Vrijdag 21 juni 2024

Speel bewust

BGC omarmt nieuwe regels online reclame Verenigd Koninkrijk

BGC online reclame

De nieuwe regels over online reclame in het Verenigd Koninkrijk, die zijn aangekondigd door de overheid, worden omarmd door de Betting and Gaming Council. Met de nieuwe regels wil de Britse overheid de jongeren beschermen tegen blootstelling van gokreclames.

Op 25 juli publiceerde het Department for Digital, Culture, Media and Sport (DCMS) de nieuwe regels rondom online reclame op sociale mediaplatforms, websites en andere diensten die advertenties vertonen. Deze strengere maatregelen zijn ingevoerd zodat minderjarigen niet in aanraking komen met reclames over gokken en alcohol.

In de nieuwe regels staat onder meer vermeld dat sociale mediaplatforms wettelijk verplicht zijn om ‘proportionele systemen en processen’ te hebben. Dit om te voorkomen dat de gokadvertenties consumenten bereiken die niet tot de doelgroep behoren, zoals jongeren.

Naast de nieuwe regels liet Minister Sir John Whittingdale, ook weten dat er plannen zijn om een werkgroep op te richten. Deze zal zich bezig houden met het bevorderen van strengere industrienormen.

Michael Dugher, CEO van BGC, laat weten dat de branchevereniging blij is met de nieuwe regels voor online reclame:

“BGC-leden hebben al grote stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat advertenties van onze leden alleen het juiste publiek bereiken.

“Deze nieuwe richtlijn van de overheid zorgt ervoor dat de platforms hetzelfde moeten doen.

“Onze leden kijken ernaar uit om hogere standaarden te blijven stimuleren en tegelijkertijd te investeren in banen en bedrijven in het Verenigd Koninkrijk.”

Michael Dugher, CEO BGC

BGC stuurde brief naar DCMS

De BGC heeft al eerder contact opgenomen met het ministerie over deze kwestie. In een brief aan DCMS Secretaris Lucy Frazer, stelde Dugher dat er meer samenwerking met de industrie nodig was op het gebied van advertenties op social media. De brief van BGC bleek dus niet aan dovemansoren gericht, nu er nieuwe regels omtrent online reclame in het Verenigd Koninkrijk zijn aangekondigd.

De branchevereniging heeft zelf ook al stappen ondernomen zodat gokreclames alleen nog maar verschijnen voor personen die legaal mogen gokken. Zo moeten alle advertenties op sociale media voor de leden van BGC gericht zijn op mensen die ouder zijn dan 25 jaar, tenzij men op het platform kan aantonen dat de advertenties op 18-plussers zijn gericht.

Daarnaast is er een nieuwe gedragscode geïntroduceerd door de gokbranchevereniging. Gokbedrijven die lid zijn van BGC mogen geen kansspelgerelateerde marketing verspreiden via de social-media accounts van voetbalclubs, zo stelt iGB.

BGC bang voor opkomst illegale aanbod

Voordat de regering de white paper over de nieuwe hervormde gokwet publiceerde, uitte BGC haar zorgen over te strenge regelgeving. Uit onderzoek van de brancheverenging bleek dat bijna 80% van de ondervraagde spelers naar illegale online casino’s gaat trekken.

In de whitepaper kwam uiteindelijk een maximale inleg per spin voor op gokkasten voor jongvolwassenen. Ook volgen er sneller en striktere controles wanneer spelers een bepaald bedrag hebben vergokt bij een online casino.

De BGC was echter wel tevreden over de nieuwe ‘vervuiler betaalt’ belasting. Gokbedrijven moeten deze verplichte bijdrage betalen zodat gokverslaving tegengegaan kan worden. Met deze extra heffing zal de National Health Service (NHS) worden ondersteund.

Waar men eerder over 1% van de omzet repte, bleek in de uiteindelijke white paper nog geen vast bedrag of percentage te staan. Dit zal later nog worden ingevuld. Op dit moment hoeven gokbedrijven slechts op vrijwillige basis een geldbedrag storten in de strijd tegen gokgerelateerde schade.

De Britse overheid heeft inmiddels een publieke consultatie opgestart over de white paper. Via deze consultatieronde wil het ministerie inzichten krijgen van de marktpartijen jegens de hervorming van de gokwet, op het gebied van spelerslimieten, financiële achtergrondchecks, en regels voor het landgebonden aanbod van kansspelen.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Laat een reactie achter