De zes grootste affiliates in de Verenigde Staten hebben woensdag de oprichting van de Responsible Gambling Affiliate Association (RGAA) aangekondigd. De zes partijen hebben de branchevereniging opgericht om te zorgen voor een eerlijke regulering, een verantwoord reclamebeleid, en betere consumentenbescherming.
Woensdag hebben de zes grootste affiliates in de Verenigde Staten hun eigen branchevereniging aangekondigd. De affiliates bundelen hun krachten met de oprichting van de Responsible Gambling Affiliate Association (RGAA). Op de website van de nieuwe branchevereniging valt te lezen dat ze zich gaan inzetten voor een verantwoord reclamebeleid, de bescherming van consumenten, en een eerlijke regelgeving in de Verenigde Staten.
De zes affiliates die de RGAA hebben opgericht zijn:
- Better Collective
- Catena Media
- Gambling.com Group
- Global Media
- Spotlight Sports Group
- XLMedia plc.
De branchevereniging is volgens haar eigen website gebouwd op vijf strategische pijlers:
- Bevordering van concurrerende gokmarkten
- Industrie-onderwijs
- Consumentenbescherming, zeggenschap, en keuze
- Gedragscodes voor reclame
- Verantwoorde bedrijfspraktijken
Op zoek naar voorzitter
De RGAA laat in de aankondiging weten dat ze momenteel nog bezig zijn met het zoeken naar een geschikte voorzitter voor de branchevereniging. Mark Frank Pedersen, CEO van Better Collective North America, reageerde als volgt op de oprichting:
“We willen er alles aan doen om onze industrie in staat te stellen gokken als entertainment te promoten en onze klanten in staat te stellen op verantwoorde wijze van onze producten en diensten te genieten. Door de industrie samen te laten komen met een gezamenlijke aanpak voor het creëren van standaarden en richtlijnen staan de belangen van onze consumenten, klanten en hun families op de voorgrond. Dit is niet alleen het juiste voor onze klanten, het is ook het beste om het succes en de lange levensduur van de industrie en onze bedrijven te garanderen.”
Mark Frank Pedersen, Better Collective
Ook Michael Daly, CEO van Catena Media, gaf een reactie:
“De Amerikaanse gokmarkt is snel aan het reguleren en filialen zijn van vitaal belang voor de algehele industrie. Catena Media is er trots op een stichtend lid te zijn van de RGAA, een vereniging die zich inzet voor het promoten van verantwoorde, positieve gokervaringen via legale, gereguleerde exploitanten.”
Michael Daly, Catena Media
De overige affiliates lieten ook allemaal weten trots te zijn dat ze deel mogen uitmaken van de Responsible Gambling Affiliate Association (RGAA).
Keurmerk Verantwoorde Affiliates
In Nederland is vlak voor de opening van de online kansspelmarkt het Keurmerk Verantwoord Affiliates (KVA) gelanceerd. Affiliates die zich mogen aansluiten bij het KVA, geven aan zich te houden aan de strenge code van het KVA. Zij moeten dan ook voldoen aan de drie kernzaken:
- Maximale kanalisatie
Zo veel mogelijk spelers begeleiden naar legale aanbieders met een Nederlandse vergunning. - Eerlijke informatie
Eerlijke informatie zodat de consument een bewuste keuze kan maken uit het aanbod. - Verantwoorde promotie
Verantwoorde promotie van het kansspelaanbod, met oog voor de risico’s die kansspelen met zich meebrengen.
CasinoNieuws.nl behoorde samen met MeneerCasino en OneTime tot de eerste leden van het keurmerk.