Donderdag 25 juli 2024

Speel bewust

Lottoland aangesproken vanwege misleidende zoekadvertenties

ASA Lottoland

De Advertising Standards Authority (ASA) heeft Lottoland op de vingers getikt na misleidende advertenties in de zoekmachines Google en Bing. Volgens de ASA maakte Lottoland niet voldoende duidelijk dat spelers niet deelnemen aan de loterij, maar simpelweg wedden op de uitkomst.

Het in Gibraltar gevestigde Lotto EU, het moederbedrijf van Lottoland, is aangesproken over advertenties van Lottoland in zoekmachines.

Het is niet de eerste keer dat de Advertising Standards Authority (ASA) moet ingrijpen na klachten over marketinguitingen van Lottoland. Het bedrijf krijgt al lange tijd kritiek vanwege hun producten en de wijze waarop zij hun producten aan de man brengen. Bij Lottoland doen spelers namelijk niet mee met de loterij, maar wedden zij op de uitkomst van de loterij. En dat is niet altijd even duidelijk voor iedereen.

Zo werd er onlangs opnieuw een klacht ingediend bij de ASA over de advertenties van Lottoland in de zoekmachines Bing en Google. Een van de loterijen waar spelers bij Lottoland op kunnen wedden, is de National Lottery in Ierland. Dit spel heet bij Lottoland de Irish Lotto en dat zou mogelijk kunnen zorgen voor mensen die op zoek zijn naar informatie over de National Lottery.

Responsieve zoekadvertenties

In zoekmachines zoals Google zijn doorgaans de bovenste resultaten betaalde advertenties van bedrijven die mensen willen bereiken op specifieke zoekwoorden. Daar maakte Lottoland in dit geval ook gebruik van. Een bedrijf zoals Lottoland kan in Google Ads, het platform waar deze betaalde advertenties in opgemaakt worden, invoeren op welke zoekopdrachten zij gevonden wil worden.

Google biedt bedrijven verschillende mogelijkheden aan en een van deze mogelijkheden zijn zogenaamde responsieve zoekadvertenties. Hierbij voert het bedrijf meerdere mogelijke delen van een titel in en meerdere omschrijvingen. De algoritmes van Google maken vervolgens een combinatie van de mogelijkheden die volgens het algoritme het meest interessant zijn voor de persoon achter de zoekopdracht.

Lottoland verwees in een reactie op de klacht naar de geautomatiseerde advertenties van Google. Zo zou er ook een titel in het systeem staan die duidelijk zou maken dat het gaat om het gokken op de uitslag van een loterij, maar had Google simpelweg gekozen voor een andere titel. Daarnaast had het algoritme van Bing zelf informatie van de website van Lottoland gehaald en gebruikt voor de advertentie. Zoekmachine Bing heeft inmiddels bevestigd dat deze optie inmiddels is gedeactiveerd.

Klager in gelijk gesteld

In dit geval zag degene die de klacht indiende verschillende advertenties van Lottoland. De klager zou wel hebben begrepen dat Lottoland geen loterijloten verkocht, maar slechts de mogelijkheid gaf om te wedden op de loterij. De klager vond echter wel dat de getoonde advertenties misleidend waren en diende een klacht in bij de ASA. Het zou gaan om de volgende betaalde advertenties van Lottoland:

a. The Bing ad stated, “Lottoland Irish Lottery – Only £2 Here” and “£209m US Powerball Lotto. £56m Megamillions 6for1. Contact us. Play here”.

b. The first Google ad stated, “Lottoland Irish Lottery – only £2 Here” and “Charity Combo for £2. Win-win charity Lotto + BRC Scratch 50% off. Support UK Charities Here”.

c. The second Google ad stated “Lottoland Lotto x5 – Just £1 – 5 chances to win £1 million” and “CAN Your Lotto Do That? Lottoland Can”.

De ASA gaf de klager gelijk en oordeelde dat Lottoland de advertenties moet aanpassen. De ASA viel voornamelijk over het gebruik van termen als ‘Lotto’ en ‘Irish Lottery’. Deze zouden er volgens de toezichthouder voor zorgen dat het vermoeden wordt gewekt dat het gaat om deelname aan een loterij.

In de tweede advertentie van Lottoland staat daarnaast ‘Support UK Charities here’ en ook dit zou de indruk gewekt hebben dat het gaat om een loterij. Mensen associëren loterijen met goede doelen en daar zou Lottoland volgens de ASA op hebben ingespeeld.

Lottoland is niet alleen in het Verenigd Koninkrijk actief, maar heeft miljoenen klanten van over de hele wereld. In Nederland zal Lottoland echter nooit actief worden, want het wedden op loterijen is in ons land verboden. In Duitsland was Lottoland de eerste kansspelaanbieder die kwam te vallen onder de IP-blokkade die de Duitse toezichthouder kan instellen.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Laat een reactie achter