In het Verenigd Koninkrijk heeft de Advertising Standards Authority (ASA) een waarschuwing uitgedeeld aan XLMedia. Het bedrijf had op haar Instagram-account “freebetsdotcom” een weddenschap gedeeld met daarbij een afbeelding van Manchester United-voetballer Mason Mount. Daarmee overtrad het de reclameregels, mede doordat Mount nog geen 25 jaar was op het moment van de publicatie.
Woensdag heeft de Advertising Standards Authority (ASA) op haar website een uitspraak over een advertentie van XLMedia gepubliceerd. In een Instagram-post van “freebetsdotcom” had het bedrijf een afbeelding van Mason Mount, tegenwoordig voetballer van Manchester United, gebruikt. Daarmee hield het bedrijf zich niet aan de regels, omdat Mount zelf jonger dan 25 jaar was.
De ASA ontving twee klachten over de advertentie van XLMedia, dat zelf niet heeft gereageerd op vragen van de toezichthouder. ASA sprak haar bezorgdheid uit over het gebrek aan reactie van het bedrijf, en heeft XLMedia eraan herinnerd dat het hun verantwoordelijkheid is om snel te reageren als er mogelijk sprake is van het overtreden van de reclameregels.
XLMedia gebruikt het Instagram-account “freebetsdotcom” onder andere om tips te delen van weddenschappen bij verschillende bookmakers.
ASA: 24-jarige Mount stond centraal in advertentie
Ondanks dat het Instagram-account van “freebetsdotcom” niet alleen gericht is op gokken, was de ASA niet blij met de betreffende post:
“Hoewel we erkenden dat de dienst van freebetsdotcom zelf geen gokken was, zou het gebruik ervan consumenten in een positie brengen waarin ze interactie zouden hebben met gokdiensten. We vonden het daarom onverantwoord om iemand van onder de 25 een belangrijke rol te laten spelen in hun advertenties.”
ASA
Volgens de toezichthouder stond de 24-jarige Mason Mount centraal in de advertentie. Aangezien de advertentie betrekking had op een dienst om gokken makkelijker te maken, oordeelde de ASA dat de advertentie onverantwoord was door het gebruik van iemand die jonger dan 25 jaar is.
In de reclameregels in het Verenigd Koninkrijk staat dat het verboden is om personen van jonger dan 25 jaar een rol van betekenis te geven in gokreclames. Vorige week deelde de ASA nog een waarschuwing uit aan de People's Postcode Lottery, die in een reclame suggereerde dat deelname aan een loterij een oplossing kon zijn voor financiële problemen.
Lead-foto via PRO SHOTS / SIPA USA.