Donderdag 25 juli 2024

Speel bewust

ASA geeft aanbieders tips voor gokreclames rondom EK 2024

Over drie maanden trapt Duitsland het EK 2024 in eigen huis af tegen Schotland, wat waarschijnlijk ook zal zorgen voor een flinke toename aan sportweddenschappen. De Advertising Standards Authority (ASA) heeft de marketeers van kansspelaanbieders in het Verenigd Koninkrijk alvast een aantal tips gegeven voor hun gokreclames omtrent het EK 2024.

Op vrijdag 14 juni om 21:00 gaat het EK 2024 in Duitsland van start met een wedstrijd tussen het gastland en Schotland. De openingswedstrijd in de Allianz Arena in München zal ook de aftrap zijn voor een maand met flink wat sportweddenschappen. Traditioneel gezien zijn eindtoernooien in het voetbal enorm populair bij de bookmakers en de gokkers die wedden op voetbal.

Met het aankomende eindtoernooi zullen de aanbieders van voetbalweddenschappen ook weer de nodige gokreclames maken om nieuwe spelers aan te trekken. Waar in Nederland een reclameverbod geldt voor de gokbedrijven, is dat in het Verenigd Koninkrijk niet zo. Om te zorgen dat alles goed verloopt heeft de Advertising Standards Authority (ASA) donderdag enkele tips gedeeld voor de gokreclames rondom het EK 2024.

In de aankondiging van de tips geven ze aan dat de marketeers vanaf de aftrap zullen hopen op een vroeg doelpunt met hun eigen gokreclame. Ze moeten echter zien te voorkomen dat er al in de groepsfase een einde aan hun toernooi komt, door de tips van de ASA te volgen.

Tips van ASA voor EK 2024

Met het gebruik van voetbaltermen heeft de ASA de tips voor de gokreclames voor het EK 2024 op een rijtje gezet. De toezichthouders van reclame in het Verenigd Koninkrijk trapt af met een tip dat de marketeers geen misleidende vermeldingen moeten gebruiken om het doelsaldo te verbeteren. Ze doelen hiermee op marketeers die in hun gokreclames de UEFA en nationale teams willen gebruiken. Daar is volgens de ASA niets mis mee, maar ten onrechte suggereren van een officiële goedkeuring is wel een overtreding van de reclameregels.

De ASA geeft aan dat ze zelf rekening zullen houden met de algehele indruk die wordt gewekt door de tekst, inclusief tekst, afbeeldingen, iconen en symbolen. Ook moeten gokbedrijven oppassen met het gebruik van controverse, glorieuze en ellendige momenten uit de sport, zoals “Hand van God”. Daarnaast mogen de advertenties ook geen sterke aantrekkingskracht op minderjarigen, dus marketeers wordt aanbevolen om geen sterspelers te gebruiken die dat wel hebben.

Als laatste moeten de advertenties ook gedrag vermijden dat geweld en asociaal gedrag vergoelijkt of aanmoedigt. Het geeft hierbij als voorbeeld de kopstoot die Zinedine Zidane uitdeelde in de WK-finale in 2006. Het gebruik van dit soort beelden kan een aanbieder punten kosten op haar licentie.

Mochten marketeers van de aanbieders van kansspelen twijfelen over hun EK-advertenties, kunnen ze terecht bij het Copy Advice-team van de ASA. Zij zullen ervoor zorgen dat alle advertenties voldoen aan de regelgeving omtrent gokreclames in het Verenigd Koninkrijk.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Eric Mertens

Eric Mertens

Redacteur CasinoNieuws.nl
Eric Mertens schrijft voor CasinoNieuws.nl over de nationale en internationale wereld van online casino's, met een specialisme op het gebied van poker. Eric is daarnaast liefhebber van Ajax en fanatiek sportwedder.

Laat een reactie achter