De Spaanse toezichthouder Dirección General de Ordenación del Juego wil dat loterijen ook onderworpen worden aan de strenge reclameregels inzake gokreclames in Spanje. De strikte regels gelden al voor aanbieders van risicovolle kansspelaanbieders, zoals online casino’s en bookmakers.
Als het aan de Dirección General de Ordenación del Juego (DGOJ) ligt, gelden de harde maatregelen tegen gokreclames binnenkort ook voor de loterijen in Spanje. In de verordening moeten de exploitanten van loterijen, makelaars, en derde partijen die marketing verzorgen voldoen aan nieuwe voorschriften, zo meldt iGB.
De Spaanse toezichthouder wil bijvoorbeeld dat de loterijen aan leeftijdsverificatie gaan doen op hun online platformen. Dit waren ze tot nu toe niet verplicht, omdat ze tot de minder risicovolle kansspelen horen. Daarnaast moeten de loterijen minderjarigen informeren dat zij niet mogen deelnemen aan het kansspel.
In oktober 2022 stemde het Hogerhuis in Spanje voor de hervorming van de gokwet. De huidige wet is sinds 2011 van kracht. In de nieuwe wet worden er strenge maatregelen opgenomen voor gokreclames. Zo moeten de gokbedrijven waarborgen dat de reclame-uitingen maatschappelijk verantwoord zijn.
Vorig jaar augustus zijn er in Spanje al nieuwe reclameregels ingesteld, waardoor gokreclame op radio en tv alleen tussen 1:00 uur en 5:00 uur in de nacht uitgezonden mogen worden. Wanneer het verzoek van de DOGJ wordt ingewilligd vallen loterijen binnenkort ook onder deze bepalingen. Volgens de Spaanse waakhond zijn deze regels voor loterijen nodig ter behoeve van de bescherming van de consument.
Loterijen in Nederland hebben minder strikte regels
In Nederland zijn loterijen niet aan dezelfde restricties gebonden als de bookmakers en online casino’s. Zo mogen zij hun reclames al voor 21:00 uit laten zenden. Ook mogen de loterijen een rolmodel inzetten voor reclamedoeleinden, terwijl er voor aanbieders van risicovolle kansspelen er sinds juni 2022 een verbod op rolmodellen geldt in reclames. De minder risicovolle kansspelaanbieders moeten dan wel eerst onderzoek doen naar het bereik van het rolmodel. In het geval van een substantieel bereik, mag het rolmodel niet in een reclame van de desbetreffende aanbieder verschijnen.
De Nederlandse Postcodeloterij werd door de Kansspelautoriteit (Ksa) op de vingers getikt omdat zij op een illegale manier gebruik hadden gemaakt van een rolmodel. Tussen oktober 2021 en maart 2022 was Buddy Vedder te zien in een reclame van Deal or No Deal van de loterijexploitant. Vedder heeft als rolmodel een substantieel bereik onder jongeren. De Ksa hield het bij een waarschuwing omdat lange tijd de definitie van een rolmodel niet goed was bepaald. Die kaders kregen pas vorm bij het ingaan van het rolmodellenverbod.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.