Maandag 18 oktober 2021

Kansspelautoriteit publiceert Marktvisie kansspelen

Kansspelautoriteit publiceert Marktvisie kansspelen

De Kansspelautoriteit heeft het haar Marktvisie kansspelen gepubliceerd. Het document schetst een compleet beeld van de Nederlandse kansspelmarkt en kan als handvat dienen voor beleidsmakers die zich buigen over wetgeving op dit vlak. Het visiedocument is aangeboden aan demissionair minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker.

Het 133 pagina tellende document is niet alleen bedoeld voor beleidsmakers, ook de toezichthouder zelf zal het gebruiken bij beslissingen over handhaving en toezicht.

In haar Marktvisie spreekt de Kansspelautoriteit uit dat er meer ruimte voor nieuwe aanbieders van kansspelen kan komen. Het gaat uitgebreid in op het huidige stelsel waar nog sprake is van diverse wettelijke monopolies en staatsdeelnemingen. Het deelt de mening dat Holland Casino toch geprivatiseerd kan worden als de introductie van het vergunningenstelsel voor online casino’s niet voor al te veel problemen zorgt.

Uiteraard wordt ook de Wet Kansspelen op afstand uitgebreid uit de doeken gedaan in de Marktvisie.

Enkele interessante waarnemingen zoals opgenomen in de Marktvisie door de Kansspelautoriteit:

  • De verslavingsrisico’s bij krasloten zijn hoger dan bij andere
    loterijen, maar in de praktijk zijn weinig Nederlanders aan krasloten verslaafd.
  • De inleg van sportweddenschappen bij Runnerz en de Toto is in 2019 sterk gestegen. Sportweddenschappen kennen een hoge verslavingsgevoeligheid en er is gevaar op handel met voorkennis.
  • In 2016 kende Nederland ruim 750.000 tafelspelers, 400.000 pokerspelers, en 900.000 automatenspelers. In 2018 was het bruto spelresultaat uit tafelspelen in casino’s 266 miljoen euro, uit kansspelautomaten in totaal ruim 1,1 miljard euro.
  • Het verslavingsrisico bij online aangeboden casinospelen en speelautomaten is groter dan bij fysieke spelomgevingen vanwege de hogere spelfrequentie, de grotere beschikbaarheid en toegankelijkheid, en minder sociale controle. Daarentegen zijn online volledig inzicht in en controle op speelgedrag mogelijk wat in een landgebonden gelegenheid niet mogelijk is.
  • In 2019 is het wetsvoorstel voor de privatisering van Holland Casino met een beperkt aantal aanbieders ingetrokken. Niettemin is privatisering en openstelling van de casinomarkt een optie om over enkele jaren – mits de eerste ervaringen met een onbepaald aantal aanbieders voor online kansspelen geen aanleiding tot extra zorgen geven – opnieuw als blauwdruk uit te tekenen.
  • De risico’s rondom games zijn te divers om enkel via de Wet op de kansspelen te worden gereguleerd. Europese kansspeltoezichthouders (waaronder de Kansspelautoriteit) willen een gecoördineerde aanpak van de risico’s van gamen en gokken, ook in samenwerking met nationale toezichthouders op andere terreinen.
  • In 2017 gaven vergunde aanbieders 5% (casino’s) tot 10% (loterijen) uit aan werving en reclame, op een bruto-spelresultaat van €2,5 miljard euro. Deze segmenten van de kansspelmarkt zijn dus reclame-intensief. Ze maken ruim 10 tot 20 keer zo veel reclame als de gemiddelde bedrijfstak.
  • Voor de online aanbieders zijn geen officiële Nederlandse cijfers voorhanden. De schattingen voor de reclame-intensiteit van buitenlandse aanbieders lopen uiteen van tussen de 15% tot 30% in verzadigde markten, tot tussen de 35% tot 60% in groeimarkten. De online kansspelmarkt is dus bij opening van de markt mogelijk 6 tot 15 keer reclame-intensiever dan de huidige landgebonden kansspelmarkt.

De Kansspelautoriteit werkte meer dan twee jaar aan de Marktvisie en bood het vorig jaar juli al ter consultatie aan. Volgens het bericht op de website van de Kansspelautoriteit hebben meer dan veertig betrokkenen hun licht laten schijnen op de conceptversie. Die reacties hebben uiteindelijk geleid tot deze gepubliceerde versie van het document.

Lead-foto achtergrond door Fred Romero via Wikimedia.

Laat een reactie achter