Woensdag 28 februari 2024

Speel bewust

Reclame Code Commissie: ‘Gorilla van TOTO is niet gericht op de jeugd’

De Stichting Reclame Code heeft een klacht over de gorilla in de reclames van TOTO afgewezen. Volgens de Commissie is onvoldoende te bewijzen dat de gorilla gericht is op minderjarigen en jongvolwassenen. Ook een andere klacht over de reclames van TOTO is afgewezen door de RCC.

De gorilla die TOTO gebruikt in haar reclame-uitingen is niet in strijd met de Reclamecode Online Kansspelen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Stichting Reclame Code. De klager vond dat het gebruik van de geanimeerde gorilla in strijd was met artikel 6.5 sub b van de reclamecode:

6.5 Reclame voor online kansspelen gebruikt onder meer geen:

Stripfiguren, superhelden, of andere fictieve karakters of figuren waarvan verwacht mag worden dat die voornamelijk aantrekkingskracht hebben op minderjarigen of jongvolwassenen.

Begrip voor de bezorgdheid

De Reclame Code Commissie ging niet mee in het standpunt van de klager, maar kon wel begrip opbrengen voor diens bezorgdheid. Er moest volgens de Commissie gekeken worden naar de zinsnede ‘voornamelijk aantrekkingskracht hebben op minderjarigen of jongvolwassenen’. Dit zou namelijk niet het geval zijn.

In de uitspraak is te lezen dat de gorilla wel degelijk minderjarigen en jongvolwassenen kan aanspreken. Het is echter niet zo dat de gorilla kan worden aangemerkt als een fantasiefiguur dat voornamelijk jongeren zal aanspreken. Omdat dit niet aangetoond kan worden, kan niet worden bewezen dat de reclame-uiting een overtreding is van de reclamecode.

Tot slot vindt de Commissie dat de maatregelen die zijn genomen door TOTO ook in het voordeel van de staatsdeelneming spreken. Zo komen de tv-reclames waarin de gorilla te zien is pas na 22:00 uur op televisie. Via online media zoals YouTube, is de reclamespot alleen gericht op personen van 24 jaar en ouder.

Ook andere klacht afgewezen

De gorilla was niet het enige waar een klacht over is ingediend met betrekking tot de reclames van TOTO. De klager diende ook een klacht in over de televisiereclame van TOTO waarin ze reclame maken voor blackjack.

Volgens de klager zou de reclame suggereren dat het winnen van kansspelen, en het worden van “Koning TOTO”, leidt tot sociaal geluk, bewondering, en groei van persoonlijke kwaliteiten of zelfvertrouwen. De klager haalde zinsneden als “Ik ben zo blij met mezelf” en “Mijn meissie vindt mij zo te gek” uit de reclame aan. Tevens zou de reclame niet terughoudend zijn, en zou de vrouw die in de reclame meespeelt jonger dan 25 jaar kunnen zijn.

De Reclame Code Commissie wees ook deze klacht af, mede doordat de klacht over terughoudendheid niet verder is onderbouwd en de vrouw in de reclame 32 jaar is. Ook de aangehaalde zinsneden waren voor de RCC geen argument om de reclame van de buis te halen.

“Bij de beoordeling moet echter worden uitgegaan van de commercial als geheel. Uit de context blijkt voldoende duidelijk dat de door de groene gorilla geuite gevoelens een overdreven en niet serieus te nemen weergave van de werkelijkheid vormen. Zodra immers de groene gorilla zijn gevoel als ‘Koning TOTO’ en ‘koning van de blackjack’ beschrijft, wordt hij in feite bespottelijk gemaakt doordat hij uit elkaar ploft en een andere speler die heeft gewonnen zijn rol en gedaante overneemt.”

RCC

TOTO kreeg eerder ook al gelijk

In december 2021 publiceerde de Stichting Reclame Code ook een uitspraak in het voordeel van TOTO. Ook deze zaak ging over het mogelijk aanspreken van jongeren met de reclame-uitingen van TOTO. Volgens de klager zou TOTO met de tone of voice in haar reclames gericht zijn op de jeugd. Dit was volgens de klager duidelijk door de bekende Nederlanders, de muziek, en de woordkeuze die TOTO gebruikte in haar reclame-uitingen.

De klacht tegen TOTO werd destijds afgewezen omdat Hans Klok en Kim Feenstra, die op dat moment werden gebruikt in de TOTO Casino reclames, geen substantieel bereik hadden onder minderjarigen en jongvolwassenen. Het taalgebruik in de reclames was onvoldoende bewijs om te oordelen dat de reclame gericht was op de jeugd.

Onlangs oordeelde de Reclamecode Commissie ook in het voordeel van 711. Daar was tevens de klacht dat reclame-uitingen figuren bevatten die kinderen zouden aanspreken. Het elfje, de schatzoeker, het hondje, en het paard op de posters werden niet als gericht op kinderen bevonden, omdat ze uit populaire gokkasten komen.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter