Donderdag 28 maart 2024

Speel bewust

Sportsbet breekt reclamecode met suggestieve reclame

Sportsbet reclamecode

In Australie is Sportsbet op haar vingers getikt door de autoriteiten nadat de bookmaker de reclamecode had overtreden. Sportsbet heeft in de desbetreffende tv-reclame aantrekkelijkheid, succes, en sexappeal gekoppeld aan gokken.

In de tv-reclame van bookmaker Sportsbet is te zien dat een man naar zijn telefoon staart, terwijl hij op de bank zit. Vervolgens begint de hoofdrolspeler te dagdromen over prijzengala waar hij, gekleed in smoking en met een mooie dame aan zijn arm, de prijs voor Most Outstanding Same Game Multi in ontvangst neemt.

De man neemt in zijn dagdroom de prijs onder toezicht van een uitzinnig publiek in ontvangst. In zijn toespraak bedankt hij vervolgens de anytime goalscorers, een bekende wedoptie waarbij men wedt op een doelpuntenmaker in een voetbalwedstrijd.

Volgens Ad Standards breekt Sportsbet hiermee de reclamecode, aldus Gambling News. Door de man mooier en succesvoller te maken dankzij het succesvol wedden op sport wordt er met valse voorwendselen geadverteerd. Want door te gokken verandert de man van een alleenstaande bankzitter tot een succesvolle charmeur.

Sportsbet was het hier niet mee eens. De dochteronderneming van Flutter was van mening dat de tv-reclame zich afspeelde in een duidelijke fictieve setting, en dat de bookmaker niet voornemens was om sportfans te overtuigen dat ze met goed gespeelde weddenschappen daadwerkelijk succesvoller of knapper werden gezien.
Ondanks het verweer heeft Sportsbet uiteindelijk toch de reclame voorlopig van de buis gehaald. In de tussentijd heeft de bookmaker een onafhankelijke partij ingeschakeld, die zich moet buigen over deze kwestie.

Reclame Code Commissie wijst klacht om Koning TOTO af

In Nederland houdt de Reclame Code Commissie zich bezig met klachten rondom advertenties. Zo ook van (online) kansspelaanbieders. De Stichting Reclame Code heeft in april een klacht over de Koning TOTO-reclames van de gokaanbieder afgewezen. In de reclame van gokaanbieder TOTO speelt een gorilla de hoofdrol, en die was volgens de klager te veel gericht op jongvolwassenen en minderjarigen. Ondanks het begrip voor de bezorgdheid van de indiener van de klacht vond de commissie het onvoldoende bewezen dat het gebruik van de gorilla een overtreding van de reclameregels was.

Lead-foto via Stevenwater6626.

Sportsbetting partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter