 februari 2024. De toezichthouder ontving een grote hoeveelheid reacties ontvangen op de consultatie, waaronder inzichten van diverse legale online casino’s.

Regels met betrekking tot het analyseren en registreren van speelgedrag

De Ksa maakte woensdag 17 april bekend dat ze alle reacties zullen afwegen, om te kijken of ze tot een aanpassingen moeten leiden. Er zouden geen inhoudelijke reacties worden gegeven op individuele reacties, maar op de hoofdlijnen van de consultatiepunten zou nog wel een reactie volgen. De verlengde reactietermijn en de hoeveelheid reacties hebben er voor gezorgd dat de publicatiedatum in de Staatscourant werd opgeschoven, zo vertelde de toezichthouder halverwege april:

“Het streven was om de gewijzigde beleidsregels begin mei te publiceren in de Staatscourant. Door zowel de verlengde reactietermijn als de grote hoeveelheid reacties, waar de Ksa zorgvuldig mee omgaat, heeft de organisatie besloten om de publicatiedatum ook te verschuiven. De definitieve publicatiedatum is maandag 3 juni 2024.”

Kansspelautoriteit

De nieuwe datum is ook de dag waarop een deel van de beleidsregels verantwoord spelen () in werking zal treden. Het andere deel, de bepalingen opgenomen onder lid 4, 5, 6 en 7 van artikel 3.1.12, en lid 2 van artikel 3.1.13, zullen op 1 oktober 2024 in werking treden, zo maakte de toezichthouder op maandag 29 april bekend. Dit gaat om de regels met betrekking tot het analyseren en registreren van het speelgedrag.

Voor deze bepalingen hebben de vergunninghouders in Nederland meer voorbereidingstijd nodig, aldus de Kansspelautoriteit. Deze bepalingen gaan onder andere over het snel reageren op signalen van onmatig gokgedrag (realtime monitoring), de harde grens voor het opvragen van bron van inkomsten, andere signalen van probleemgokken, passende interventie-maatregelen bij onmatige deelneming en voorkomen van gokverslaving.

Artikel 3.1.12 Analyseren en registreren van het speelgedrag

  1. Onder het vroegtijdig kunnen onderkennen van onmatige deelneming aan kansspelen of een risico op kansspelverslaving, als bedoeld in artikel 13, derde lid, van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen, verstaat de raad van bestuur dat de vergunninghouder een signaal of redelijk vermoeden van onmatige deelneming aan kansspelen of kansspelverslaving zo snel mogelijk en in ieder geval binnen een uur kan onderkennen.
  2. Onder een signaal als bedoeld in artikel 17 van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen, verstaat de raad van bestuur in ieder geval ook een signaal dat de speler:
    a. niet langer de financiële gevolgen van zijn speelgedrag kan dragen;
    b. overmatig probeert zijn verliezen terug te verdienen;
    c. klaagt over niet of te weinig winnen;
    d. verzoekt om bonussen;
    e. een creditcard, e-wallet of prepaidkaart gebruikt voor een storting op de speelrekening;
    f. meerdere of duurdere betaalmethoden gebruikt voor een storting op de speelrekening;
    g. in nachtelijke uren (van 00.00 tot 06.00 uur) of op andere voor de speler ongebruikelijke tijdstippen deelneemt;
    h. binnen een etmaal in totaal langer dan zes uur deelneemt;
    i. aanmerkelijk vaker deelneemt dan de andere spelers bij de vergunninghouder;
    j. speelgedrag vertoont dat negatieve persoonlijke, sociale of maatschappelijke gevolgen veroorzaakt; of
    k. negatieve persoonlijke, sociale of maatschappelijke gevolgen van zijn speelgedrag ontkent, vermijdt of negeert.
  3. Onder een signaal dat de speler niet langer de financiële gevolgen van zijn speelgedrag kan dragen, als bedoeld in het vijfde lid, onder a, verstaat de raad van bestuur in ieder geval dat de speler:
    a. geen geld kan opnemen;
    b. geen storting op de speelrekening kan verrichten;
    c. geen parkeervergoeding, taxirit of openbaar vervoer kan betalen;
    d. geldproblemen, leningen of andere negatieve financiële gevolgen van zijn speelgedrag ontkent, vermijdt of negeert;
    e. in een kalendermaand:
    i. netto-stortingen verricht van in totaal meer dan het recreatief te besteden deel van zijn maandelijkse netto-inkomen; dan wel
    ii. netto-stortingen verricht van in totaal 30% of meer van zijn maandelijkse netto-inkomen; dan wel
    iii. netto-stortingen verricht van in totaal meer dan € 300,- per maand als de speler jongvolwassen is; dan wel
    iv. netto-stortingen verricht van in totaal meer dan € 700,- per maand;
    f. meer dan 30% van zijn liquide gelden aanwendt voor deelneming aan kansspelen;
    g. andere bezittingen dan onder f aanwendt voor deelneming aan kansspelen;
    h. zijn leefstijl financieel niet kan onderhouden;
    i. is of risico loopt te worden onderworpen aan een dwanginvordering;
    j. schuldsanering heeft aangevraagd of doorloopt; of
    k. in financiële nood verkeert.
  4. Onder negatieve persoonlijke, sociale of maatschappelijke gevolgen als bedoeld in het vijfde lid,
    onder j, verstaat de raad van bestuur in ieder geval:
    a. problemen op of het verlies van werk van de speler;
    b. benadeling van het gezin of het overige deel van de sociale omgeving van de speler;
    c. (het ontstaan van kosten vanwege) een behandeling voor kansspelverslaving voor de speler;
    d. (het ontstaan van kosten vanwege) criminaliteit door de speler, waaronder in ieder geval diefstal, verduistering of fraude; of
    e. lichamelijke, psychische of sociale klachten bij de speler, waaronder angst, verdriet, woede, slaapproblemen, vermoeidheid, sociale isolatie, paranoïde denkbeelden, bijgelovige denkbeelden, stress of verwaarlozing.

Artikel 3.1.13 Interventies in het speelgedrag

  1. Onder passende interventiemaatregelen om onmatige deelneming en kansspelverslaving zoveel mogelijk te voorkomen als bedoeld in artikel 18, eerste lid, van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen, verstaat de raad van bestuur in ieder geval dat de vergunninghouder:
    a. bij een signaal als bedoeld in artikel 3.1.12, zesde lid, onder e, onverwijld nadere stortingen op de speelrekening van de speler blokkeert voor de resterende duur van die kalendermaand of totdat aannemelijk is dat de speler de financiële gevolgen van zijn speelgedrag kan dragen;
    b. bij een redelijk vermoeden van onmatige deelneming aan kansspelen of kansspelverslaving als bedoeld in artikelen 27ja, tweede lid, 30v, tweede lid, en 31m, tweede lid, van de wet, onverwijld en in ieder geval binnen een uur verdere deelname aan zijn kansspelen door de speler blokkeert totdat de vergunninghouder heeft vastgesteld dat van een redelijk vermoeden geen sprake is.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 17 april. Het artikel is op 29 april 2024 voorzien van een update toen de Kansspelautoriteit bekendmaakte dat het tweede deel van de beleidsregels op 1 oktober 2024 ingevoerd gaat worden.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Eric Mertens

Eric Mertens

Redacteur CasinoNieuws.nl
Eric Mertens schrijft voor CasinoNieuws.nl over de nationale en internationale wereld van online casino's, met een specialisme op het gebied van poker. Eric is daarnaast liefhebber van Ajax en fanatiek sportwedder.

Er zijn 4 reacties op dit artikel

  1. Helemaal doorgeslagen. Ik kan alles afvinken bij Lid 7e na het lezen van dit artikel :’)

  2. Dit is toch een verlate 1 aprilgrap?
    Dit is in de praktijk toch niet te doen?
    Ik gok,als dat tenminste nog mag,dat 90% aan minimaal 1 van de voorwaarden voldoet, om aangesproken te worden.
    Misschien maar weer terug naar de oude situatie, illegale casino’s gedogen,iedereen blij,behalve het ministerie van financiën.
    Ik heb 10 jaar bij Kroon gespeeld.
    In die 10 jaar nagenoeg quitte gespeeld, mooie tijd.
    Door de kansspelbelasting zijn de uitbetalingen inmiddels zo laag geworden ,dat winnen een zeldzaamheid is geworden.
    RTP van 98 naar 94 is geen uitzondering.
    Lijkt klein verschil, maar is in de praktijk enorm.
    Nog maar te zwijgen over het ontbreken van fatsoenlijke bonussen.
    Deze worden door de KSA als ongewenst gezien, maar zorgden er in het verleden juist voor,dat je een eerlijke en reële kans had,om te winnen.
    Mensen worden op de manier weer richting de illegale casino’s gestuurd en dat was volgens mij niet de bedoeling.
    Ik mag wel 24 uur per dag in een aantal vestigingen van HC spelen, maar online ligt de grens op 6 uur.
    En als je niet meer dan 700 euro per maand mag storten, zonder gezeur,gaan mensen hun winsten niet meer uitbetalen,maar bewaren en misschien onbedoeld weer verspelen.
    Kortom,het opstellen van deze regels heeft veel geld gekost, lost niets op en de kansspelbelasting zal wel verder omhoog gaan om de tegenvallende opbrengst te compenseren.

    • Steef Houtekamer

      Mooi verwoord. Amen. Voor de ”legalisering” was er in ieder geval een zeer divers sport aanbod, met tientallen (rond de 50) betrouwbare partijen met een licentie op Malta, waar je, bij een dispuut terecht kon bij de MGA (Malta Gaming Association), die je bijstond en waar je een goede kans maakte om alsnog je centen te krijgen. Tegenwoordig, wanneer er een bookmaker niet wil uitbetalen, waar ze ”foute odds” claimen, moet je naar de rechter om je gelijk te halen. Er is niet eens een instantie die daadwerkelijk voor de spelers op komt. Wie tussen de regels door lees, kan zien dat het uiteindelijk een strop is. Enige waar het om draait is controle over de burgers.

  3. Wat regels zodat je je hele Lifesavings d’r niet doorheen kan jassen OK. Dit gaat echter veel en veel te ver… Iets zegt me dat dit voor 95% te maken heeft met de tegenvallende resultaten van offline Holland Casino vestigingen.

Laat een reactie achter