De Kansspelautoriteit heeft de online casino’s in Nederland gevraagd openheid van zaken te geven over de reeds afgesloten sponsorcontracten. De toezichthouder wil weten wanneer de contracten zijn gesloten, tot wanneer ze lopen, en wat de sponsoring exact omvat. De Ksa wil de informatie over de sponsorcontracten uiterlijk 29 maart binnen hebben.
Op 1 juli 2023 ging het reclameverbod voor online casino’s in, waardoor die bedrijven op televisie en in de buitenlucht geen marketing meer mogen bedrijven. Uitgezonderd van het verbod is programmasponsoring, evenementsponsoring, en sportsponsoring. Programma- en evenementensponsoring mag nog tot 1 juli 2024, terwijl sportsponsoring nog mag tot 1 juli 2025. Nieuwe contracten mogen sinds 1 juli 2023 niet meer afgesloten worden, want de uitzonderingspositie gaat enkel op voor contracten afgesloten voor die datum.
In een informatievordering aan de bedrijven achter de legale online casino’s in Nederland, draagt de Kansspelautoriteit de goksites nu op om openheid van zaken te geven over de sponsorcontracten die reeds gesloten zijn. Dat bevestigen meerdere betrokkenen aan CasinoNieuws.nl.
Aanbieders moeten formulieren aanleveren
Per sponsorcontract moeten de aanbieders het formulier invullen. Het betreft zowel sportsponsoring, evenementensponsoring, als mediasponsoring waar de Ksa informatie over heeft opgevraagd.
Per sponsorcontract moeten de aanbieders aangeven wanneer deze is afgesloten en tot wanneer deze loopt. Daarnaast worden er naar gelang het type van de sponsoring, vragen gesteld over de details.
- Zo moet er bij sportsponsoring opgegeven worden welk sportobject wordt gesponsord (bijvoorbeeld een team, stadion, bond, individuele sponsor, of sponsor van een competitie) en hoe de uiting getoond wordt (bijvoorbeeld shirtsponsor, borden langs de kant, vermelding in een nieuwsbrief).
- Bij mediasponsoring vraagt de toezichthouder om welk type media het gaat (tv-programma, radio, podcast, film) en onder andere op welke zender en in hoeveel uitzendingen de reclame te zien is.
- Bij evenementensponsoring moeten de goksites aangeven welk evenement er gesponsord wordt, wanneer het evenement plaatsvindt, en hoe de uiting eruit ziet.
De Kansspelautoriteit vraagt ook of er in het contract mogelijkheden zijn opgenomen om fans of volgers te benaderen met een uiting. Afsluitend vraagt de toezichthouder ook of er in het contract ook afspraken zijn gemaakt om het bereik van kwetsbare groepen te voorkomen.
De brief, die op 15 maart verstuurd is, legt de bedrijven op om op uiterlijk 29 maart het online formulier ingevuld te hebben. Het formulier moet uitsluitend ingevuld worden voor sponsoring die nog van kracht is. Sponsoring die in het verleden heeft plaatsgevonden en niet meer in de toekomst zal plaatsvinden hoeft niet opgegeven te worden.
De toezichthouder vraagt de goksites niet om de contracten zelf te uploaden. De Kansspelautoriteit krijgt dan ook geen details over de bedragen gemoeid met de overeenkomst inzichtelijk.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.