Vrijdag 12 april 2024

Speel bewust

Reclamefolder van Postcode Loterij was niet duidelijk genoeg; gewonnen prijs niet ‘direct’ te zien

RCC reclamefolder Postcode Loterij

De Postcode Loterij mag van de RCC niet meer ‘Zie DIRECT of u € 50.000 wint’ op haar reclamefolder zetten. Spelers zien immers niet direct of zij dit bedrag winnen, omdat zij eerst hun postcode moeten invullen en deelname aan de loterij moeten bevestigen. De Reclame Code Commissie gaf een klager gelijk die een klacht indiende over de reclame-uiting voor het spel ‘Kraak de koffer’.

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de Postcode Loterij opnieuw op de vingers getikt voor een reclame-uiting voor het spel ‘Kraak de koffer’. In januari behandelde de RCC al eens eerder een klacht over een e-mail die de Postcode Loterij verstuurde. Dit keer gaat het echter om een reclamefolder van de loterij. De klager diende een drietal klachten in, maar kreeg op slechts een onderdeel gelijk.

De reclamefolder die de klager ontving had als kop ‘Kraak de koffer Zie DIRECT of u € 50.000 wint’. Onder deze kop werd nog eens vermeld dat de koffer gegarandeerd geld waard was. Hierbij stond een QR code die de ontvanger kon scannen om te zien welk bedrag er in de koffer zat.

Niet direct te zien

Volgens de klager stond er onjuiste informatie in de reclamefolder, omdat de ontvanger niet direct zag welk bedrag er was gewonnen. Na het scannen van de QR-code moest er namelijk nog een postcode en koffercode ingevuld worden. Daarnaast zou de klager het ‘gegarandeerde bedrag’ pas zien nadat hij zijn deelname aan de Postcode Loterij had bevestigd.

De drie klachten die werden ingediend over de reclamefolder waren als volgt:

  1. De informatie op de reclamefolder was onjuist, omdat men niet direct kon zien welk bedrag er was gewonnen;
  2. Op de reclamefolder stond dat deelname aan het spel gratis was. Echter, na de eerste maand werd er € 15 per maand gerekend. Spelers moeten dit na de eerste maand zelf opzeggen en zouden dat volgens de klager vaak vergeten;
  3. Het zou onduidelijk zijn of je daadwerkelijk minimaal € 15 zou krijgen, ook als je na de eerste gratis maand direct zou opzeggen.

De Postcode Loterij hield haar verweer op de klachten kort. Volgens het loterijbedrijf moest er naar de gehele reclamefolder gekeken worden en daarop stond meermaals uitgelegd hoe de actie werkt. Er stond namelijk ook uitgelegd welke handelingen er verricht moesten worden. Het sprak immers voor zich dat spelers een postcode moeten invullen om mee te doen aan de ‘Postcode’ Loterij. Daarnaast stond op de folder vermeld dat er kosten in rekening gebracht zouden worden na de eerste gratis maand.

Reclamefolder Postcode Loterij onduidelijk volgens RCC

Het oordeel van de RCC was dat de reclamefolder van de Postcode Loterij inderdaad onvoldoende duidelijk was voor de consument. Een bedrijf moet ‘essentiële informatie verstrekken die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen’. Hierop zou de Postcode Loterij tekort zijn geschoten:

“De consument kan op basis hiervan immers gemakkelijk in de veronderstelling verkeren dat het gaat om een apart aanbod om na deelname aan het spel “Kraak de koffer” ook een maand gratis mee te kunnen spelen met de Postcode Loterij.”

Reclame Code Commissie

De klachten met betrekking tot spelers die niet tijdig opzeggen en het wel of niet ‘gegarandeerd’ ontvangen van het bedrag waren volgens de RCC niet gegrond.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter