Vrijdag 12 april 2024

Speel bewust

Postcode Loterij moet Miljoenenjacht-reclames aanpassen van RCC

Kraak de Koffer Reclame Code Commissie Stichting Postcodeloterij

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft vorige maand een klacht over reclame-uitingen van de Postcode Loterij en haar Miljoenenjacht toegewezen. De klager kreeg gelijk, want de RCC oordeelde dat de reclames van de Postcode Loterij misleidend waren. De commissie heeft de Postcode Loterij bevolen om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken. Een jaar geleden was er al een soortgelijke klacht, waarbij de RCC de klager ook al in het gelijk stelde.

Een maand geleden heeft de Reclame Code Commissie (RCC) uitspraak gedaan in een klacht over reclame-uitingen van de Postcode Loterij en haar actie Miljoenenjacht. Het ging hierbij om commercials op radio en televisie, waarin gezegd wordt dat meespelen met de actie “Kraak de Koffer” gratis is.

De klager vond deze reclames echter misleidend, omdat deelname niet gratis zou zijn:

“Als je mee wil spelen wordt eerst om je postcode gevraagd, daarna moet je kiezen met welk lot je in de Postcode Loterij wil gaan meespelen en vervolgens moet je bankgegevens invullen voor de machtiging. Dan zie je dat je de eerste keer gratis meespeelt en daarna maandelijks met het lot dat je gekozen hebt. Meespelen is dus niet gratis, maar je verbindt je aan een overeenkomst voor loten.”

Klager

De Postcode Loterij kwam met het verweer dat de reclames duidelijk en niet misleidend waren. De deelname aan deze actie zou wel degelijk gratis zijn, want spelers doen de eerste maand gratis mee. Daarna betalen spelers automatisch verder tot wederopzegging, wat ook duidelijk vermeld staat op de website van de campagne.

Volgens de aanbieder zou de gemiddelde consument met de beschikbare informatie in staat moeten zijn om een geïnformeerd besluit te nemen.

Postcode Loterij krijgt opnieuw geen gelijk van RCC

De Reclame Code Commissie liet in de uitspraak weten dat ze zich niet konden vinden in het verweer van de Postcode Loterij. Volgens de RCC heeft de aanbieder onvoldoende duidelijk gemaakt dat het om een actie betreft, om vervolgens deel te nemen aan de maandelijkse trekking.

“De uitingen kunnen gemakkelijk zo worden begrepen dat sprake is van een los van deelname aan de loterij gratis mee te spelen spel “Kraak de koffer” dan wel de Miljoenenjacht. Het feit dat men moet gaan meespelen met de Postcodeloterij en na de eerste maand gratis meespelen automatisch gaat betalen totdat er wordt opgezegd, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen.”

Reclame Code Commissie

Het oordeel van de RCC was dan ook dat de reclames voor de Miljoenenjacht misleidend waren. De Postcode Loterij kreeg het bevel om niet meer op deze wijze reclame te maken. Ruim een jaar geleden deed de RCC al een soortgelijke uitspraak na eenzelfde klacht over de Postcode Loterij. Destijds ging het om een e-mail over de Miljoenenjacht. De klager vond het toen ook al misleidend dat er gesproken werd over een ogenschijnlijk gratis spel.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter