Zondag 24 oktober 2021

NOGA gelanceerd, presenteert Online Kansspel Barometer

NOGA Peter Paul de Goeij Online Kansspel Barometer

Vandaag is de Nederlandse Online Gaming Associatie (NOGA) gelanceerd. De introductie van de brancheorganisatie ging gepaard met de lancering van de Online Kansspel Barometer, de eerste uitkomst van een jaarlijks onderzoek naar de kansspelmarkt gedaan door Ipsos.

NOGA rekent bet365, Betsson (Kroon Casino, Oranje Casino), Betway, Dazzletag, Entain (bwin, partypoker), Flutter (PokerStars, Betfair), en Kindred (Unibet) tot haar leden. Met die serie aan grote gokbedrijven representeert NOGA het merendeel van alle bekende online casino’s.

Een voorwaarde voor NOGA is wel dat de aangesloten bedrijven een vergunning aanvragen om straks legaal te opereren op de Nederlandse kansspelmarkt. Als ze die niet aanvragen of de Kansspelautoriteit kent geen vergunning toe, dan vervalt ook het lidmaatschap van NOGA.

Online Kansspel Barometer

Bijna de helft van alle respondenten gaf aan wel bekend te zijn met online kansspelen maar verder niet exact te weten wat het inhoudt. 12% gaf aan het afgelopen jaar online gegokt te hebben.

Samen met de lancering van de bracheorganisatie zelf – spiritueel opvolger van de Stichting Speel Verantwoord die de online gokbedrijven voorheen vertegenwoordigde – vond de introductie van de Online Kansspel Barometer plaats.

De Online Kansspel Barometer is een jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken op de online kansspelmarkt. Voor het onderzoek heeft onderzoeksbureau Ipsos 1.004 mensen onderworpen aan een online vragenlijst. Ipsos, dat het onderzoek uitvoerde zonder inmenging van NOGA, deed begin deze maand een kwalitatieve verdieping met 26 van de deelnemers.

Bijna de helft van alle respondenten in de Online Kansspel Barometer gaf aan wel bekend te zijn met online kansspelen maar verder niet exact te weten wat het inhoudt. 12% gaf aan het afgelopen jaar online gegokt te hebben. Bij de groep jongvolwassenen, door Ipsos vastgesteld als de groep 18 tot 34 in plaats van 18 tot 24 zoals de overheid die groep classificeert, was dat 20%.

55% van de spelers gaf aan online sportweddenschappen gedaan te hebben. Ook andere casinospelen en speelautomaten (41%), online bingo (24%), online poker (23%), en Live Casino (10%) werden genoemd. De respondenten noemden ook online games (38%) als het ging om gespeeld spellen, waarbij kansspelelementen in die games zorgden dat ze voorkwamen in de uitkomst van het onderzoek.

Van de Online Kansspel Barometer respondenten wist 14% niet dat de Wet Kansspelen op afstand binnenkort online kansspelen in Nederland ging legaliseren maar vond het wel goed dat dit ging gebeuren. 37% was wel bekend en vond het goed dat dit ging gebeuren.

59% van de spelers speelt naar eigen zeggen bij voorkeur bij een aanbieder met een Nederlandse licentie. Uit het kwalitatief onderzoek kwamen drie drijfveren naar voren waarom ze bij een partij met een licentie willen spelen:

  • Niet illegaal bezig willen zijn
  • Licentie biedt vertrouwen
  • Maakt het spelen makkelijker

59% van de spelers speelt naar eigen zeggen bij voorkeur bij een aanbieder met een Nederlandse licentie.

19% van alle mensen die meewerkten aan de Online Kansspel Barometer gaven aan vaak of heel vaak reclames voor online kansspelen tegen te komen. In de groep jongvolwassenen (18-34) was dat zelfs 27%. Opvallend daarbij is dat 33% van alle deelnemers en 40% van de jongvolwassenen aangaf deze reclames op televisie tegen te komen, terwijl die momenteel verboden zijn. Alleen de TOTO maakt reclame op televisie voor hun sportweddenschappen, alle overige partijen adverteren niet op televisie.

Bijna de helft (46%) geeft aan reclames voor online kansspelen vervelend te vinden. Bij de jongvolwassenen in de Online Kansspel Barometer is dat nog 34%.

44% van de spelers vindt dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun speelgedrag. Uit het kwalitatief onderzoek blijkt dat de spelers van mening zijn dat de aanbieder de spelers en hun speelgedrag in de gaten mogen houden.

De personen die meewerkten aan het Online Kansspel Barometer onderzoek vinden dat de overheid toezicht moet houden op de online casino’s zelf maar geen inzage mag hebben op het speelgedrag van de spelers. Ook de banken moeten niet de rol van toezichthouder op zich gaan nemen en mogen geen inzage hebben in het speelgedrag, aldus de respondenten.

Reactie NOGA op het onderzoek

Peter-Paul de Goeij (foto), directeur branchevereniging NOGA, vindt de resultaten uit het Ipsos-onderzoek die de Online Kansspel Barometer vormen zeer waardevol:

“Het doel van de wet KOA is om consumentenbescherming te bieden door het begeleiden van consumenten naar aanbieders met een Nederlandse vergunning. Op het moment dat jonge doelgroepen op de kansspelmarkt actief zijn, is het belang van regulering extra groot.”  

“Een veilig, verantwoord en aantrekkelijk online kansspelaanbod in Nederland is voor NOGA enorm belangrijk. Het bestaansrecht van de (online) goksector staat of valt bij een intrinsiek gemotiveerd verantwoord spelaanbod. Daarom heeft NOGA ook het initiatief genomen tot de jaarlijkse Online Kansspel Barometer.”

Peter-Paul de Goeij, directeur NOGA

Lead-foto door Barbra de Niet.

Laat een reactie achter