Vrijdag 14 juni 2024

Speel bewust

Interview Maud Vroom en Jeroen Verkroost over Holland Casino Online’s Live Casino

Maud Vroom Jeroen Verkroost Holland Casino Online Live Casino 24 uur per dag

Het Live Casino van Holland Casino Online in Scheveningen is vanaf vandaag 24 uur per dag geopend. CasinoNieuws.nl in gesprek met Maud Vroom, de Live Casino Manager van Holland Casino, en Jeroen Verkroost, de Directeur Digitale Transformatie van Holland Casino.

De tijd dat je bij een online casino kon starten zonder Live Casino, ligt inmiddels ver achter ons. Gokkers nemen geen genoegen meer met een virtueel potje blackjack met graphics vergelijkbaar met die van Patience. Om mee te doen met de wereldtop op het gebied van online casino’s, is een Live Casino onontbeerlijk.

Het Live Casino is in het leven geroepen om mensen thuis een ervaring te geven die lijkt op een bezoekje aan een landgebonden casino. De kaarten of roulette-kogel zijn echt, en je kan met de dealer praten via de chatbox.

Dat Holland Casino bij de lancering van haar Holland Casino Online ook een Live Casino lanceerde, was dan ook weinig verwonderlijk. Maar de aanpak daarbij was wel uniek. Want in plaats van gebruik te maken van de diensten een extern bedrijf, richtte het staatsbedrijf zelf een studio in met eigen game presenters. Die studio werd niet gehost vanuit een land ver weg en was ook niet te vinden in een pand weggestopt op een anoniem industrieterrein ergens in Nederland. Holland Casino Scheveningen werd het decor voor het Live Casino, met glazen wanden zodat alle bezoekers van het casino live mee kunnen kijken.

Nu heeft het staatsbedrijf de volgende stap gezet met haar Live Casino. Vanaf vandaag is de studio 24 uur per dag geopend. Ook als Holland Casino Scheveningen haar deuren om 3 uur ’s nachts sluit, blijft het licht in de Live Casino-studio dus aan. En als om 12 uur ’s middags de eerste mensen zich melden voor een gokje in het casino van het Haagse stadsdeel, zullen de game presenters al druk in de weer zijn. Die zoeken continu naar 9 of 21 bij respectievelijk Punto Banco en blackjack, en spinnen de roulettekogel nu 24 uur per dag. En wie weet wordt hun takenpakket binnenkort uitgebreid want er staan nog meer veranderingen op stapel voor het Live Casino van Holland Casino Online.

Over de ingrijpende uitbreiding, sprak CasinoNieuws.nl met Maud Vroom, de Live Casino Manager van Holland Casino Online, en Jeroen Verkroost, de Directeur Digitale Transformatie bij Holland Casino. Want het organiseren van een Live Casino dat 24 uur per dag en bijna het gehele jaar geopend is, heeft nogal wat voeten in de aarde.

Maud Vroom

Maud Vroom werkt sinds vorig jaar september bij Holland Casino. Als Live Casino Manager is ze verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met het Live Casino in Holland Casino Scheveningen, van de planning tot het aanbod.

Vierentwintig uur per dag open, dat is niet niks.

Jeroen Verkroost: Sinds ons online casino geopend is, zien we dat het Live Casino bijzonder populair is. Het is voor ons fijn dat we op deze manier iets kunnen doen wat heel erg in het verlengde ligt van Holland Casino. Met het Live Casino kan je echt dat gevoel van gastvrijheid bieden, waar je een verschil mee kan maken voor mensen. Met online game presenters heb je iets unieks in handen, dat kun je niet zomaar bij de concurrent vinden.

Het grootste gedeelte van ons spelaanbod online is natuurlijk niet uniek. Als je kijkt naar de speelautomaten, dan zie je die ook bij andere online aanbieders. Net zo goed als je FIFA op je PlayStation, PC, of Xbox kan spelen, kun je ook Money Train op best wel veel plaatsen in Nederland spelen. Maar wij hebben in Scheveningen echt iets unieks neergezet. De game presenter zorgt dat je je thuis voelt en dat je leuk kan spelen. Deze game presenter kan je niet bij een ander krijgen. Dus het onderscheidend vermogen van het Live Casino is groot.

We vinden het tof dat we dat vanuit een casino kunnen doen en we zijn blij dat we dat vanaf vandaag 24 uur per dag kunnen gaan doen. Dat geldt dan voor de spellen die in Nederland door onszelf gepresenteerd en aangeboden worden, de andere spellen waren al 24 uur per dag beschikbaar. In eerste instantie gaan er minimaal drie tafels dag en nacht open vanuit Scheveningen, begeleid door het team van live casino manager Maud Vroom. Later volgen er meer.

Je zegt dat jullie iets unieks in handen hebben. Maar de concurrentie heeft toch bijna allemaal ook een live casino, via bijvoorbeeld Evolution of Stakelogic?

Verkroost: Ik bedoel niet dat het uniek is dat wij een live casino hebben, want dat gebeurt inderdaad meer. Vaak komt dat vanuit de randen van Europa. Ik vind dat wij het doen op een kwaliteitsniveau dat vanaf het begin hoogstaand is. We doen het op een stijlvolle manier. Er zijn ook aanbieders die dames hebben met diep uitgesneden topjes, die bijna over de roulettecilinders hangen. Dat is een stijlkeuze. Wij kiezen daar niet voor. Ik denk dat de uitstraling die we hebben ons helpt.

“Er zijn ook aanbieders die dames hebben met diep uitgesneden topjes, die bijna over de roulettecilinders hangen. Dat is een stijlkeuze. Wij kiezen daar niet voor.”

Jeroen Verkroost, Holland Casino

Stakelogic is een B2B-provider die dit voor meer bedrijven doet. Veel andere concurrenten werken met dames en heren die verder weg staan van ons en die misschien minder aanvoelen wat er speelt in Nederland. Ik denk dat wij dat beter doen. In de chat gaat het immers niet altijd alleen maar over het spel. Er zijn veel elementen die samen voor die aantrekkingskracht zorgen die we weten neer te zetten vanuit Scheveningen.

De professionalisering die we het afgelopen jaar doorgemaakt hebben zorgt ervoor dat mensen graag bij ons terugkomen. Uiteindelijk doen, zijn, voelen, en ademen wij echt Holland Casino.

Ook dat je bij ons echt die mensen kunt zien als je naar Scheveningen gaat, is voor spelers heel belangrijk. Je kan zien wat er in de studio gebeurt, je kan waarnemen dat het echt is. Er zijn online spelers die de resultaten uit een computer niet altijd vertrouwen. Bij ons kunnen ze zien dat het een echt mens is die echt dat spel staat te dealen daar. Dat geeft voor hen een stukje extra gevoel dat dit eerlijk, veilig, en verantwoord is.

We zien sowieso dat mensen meegaan met een online game presenter. Als een game presenter zegt dat zijn of haar shift erop zit, vragen de mensen in de chat vaak of ze pauze hebben of naar een ander spel gaan. In het laatste geval, verhuizen ze mee naar het nieuwe spel. Dat is het onderscheidend vermogen: het bindende vermogen van die mensen die hospitality goed doen.

Jeroen Verkroost

Jeroen Verkroost werkt sinds februari 2021 als Directeur Digitale Transformatie bij Holland Casino. In die rol is hij eindverantwoordelijke voor IT en de Online Business van het casino. Vanuit Holland Casino is hij ook bestuurslid van branchevereniging VNLOK.

Daarnaast maakt hij De Jeroenen, een podcast over media, advertising, marketing, en technologie.

Ik was bij de opening van jullie Live Casino, maar ben sindsdien niet meer langs geweest. Je noemde de professionalisering het afgelopen jaar. Wat is er nu anders dan toen ik er ruim een jaar geleden was?

Maud Vroom: We zijn echt meer gewend aan het werk. We weten beter wat het inhoudt, wat de reacties van de spelers zijn, en wat er van ons verwacht wordt. Toen jij er was, was het voor ons allemaal nieuw. We hadden al wel een paar collega’s die voorheen bij Evolution hadden gewerkt en we hebben natuurlijk onze partner Playtech, maar je moet het uiteindelijk zelf ervaren en doen.

We wilden echt dat Holland Casino-gevoel dat mensen van ons kennen, vertalen naar online. Wat zeggen we? Wat doen we? Hoe gedragen we ons? Welk spel wil je? Waar is er vraag naar? Aan het begin ging dat al prima hoor, maar je merkt dat je moet bijsturen. Dat gaat steeds beter. We moeten op een niveau zitten en blijven dat bij Holland Casino past en hoort. De kwaliteit is sinds de opening echt omhoog gegaan.

Daarnaast hebben we ook meer promotie vanuit de studio. Dat is leuk voor onze gasten. We decoreren de studio met Halloween en nu met Kerstmis bijvoorbeeld. Dat willen we meer gaan doen, passend bij bepaalde thema’s van het jaar. We willen de game presenters en de pitboss nog meer betrekken bij het uitreiken van de prijzen. Dan is er meer interactie en het werk wordt diverser.

Er zal nogal een planning gemoeid zijn met het aanbieden van een Live Casino 24 uur per dag, vermoed ik zo.

Vroom: Ja, dat brengt veel met zich mee. De vestiging zelf is niet 24 uur per dag open maar onze studio vanaf vandaag wel. We moeten er dus niet alleen voor zorgen dat de mensen ingeroosterd worden, maar ook dat er faciliteiten zijn voor de mensen en het team.

Ik moet goed kijken met welke spellen we open kunnen. We hebben een minimaal aanbod van drie tafels per dienst. Daardoor kunnen we roulette, all bets blackjack, en blackjack zelf aanbieden. Tijdens diensten met genoeg game presenters kunnen we dan het aanbod aanvullen met extra blackjack en ook punto banco. Roulette is het meest populaire spel, dus die is sowieso altijd open.

Hoe zien die diensten er uit nu jullie 24 uur per dag live zijn?

Vroom: De basisdiensten zijn van 07:00 uur tot 15:00 uur, van 15:00 uur tot 23:00 uur, en van 23:00 uur tot 07:00 uur. Dat maakt het ook gemakkelijker om bij ons te komen met het openbaar vervoer, want zo hoef je niet per se een auto te hebben. We hebben ook weekendcontracten zodat mensen alleen in het weekend kunnen werken als dat beter bij hun privéleven past.

Was het lastig om mensen te vinden die om 05:00 ’s nachts aan het roulettewiel willen draaien?

Verkroost: Iedereen heeft natuurlijk momenteel problemen om mensen te vinden. Of je nou in de horeca werkt of bij de bank, dat maakt niet uit. Iedereen is op zoek naar collega’s. Dat geldt ook voor ons.

Vroom: We hebben een hele mooie campagne opgenomen en de website screenmaster.nl gelanceerd. Dat helpt wel.

Het is een nieuwe baan in Nederland. Een jaar geleden wist bijna niemand van het bestaan van een baan als deze. Mensen snappen inmiddels meer wat voor baan het is en het spreekt ze meer aan. We krijgen behoorlijk wat reacties. Het duurt wel even voordat ze op niveau zijn, dus je moet wel geduld hebben.

Video voor screenmaster.nl

“Het is een nieuwe baan in Nederland. Een jaar geleden wist bijna niemand van het bestaan van een baan als deze.”

Maud Vroom, Holland Casino

Gebeurt dat trainen intern?

Vroom: We hebben in Scheveningen een eigen trainingsfaciliteit voor de game presenters. Dat traject duurt een maand. Nieuwe mensen beginnen met een stukje theorie maar daarna wordt het al snel praktijk.

We hebben van elke tafel die in de studio staat, ook een aantal tafels staan in de trainingsruimte, zodat ze goed kunnen oefenen. Dat geldt zeker ook voor het werken met de applet, het scherm waar de chat en de resultaten op binnenkomen. Ondertussen moeten ze ook het spel goed spelen. Je moet kunnen multi-tasken.

Als ze dat allemaal goed genoeg kunnen, dan gaan ze naar de studio. Dan gaan ze een tijd aan een tafel oefenen met een trainer erbij. Met de lampen erop en de gasten die kunnen reageren in de chat, is het toch net wat anders dan tijdens de training. Als ook dat goed gaat, gaan ze mee in het rooster. Al met al duurt dat traject dus ongeveer een maand.

Wat is het verschil tussen het werk van een croupier en een online game presenter?

Vroom: Soms denken croupiers dat ze ook wel gemakkelijk in het Live Casino uit de voeten kunnen. Met het spel zijn ze natuurlijk heel ervaren – omdat ze bijvoorbeeld goed kunnen hoofdrekenen en gastvrijheid belangrijk vinden – maar online merk je dat de combinatie met het scherm en de chat een andere dynamiek heeft. Je moet echt energie in die manier van contact met de spelers stoppen en er energie van krijgen.

“We zijn nu aan het onderzoeken of we in Scheveningen verder kunnen uitbreiden.”

Maud Vroom, Holland Casino

De studio in Scheveningen is niet heel groot. Is er ruimte voor extra tafels? Kan er überhaupt iets meer en misschien groters bijkomen?

Vroom: Er is wel behoefte aan in ieder geval. We zijn nu aan het onderzoeken of we in Scheveningen verder kunnen uitbreiden. We kunnen er nog niet veel over zeggen, maar we merken dat er vraag is naar andere tafels in het Nederlands, dat heeft de voorkeur. We willen kijken of we op die markt in kunnen spelen.

Verkroost: Als je ziet wat we aan spel hebben momenteel in de Live Studio, dan is dat erg klassiek met roulette en blackjack.

In de online gamewereld zijn dingen met lasers, vlammen, en konijnen als onderdeel van het spel hartstikke populair. We kunnen niet uitsluiten dat wij op een gegeven moment als toevoeging op het klassieke aanbod – niet als vervanging van – de richting van de vlammen, de lasers, en de konijnen opgaan. Dat vonden we niet evident als startpunt voor Holland Casino, maar als ontwikkelingsrichting zijn we er wel in geïnteresseerd.

Lasers en konijnen dus…

Verkroost: We zijn op dit moment aan het kijken naar de mogelijkheden tot uitbreiding. We moeten vierkante meters vrij maken en dat zal bepalen welke ruimte we hebben voor game shows en varianten die we kunnen aanbieden.

Ik wil niet nu al roepen wat we exact gaan doen. Het is niet dat we geheimzinnig willen doen, maar we moeten wel zeker weten dat onze ambities allemaal gaan passen.

Ik zei ‘konijnen’ omdat ik moest denken aan ‘Adventures Beyond Wonderland‘. Dat is een geniaal spel, maar je hebt er wel een enorm wiel voor nodig. Dat ding is levensgroot en staat op een draaiende vloer. Er zit een hele CGI-laag op waarbij de game presenter moet proberen het virtuele konijn te ontwijken. De presenter ziet dat konijn niet zelf maar op de achtergrond heb je wel een enorme videowand met hoge resolutie nodig. Dat zijn gigantische installaties. Ik vraag mij af of dat soort dingen haalbaar zijn. Er zijn ook varianten die niet zo’n grote installatie nodig hebben. Daar kunnen we denk ik gemakkelijker mee van start gaan.

Ik denk dat we in Q1 van 2023 concreter kunnen worden. We hebben een eerste bouwtekening gemaakt van hoe het moet worden. Het blijkt dan toch dat sommige dingen ingewikkelder zijn dan je dacht.

Vroom: Het is nog niet zo makkelijk allemaal. We zitten nu nog in de eerste fase daarvan, en daar zijn we druk mee.

Maar Scheveningen is en blijft dus wel de plek? Er komt geen tweede studio in een andere Holland Casino-vestiging?

Vroom: Nee. Als we het doen, dan komt het in Scheveningen. Daar hebben we alles al opgebouwd, dus dat is organisatorisch een stuk praktischer. Daar hebben we nu ook al een team staan. Voor hen is het juist leuk als we spellen toe gaan voegen.

De meeste mensen die daar werken komen ook uit de regio. Daar gaan we dan ook verder werven. We zoeken nog veel mensen; zo’n zestig game presenters. Dat is veel inderdaad. Het komt omdat we veel kleine contracten hebben, dan heb je meer mensen nodig. Veel van onze game presenters zijn studenten of bijvoorbeeld artiesten die het er als bijbaan bij doen. Dan heb je automatisch meer mensen nodig.

Hoe leeft Holland Casino Online binnen de klassieke Holland Casino-organisatie?

Verkroost: We hebben als organisatie de goede gewoonte om medewerkersdagen te organiseren in de vestigingen door heel het land. Dat houdt in dat we als directie naar die vestigingen toekomen, uitleggen wat het beleid is, wat we belangrijk vinden, en waar we mee bezig zijn. Die tour hebben we net gedaan. Dat was voor mij nieuw maar echt superleuk.

Tijdens die medewerkersdagen heb ik het verhaal kunnen vertellen van Online. Dan voel je dat er veel vragen leven bij de collega’s. Die willen heel graag weten hoe het allemaal zit. Dat wordt mede ingegeven omdat onze medewerkers niet zelf mogen spelen bij ons. Dat is ook terecht want dat zou kunnen leiden tot allerlei nare conflicten. Maar dat zorgt er wel voor dat mensen soms bang zijn om het product te gaan bekijken omdat ze denken dat dat niet mag.

“eigenlijk dragen we vanaf het begin al bij aan de baten.”

Jeroen Verkroost, Holland Casino

Het is daardoor superfijn om te zien dat mensen die belangstelling hebben. Mensen zijn erg trots!

Van tevoren hadden we een businessplan waarin stond dat we de eerste drie jaar zouden investeren en dat we daarna op rendement zouden sturen. Maar eigenlijk dragen we vanaf het begin al bij aan de baten. Dat vinden mensen ook belangrijk. Het is fijn dat ze niet het gevoel hebben dat zij het in de vestigingen verdienen waarna het aan het online-product wordt uitgegeven.

We hebben als bedrijf een moeilijke periode gehad de afgelopen twee jaar, door de corona periode met tijdelijke en gedeeltelijke sluitingen. De medewerkers zien nu wel dat er ook een bedrijfsonderdeel is dat wel kan doordraaien als er zo’n crisis is. Dat maakt ons dus steviger als organisatie.

Wat is de overlap van bezoekers tussen de vestigingen en online?

Verkroost: Het is bijna te logisch voor woorden, maar wij vissen in een hele andere vijver met Online.

Stel jij gaat op zaterdagavond naar het casino met je vrouw of met een paar vrienden en je hebt een leuke avond. Je neemt deel aan het spel, je drinkt een drankje, en je eet wat. Dat is niet te vervangen door met z’n tweeën naast elkaar op de bank te zitten en drie uur te scrollen op je telefoon. Die ervaringen zijn niet vergelijkbaar.

Wij zien dat soort lange sessies relatief weinig trouwens. Wij zien veel meer mensen die af en toe even langskomen en dan een kwartiertje of twintig minuten spelen. Die zitten misschien te wachten bij de bus en spelen dan een spelletje op hun telefoon. Het is echt een ander soort gebruik.

De mensen hebben wel dezelfde belangstelling en liefde voor het spel, maar het zijn hele andere gebruiksmomenten. Daardoor zijn die twee vormen van aanbod complementair en vervangt het een het ander niet. Dat is ook wel een leuke boodschap om te brengen tijdens die tour door het land.

Een tijdje terug kreeg ik het mooiste compliment van iemand die meer dan dertig jaar bij Holland Casino werkte. Die kwam naar me toe en zei: “Ik ben zo blij dat jullie onze naam niet te grabbel hebben gegooid met dat Online.” Het is fijn als je dat soort feedback krijgt. Dat is top.

“Holland Casino is een merk met een uitstraling van stijl en klasse. Dat koesteren we.”

Jeroen Verkroost

Was het iets waar sommige mensen zich druk over konden maken? Dat het af zou doen aan het merk Holland Casino?

Verkroost: Kennelijk dacht deze meneer dat wel.

Bij online heb je allerlei soorten varianten en ze zijn niet allemaal even smaakvol. Holland Casino is een merk met een uitstraling van stijl en klasse. Dat koesteren we.

Hoe is de relatie en de verhouding tussen Playtech en jullie? Wat bepalen zij? Wat bepalen jullie?

Vroom: Zij hebben ervaring in het spel. Zij weten wat er allemaal kan en zij adviseren ons dan ook. Maar uiteindelijk moeten wij zorgen dat het bij Holland Casino past en wij moeten die vertaalslag maken. Wij zijn verantwoordelijk, zeker ook als het gaat om compliance. Zij zijn niet de beslisser van ons casino.

Verkroost: Eigenlijk is mevrouw Vroom de baas. Dat kunnen we zo plat wel zeggen.

Toen wij die studio gingen bouwen, om een voorbeeld te noemen, zei iemand van Playtech tegen ons: “Die glazen wand is een goed idee, maar die moet je wel vijf graden schuin zetten. Dan gaat het geluid niet terug de zaal in, maar dat gaat het schuin naar boven in de audio absorberende panelen die we daar gaan ophangen.”

Daar hadden wij zelf nooit aan gedacht. Het is fijn dat je een ervaren partij hebt die je dit soort tips kan geven, waardoor je voor enorm veel fouten en kosten beschermd bent. Maar uiteindelijk zijn wij Holland Casino en wij bepalen wat er gebeurt. Zo simpel is het.

Zal het altijd alleen Playtech blijven voor wat jullie Live Casino betreft?

Verkroost: We hebben op dit moment een deal met de Playtech waar we heel tevreden mee zijn. Zij hebben vanuit Riga en een aantal andere vestigingen meer dan 70 streams. Dat is voor ons goed. Ik denk dat we daarmee heel compleet zijn qua het aanbod van onze spellen.

Ik sluit niet uit dat we in de toekomst iets toevoegen, maar het is prettig om het met een partner te doen en daar samen mee op te trekken. Als je niet het gevoel hebt dat je iets mist, dan is er niet zoveel aanleiding om de situatie complexer te maken. Maar wie weet, ooit.

Jullie zijn nu 24 uur per dag open. Zijn jullie ook 365 dagen per jaar geopend?

Vroom: Zo goed als. We hebben alleen op 31 december een kleiner aanbod. Alle vestigingen van Holland Casino zijn die dag dicht. Online is wel open die dag, maar dan van 10:00 uur tot 18:00 uur. We denken dat onze spelers dat enorm waarderen, maar we gunnen onze medewerkers ook een leuke avond bij hun familie en vrienden. Dan zijn we er de volgende dag weer vanaf 14:00 uur.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.

Laat een reactie achter