Zondag 24 oktober 2021

Testdagen geen succes voor speelautomatenhallen

Merkur Almere Buiten

De testdagen waar casino’s in Nederland voor een dag weer open mochten, was geen succes voor de speelautomatenhallen. Waar de testdagen voor Holland Casino als een groot succes gezien werden, daar wordt die mening niet gedeeld door de speelautomatenhallen in Nederland.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 26 april. Op 29 april is dit artikel geüpdate met een reactie van Novomatic Nederland en een reactie van Fair Play Casino.

Merkur Almere: “controle van negatieve test een wassen neus”

Merkur Almere was 17 april een dag geopend. Reserveren kon via de website van Merkur Casino en er was plaats voor 170 gasten.

Het was heel erg lastig om reserveringen te krijgen, aldus Merkur in een reactie aan CasinoNieuws.

“Van de mensen die we van tevoren gesproken hebben wilde veruit de meerderheid zich niet laten testen. Geen zin in, geen noodzaak, te ingewikkeld, noem het maar.”

Uiteindelijk kwam 50% van de mensen niet opdagen op 17 april, ondanks dat de mensen van Merkur op de dag zelf nog mensen nabelden. Het casino geeft aan dat de logistiek verre van optimaal was: je laten testen in Almere was te ingewikkeld. De testlocatie was op een industriegebied in Almere Buiten, zo’n 15 minuten uit het centrum met de auto. Met het openbaar vervoer was het al helemaal een opgave; 20 minuten met de bus en dan nog 15 minuten lopen.

Ook de controle van een negatieve test was een “wassen neus,” aldus Merkur:

“De scanner waarmee de QR code gescand werd was niet gekoppeld aan Merkur Almere, dus de overheid heeft geen idee wie er bij ons geweest is. Ook geen toezicht op controle op de dag zelf, we hadden kunnen doen wat we wilden.”

Gedurende de dag verwelkomde Merkur Almere op 17 april twintig gasten die het volledig in de watten legde.

Niet alleen de bezoekers die wel kwamen hadden een leuke dag, ook het personeel vond het leuk om weer bezig te zijn en gasten te ontvangen.

Als er een volgende testdag zou komen, zou Merkur daar niet aan meewerken. Volledig open gaan zolang er nog getest zou moeten worden is nog niet zeker aldus Merkur:

“Dan vervalt ook de NOW en is open gaan veel duurder dan gesloten blijven.”

Zelfde ervaring elders

De ervaring van Merkur Almere wordt ook elders in het land gedeeld, zo blijkt uit diverse reacties in de media.

“De spontaniteit van ‘we gaan vandaag naar het casino’ is er wel af,” zegt Jack’s Casino Duiven vestigingsmanager Lydia Wong-A-Tsoi in de Gelderlander. Volgens de coronamaatregelen mocht het casino zaterdagavond 96 bezoekers binnen hebben, maar er waren maar 45 reserveringen. En dan kwamen sommige van die mensen met een reservering niet uiteindelijk naar het casino.

Ook in Play World Casino in Dordrecht liep het niet storm. Terwijl het casino 75 bezoekers mocht ontvangen die dag, waren er maar 21 aanmeldingen. Mensen bellen op de dag zelf hielp ook niet, aldus manager Richard Stolwerk tegen RTV Dordrecht.

Bij Casino Pierre de Jonge in Etten-Leur was hetzelfde waar te nemen. In totaal ontving het casino 25 aanmeldingen, maar of die allemaal daadwerkelijk langskwamen is niet bekend. De teststraat was ook niet in Etten-Leur zelf maar op Breepark, aan de andere kant van Breda.

“De test werkt wel drempelverhogend,” merkte casinohouder De Jonge op over de dag tegenover BN de Stem.

Novomatic: “Wij staan open voor verdere deelname aan dit soort pilots”

Namens NOVOMATIC Netherlands deden Funtastic Casino Den Helder, Casino ADMIRAL Hoofddorp, en Casino ADMIRAL Hulst mee aan de proefopening van “Testen voor Toegang”. Een woordvoerder van Novomatic deelde met CasinoNieuws dat de opening qua afstand houden en andere maatregelen goed was verlopen:

“Allereerst was het voor de hele organisatie en in het bijzonder voor de teams in de deelnemende casino’s heerlijk om na maanden sluiting weer eens wat reuring te beleven.

“De teams hebben de casino’s voorbereid voor de testdagen en gezorgd dat het de aanwezige gasten aan niets ontbrak. Ook zij vonden het heerlijk om na al die tijd eindelijk weer eens in het casino te zijn! De veiligheidsprotocollen in het casino zijn vorig jaar na de ‘intelligente lockdown’ al ingevoerd en werden snel weer opgepikt. Eens te meer blijkt dat het in een casino prima mogelijk is om een veilige 1.5m afstand tussen de gasten onderling en de medewerkers te bewaren door te werken met looproutes en vaste zitplaatsen. Zowel onze gasten als de medewerkers vonden het een geslaagde dag, en in die zin is de proef zeker succesvol verlopen.”

Novomatic

Hoewel de protocollen dus solide waren volgens Novomatic, sluit het bedrijf zich wel aan bij de tendens die de andere kansspelautomatenhallen al schetsten:

“Tegelijkertijd moeten we ook constateren dat het aantal bezoekers aan de lage kant was, we hadden gehoopt op meer. Uit de evaluatie van de VAN Kansspelen Brancheorganisatie zal moeten blijken welke drempels mensen ervaren en wellicht ook hoe deze weggenomen kunnen worden. Uiteraard willen we het liefst zo snel mogelijk weer op de normale manier open, maar zolang dat nog niet kan staan wij open voor verdere deelname aan dit soort pilots.”

Novomatic

Fair Play Casino: “Aantal deelnemers zéér teleurstellend”

De reactie van de woordvoerder van Fair Play Casino viel in lijn met de reacties van de overige landgebonden casino’s:

“Organisatorisch zijn de dagen op deze 3 casino’s prima verlopen. Het was een goede “generale” om het casino weer operationeel op te starten. Goed dat we in de gelegenheid zijn gesteld om deel te nemen en dit pilot evenement zelf te mogen ervaren. Aantal deelnemers in de 3 deelnemende casino’s was zéér teleurstellend. De testbereidheid bij onze spelers was laag. De reisafstand tot aan een testlocatie en de totale tijd die daarmee is gemoeid was “way too much“. De moeite die men moet nemen om één dagdeel gepland een casino te mogen bezoeken is te veel.”

Fair Play Casino

“Zonde van het geld”

Gevraagd naar zijn reactie op de testdagen, heeft casinomarketeer Arjan Korstjens geen goed woord over voor het concept:

“Had even van tevoren grondig onderzocht of mensen wel willen testen. Bij veel  casino’s is het mislukt, maar ook bij musea en zelfs de Efteling. Zonde van het geld.”

Arjan Korstjens

Jack’s Casino, Hommerson Casino’s, Palace Casino, Casino Admiral, Fair Play Casino, en branchevereniging VAN Kansspelen reageerden vooralsnog niet op een verzoek tot commentaar.

Lead-foto via Merkur-Casino.nl.

Laat een reactie achter