Zondag 19 mei 2024

Speel bewust

KIJK: Financial Times over mysterieuze eigenaren achter gokbedrijven die Premier League-clubs sponsoren

Het Britse zakendagblad Financial Times (FT) heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de mysterieuze eigenaren achter gokbedrijven uit Azië die wekelijks te zien zijn op de voetbalshirts van Premier League-clubs. Met de video legt het een wereldwijd netwerk aan lege vennootschappen en dekmantelorganisaties bloot.

De afgelopen jaren is er veel te doen geweest om de Aziatische gokbedrijven die sponsor zijn van voetbalclubs in de Premier League. Het Britse zakenblad Financial Times ging op onderzoek uit om te kijken wat er schuil gaat achter deze gokbedrijven. Het onderzoek naar de mysterieuze eigenaren leverde een wereldwijd netwerk van lege vennootschappen en dekmantelorganisaties op.

“Gokbedrijven niet alleen op de voorkant van de shirts, maar ook op de zijkant van de shirts en op de reclameborden langs het veld. Je ziet van die vreemde boodschappen in het Thais, Vietnamees en Chinees en niemand begrijpt wat hier aan de hand is.

“Ik denk niet dat de voetbalclubs zich echt realiseren wat de herkomst is van het bedrijf dat hun shirt sponsort. Met wie hebben de Premier League-clubs eigenlijk te maken? Doen ze zaken met het merk?”

Financial Times

In de video heeft Financial Times onder andere aandacht voor het online casino 138.com en haar moederbedrijf SunCity Group. De oprichter van de SunCity Group is Alvin Chau, die begin dit jaar is veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf. Hij kreeg deze gevangenisstraf voor fraude, het leiden van een illegaal syndicaat, en het organiseren van illegaal gokken.

Eerder dit jaar deed de Britse krant de Daily Mail al onderzoek, waaruit bleek dat er banden waren tussen de veroordeelde Chau en de Aziatische bookmakers die als sponsor actief waren in de Premier League.

Op het einde van de video leggen de makers uit waarom ze zoveel onderzoek hebben gedaan:

“We zijn in deze film veel in detail getreden – merken, lege vennootschappen, licentieverstrekkers, handelsmerkhouders. Maar waarom doet dat er allemaal toe? Omdat deze middelen nu al 10 jaar lang worden gebruikt om de ware identiteit van een aantal van de meest zichtbare sponsors van het voetbal te verbergen. Niet alleen in de Premier League, maar in competities in heel Europa. We zien de naam, het merk, maar we weten niet wie erachter zit of hoe het wordt betaald. Vanuit het oogpunt van wetgeving en transparantie zou dat voor ons allemaal zorgwekkend moeten zijn, maar er is nog een eenvoudigere reden waarom deze informatie openbaar zou moeten zijn. Fans overal ter wereld verdienen het om dit te weten.”

Financial Times

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Meer over

Laat een reactie achter